Skip to content

מדונה: אותה הגברת בשינוי אדרת

ביום שבת התבשרנו שמלכת הפופ רוצה להיות נשיאת ארצות הברית. משימתה הראשונה, כך הבהירה, תהיה הפסקת ההשקעה במירוץ ההתחמשות בנשק להשמדה המונית והפניית המשאבים לחינוך ולאמנות. בסוף השבוע הקרוב תתקיים בדובאי מכירה פומבית של פריטי לבוש ואביזרים מתקופות שונות בקריירה של הזמרת. אלו כבר סיבות טובות לבחון את התהפוכות שעברה מלתחתה של מדונה. חזרתה של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שבת התבשרנו שמלכת הפופ רוצה להיות נשיאת ארצות הברית. משימתה הראשונה, כך הבהירה, תהיה הפסקת ההשקעה במירוץ ההתחמשות בנשק להשמדה המונית והפניית המשאבים לחינוך ולאמנות. בסוף השבוע הקרוב תתקיים בדובאי מכירה פומבית של פריטי לבוש ואביזרים מתקופות שונות בקריירה של הזמרת. אלו כבר סיבות טובות לבחון את התהפוכות שעברה מלתחתה של מדונה. חזרתה של הזמרת לישראל בסוף החודש היא הדובדבן שבקצפת

מאת אריאלה גויכמן

מלכת הפופ מדונה, שידועה באהבתה לקבלה, ולכל דבר אחר שנשמע אקזוטי ומסתורי לאמריקאים, חוזרת לישראל ועתידה להופיע בסוף החודש באצטדיון רמת-גן. בכך היא מצטרפת לרשימה מצומצמת, אך איכותית, של אמנים שלא ביטלו את הופעתם בישראל בתקופה האחרונה.

למדונה קריירה ארוכה ורבת תפניות. כל נסיכת פופ אמריקאית שנוצרה במפעל השוקולד של אולפני דיסני הייתה מסכימה בחפץ לב להתחלף איתה. היום, בגיל 53, מדונה היא אישה רבת ניגודים. מצד אחד – חובבת רוחניות, יוגה וקבלה ואפילו מתהדרת באותיות קבליסטיות המקועקעות במקומות שונים בגופה; מצד שני – היא מלווה ע"י נער השעשועים הנוכחי, בן ה- 25. בן זוגה של מדונה נקרא חזוס (ההגייה הספרדית לישו). אז כן, הבנתם נכון, מדונה מביאה את ישו לארץ הקודש (שמישהו יתקשר לרבנות הראשית!). מצד אחד- מדונה היא אמא מסורה ללורדס – נערה בגיל ההתבגרות עם חוש אופנה מפותח – לילד מנישואים קודמים לבמאי הבריטי גאי ריצ'י ולעוד שני אקססוריז בדמות פעוטות אפריקאים מאומצים; מצד שני – בעלת מותג אופנה אותו היא מנהלת עם בתה בת ה-15, שנושא את השם הצעיר והשטחי material girl ("נערה חומרנית"), על שם הלהיט המפורסם שלה משנות ה-80.

Madonna as Cleopatra
מדונה בהופעה במראה קליאופטרה

לידתה של המדונה – שנות השמונים
מדונה החליפה סגנונות רבים מאז 1977, שנה בה עזבה את מישיגן ועברה לניו-יורק על מנת להגשים את חלומה להיות רקדנית. בתחילת שנות השמונים הופיעה מדונה במספר מועדונים מלווה בהרכבים מוזיקליים שונים. שש שנים לאחר מכן זכה השיר "Lucky Star" להצלחה גדולה. באותם שנים, מדונה התאפיינה בלבוש פאנקיסטי של ילדי המועדונים המחתרתיים. סימני ההיכר הפרובוקטיביים שלה היו שיער מחומצן עם שורשים שחורים, כפפות תחרה, טייץ קרועים, תכשיטים זולים וסרטים ענקיים בשיער.

