Skip to content

חלב, לא זה לא בשבילי

חג שבועות בפתח, אבל עבורכם זה עינוי של ממש, ככל הנראה אתם סובלים מרגישות לחלב ומוצריו. מהי אי-סבילות ללקטוז? ואיך אפשר לא לוותר על מוצרי החלב בחג הקרוב?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חג שבועות בפתח, אבל עבורכם זה עינוי של ממש, ככל הנראה אתם סובלים מרגישות לחלב ומוצריו. מהי אי-סבילות ללקטוז? ואיך אפשר לא לוותר על מוצרי החלב בחג הקרוב?

מאת עמית קרטס בנין

גבינות עיזים (צילום דן בר דוב)
אפשר ליהנות ממוצרי חלב לאורך כל השנה. גבינות עיזים (צילום דן בר דוב)

כשבעים אחוז מהאוכלוסייה סובלים מתופעות שונות כתוצאה מאכילת מוצרי חלב: כאבי בטן, גזים, עצירות, תגובה אלרגית ועוד. רבים מאיתנו מודעים לבעיה, אך אינם יודעים מהן הדרכים להתמודדות ופשוט נמנעים מאכילת מוצרים המכילים לקטוז. והשאר אינם מודעים כלל למקור הבעיה ומייחסים זאת למעי רגיז, קלקלו קיבה וכדומה. אחת הסיבות לכך היא התופעה המכונה אי סבילות ללקטוז ומקורה גנטי.

לקטוז הוא הסוכר המצוי בחלב ומוצריו, בכמויות שונות. בגופנו, במעי הדק, מצוי אנזים המכונה לקטאז, שרק הוא מסוגל לפרק את הלקטוז על מנת שיתעכל בגופנו. הלקטוז מפורק במעי הדק על ידי האנזים לקטאז, שכתוצאה מפעולתו, מפורק הלקטוז לשני חד סוכרים, גלוקוז וגלקטוז, שיכולים להיספג בתאים. כאשר בגוף קיים מחסור באנזים, הלקטאז אינו מפרק כראוי את הלקטוז שבמזון ולכן אינו מתעכל בגופנו, כך נוצר במעי כר נוח להתפתחות חיידקים ומיקרואורגניזמים. אלה מהווים גורם ישיר לכל תופעות הלוואי, שבשל חוסר ידע אנו מכנים בשם "קלקול קיבה" או אי נוחות לא מוסברת.

רבים מאיתנו, שמודעים לתופעה, מקפידים על תזונה ללא מוצרים המכילים לקטוז. אולם למוצרי החלב יש ערך רב מבחינת אוצר הסידן, הוויטמינים והחלבונים שהם מכילים ולכן הם חשובים מאוד לבריאות ולפעילות התקינה של הגוף. כמובן שבחג השבעות אף קשה יותר לעמוד בפיתוי. לשם כך ישנן מספר פעולות שאפשר לנקוט כדי להימנע מכך.

ראשית, יש לבחון את כמות הלקטוז במוצרים השונים. קיים הבדל רב בכמויות הלקטוז שמכיל כל מוצר, אפילו בין מוצרים זהים או דומים. לדוגמה: חלב 1% מכיל כמות גדולה יותר של לקטוז מזו שקיימת בחלב 3% ואילו בגבינת קוטג', למרות שהיא חלבית לחלוטין, קיים לקטוז באחוז נמוך מאוד. מוצרים אלו אפשר לאכול כאשר רמת הרגישות ללקטוז אינה גבוהה.

לאילו מכם שבעיית ספיגת לקטוז אצלם היא חמורה יותר, קיימים בשוק תוספי תזונה, תחליפים המכילים את אנזים הלקטז כגון: לקטוקל, לקטזין ועוד. מוצרים אלה מכילים את האנזים לקטז והוא מסייע בפירוק הלקטוז (סוכר החלב) ומאפשר  עיכול תקין של חלב ומוצריו ללא תופעות לוואי.

למרות שהמקור הטבעי ללקטוז נמצא בחלב ובמוצריו, חשוב לדעת כי לעתים קרובות משתמשים בלקטוז בתעשיית המזון במוצרים כגון לחם, מאפים, דגני בוקר, משקאות, מרקי אינסנט, נקניקים מסוימים, רטבים לסלט, ממתקים וחטיפים. לכן, חשוב לבדוק את תכולת הלקטוז במוצרים השונים.

לנוטלי תרופות: יש לקחת בחשבון כי חלק מהתרופות מכיל לקטוז. מומלץ לברר האם התרופה מכילה לקטוז ולפעול בהתאם.

אפשרות נוספת היא לעבור לתחליפי חלב מן הצומח, כגון חלב סויה, חלב שקדים, משקה שיבולת שועל או משקה כוסמין. כול תחליפי החלב אינם מכילים לקטוז, אך הם מכילים בחלקם גלוטן וזה כבר סיפור אחר. יש גם חלב דל לקטוז, שבו הלקטוז כבר פורק במוצר ולכן יש בו את המרכיבים של הלקטוז והוא מתקתק יותר. חשוב לציין כי תחליפי החלב עשויים להוות תחליף לחלב מבחינה קולינרית, אך לא מבחינת הערכים התזונתיים.

יש תוספי תזונה המכילים את האנזים לקטאז, אשר פעילותו זהה לפעילות האנזים בגוף. כך אפשר ליהנות ממוצרי חלב לאורך כל השנה. רמת הרגישות ללקטוז משתנה מאדם לאדם, לכן קביעת המינון לשימוש בתוספים היא אישית. מומלץ לשימוש לפני אכילת מוצרי חלב. האנזים נהרס בחום ולכן אין להוסיפו לחלב חם אלא לחלב בטמפרטורת החדר.

2 Comments

  1. מיה
    24 במאי 2012 @ 8:14

    לא מוותרת על מוצרי חלב.אני מאלה שמאמינים שיש לנו מאכלים בשפע ואלו מהטבע.. אז צריך לנצל. בגלל הכתבה הזאת, תארתי לעצמי שיש דרכים שאפשר להמשיך לאכול מוצרי חלב מבלי לסבול ובהחלט מצאתי את הקישור הזה שמסביר יותר טוב.
    http://www.solgar.co.il/?CategoryID=223&ArticleID=1304

  2. שושי שמיר
    23 במאי 2012 @ 10:45

    חלב הוא באמת לא בשבילנו, הוא מתאים לעגלות ולעגלים, ודווקא