1983- כפפות תחרה, חמצון מוגזם וסרטים בשיער. ילדת המועדונים הפנקיסטית של שנות ה-80.
1983- כפפות תחרה, חמצון מוגזם וסרטים בשיער. מדונה ילדת המועדונים הפאנקיסטית

כשנה לאחר הלהיט הראשון הבינה מדונה שהמפתח להצלחתה טמון ביצירת פרובוקציות מיניות שימשיכו לטלטל את אמריקה השמרנית. פרובוקציות אלה השתלבו היטב עם המהפכה הפמיניסטית שהתחוללה באותה תקופה. בטקס פרסי המוזיקה האמריקאית (AMA) לשנת 1984 הופיעה מדונה עם הלהיט "Like a Virgin" כשהיא לבושה בשמלת כלה ממחוך לבן, חצאית טול קצרצרה וביריות. ההופעה שנחשבה אז למזעזעת ביותר לוותה גם בגניחות ותנועות מפורשות מאוד על הבמה – תוספות שנחשבו לחילול הקודש בארצות הברית תחת ממשל רייגן, שחרט על דגלו את השמרנות הדתית וקדושת מוסד הנישואין.

טקס פרסי המוזיקה האמריקאית 1984. מדונה בפרשנות משלה לקדושת הנישואין
טקס פרסי המוזיקה האמריקאית 1984. מדונה בפרשנות משלה לקדושת הנישואין

בשנת 1985, לאחר שהספיקה להעליב כמעט כל קבוצה דתית באמריקה, החליטה מדונה לשחוט עוד פרה קדושה ולאמץ את דמותה של מרילין מונרו, אייקון אמריקאי. בוידאו-קליפ של השיר "Material Girl" שיחזרה מדונה סצנה מהסרט "גברים מעדיפים בלונדיניות" בכיכובה של מונרו ולשם כך צבעה את שערה לבלונד פלטינה ואימצה את השמלה הוורודה הנצחית. שמלה זו היא אחד מששים פריטים של מלכת הפופ שמוצעים למכירה פומבית בסוף השבוע הקרוב בדובאי. היתה זו פרשנות מודרנית של מדונה לשיר "יהלומים הם חבריה הטובים של האישה" שהתאימה לתקופת הפריחה הכלכלית בארצות הברית והרדיפה של האמריקאים אחר עושר חסר גבולות. מדונה לא הסתפקה רק בחיקוי הסטייל של מונרו אלא הרחיקה לכת עד כדי קיום רומן מתוקשר עם ג'ון קנדי הבן.

מדונה ומרלין - מצאו את ההבדלים
מדונה ומרלין - מצאו את ההבדלים

שנות התשעים – תחכום אירופאי ורוחניות מתפרצת
בתחילת שנות התשעים חל שינוי בקרב התנועה הפמיניסטית בארצות הברית ומדונה הגיבה בהתאם ופצחה בסיבוב הופעות תחת הכותרת "Blond Ambition" ("שאפתנות בלונדינית") שהבהירה במפורש את עמדת הזמרת לפיה גם אישה מינית ומושכת יכולה להיות חזקה ומצליחה. סיבוב ההופעות התקיים בשנת 1991, שנה בה אופנת ה"פטיש" ("Fetish") הייתה הדבר החם באירופה, במיוחד בזכות מעצב האופנה הצרפתי האקסטרווגנטי ז'אן פול גוטייה. גולת הכותרת של סיבוב ההופעות הייתה הרגע בו מדונה הגיחה לבמה בחזייה בצורת קונוסים של גוטייה. בכך שילבה מדונה לראשונה אופנת-עילית אירופאית עם המיניות הבוטה שלה. לא עוד מראה של ילדת מועדונים מהאייטיז אלא מיניות אוונגרדית ומתוחכמת.

מדונה בחזיית הקונוסים של גוטייה - מיניות מתוחכמת
מדונה בחזיית הקונוסים של גוטייה - מיניות מתוחכמת

את הפרובוקציות המיניות של מדונה אי אפשר היה לעצור: שנה לאחר ההופעה הוציאה מדונה את ספר התמונות האמנותי "Sex". הספר לווה בסרט הדוקומנטרי "במיטה עם מדונה" ("In Bed with Madonna") שתיעד את מעללי הזמרת מאחורי הקלעים בסיבוב ההופעות. הסרט כולל סצנה אחת בלתי נשכחת בה היא משחקת משחק "אמת או חובה" עם הרקדנים ומבצעת אקט אוראלי לבקבוק זכוכית.

השינוי הגדול מבחינת מראה וסגנון התרחש בשנת 1996, בעת משחקה בסרט המוזיקלי "אוויטה". באותה שנה גילתה מדונה שהיא בהריון עם בתה הבכורה, גילוי שהוביל למהפך רוחני שתאם את טרנד הניו-אייג' של סוף שנות התשעים. המהפך הרוחני גרר עמו סטיילינג שהוקדש כולו לסממנים אתניים מכל תרבות עתיקה אפשרית. הוידאו-קליפים של הזמרת  הפכו אפלוליים בסגנון גותי, היא צבעה את שיערה לשחור והחלה ללבוש בגדים בהדפסים אוריינטליים. בסופו של תהליך החלה ללמוד לימודי קבלה.

מדונה מתוך הוידאו-קליפ לשיר "Nothing Really Matters": גלימה גותית ומראה יפני
מדונה מתוך הוידאו-קליפ לשיר "Nothing Really Matters": גלימה גותית ומראה יפני

שנות האלפיים – ההתמסדות והדיסקו
בתחילת שנות האלפיים התמסדה הנערה החומרנית והפרועה והתחתנה עם הבמאי האנגלי גאי ריצ'י. הזוג המאושר עבר להתגורר באחוזה ציוריות באנגליה ומדונה המשיכה ללמוד קבלה ולגדל את משפחתה. כחלק מהמהפך הופיעה הזמרת באירועים מתוקשרים בסגנון ליידי אנגליה: לבושה שמלות פרחוניות ובשיער משוך לאחור. ההתברגנות המופגנת של מדונה התבטאה בכתיבת ספר ילדים "The English Roses" ("ורדים אנגליות") ובאימוץ מבטא אנגלי מזוייף, כר נרחב לחיקויים ולפרודיות.

מדונה במראה עקרת הבית האנגלייה. בהשקת ספר הילדים שלה בלונדון
מדונה במראה עקרת הבית האנגלייה. בהשקת ספר הילדים שלה בלונדון


הקומיקאיות דון פרנץ' וג'ניפר סונדרס בפרודיה על מדונה

בשנת 2005 קרסו נישואיה של מדונה והיא החליטה לחזור ולהתחבר לצעירים. מדונה נישקה את בריטני ספירס, הופיעה עם ג'סטין טימברלייק והחייתה את מוזיקת הדיסקו של שנות השבעים בלהיט "Hung Up" שכלל סימפול של השיר "!Gimme! Gimme! Gimme" ששרה במקור להקת אבבא. בתקופה זו הופיעה מדונה בתסרוקת "פארה פוסט" ובבגדי גוף מבריקים מלייטקס. הזמרת הפגינה כישורי ריקוד מופלאים לאישה בסוף העשור הרביעי לחייה וגוף מחוטב – תוצאה מהתמכרות ליוגה ופילאטיס.

"Hung up" - מדונה במחווה לשנות השבעים ולאימוני הפילאטיס
"Hung up" - מדונה במחווה לשנות השבעים ולאימוני הפילאטיס

העשור החדש – חזרה למקורות הפאנק
בשנת 2010 מדונה האירה את אור הזרקורים על ה"מיני מי" שלה – בתה המתבגרת לורדס. בעזרת לורדס הצליחה מדונה לרכב על גל החזרה לשנות השמונים (האייטיז) וחזרה למקורות הפאנקיסטיים בקולקציית הבגדים "Material Girl". הקולקציה היא למעשה מחווה ללבוש ולסגנון של הזמרת בשנות השמונים, בתקופה בה הייתה זמרת ורקדנית מתחילה בניו-יורק: שמלות קצרות ופרחוניות בשילוב עם מעילי עור, טייץ בצבעי נאון, מכנסי ג'ינס גזורים וסרטים גדולים לשיער. מדונה ולורדס בחרו בבת מפורסמת נוספת כפרזנטורית של המותג –  קלי אוסבורן.


קלי אוסבורן בצילומים לקמפיין 2011

חזרתה של מדונה למקורות לא הייתה יכולה להיות מושלמת ללא פרשנות מודרנית לכפפות המפורסמות שלה – שרוולים המתלבשים על הזרוע. בראיון בלעדי שנתנה מדונה לפייסבוק השנה, היא הציגה את זוג השרוולים הניתנים לניתוק שהיא נוהגת ללבוש להופעות לאחרונה והצהירה שהיא גוזרת אותם בעצמה.

שרוולי המלכה החדשים
שרוולי המלכה החדשים

לא נותר אלא לצפות בכליון עיניים לשתי ההופעות שיתקיימו בסוף החודש באצטדיון רמת-גן ולראות איך תפתיע אותנו הזיקית הנצחית.

* * *

אהבתם/ן? עקבו אחרינו בטוויטר, הצטרפו אלינו בפייסבוק

mega-ofna עדכוני אופנה בטוויטרfacebook-fanpage-megafon-fashion

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן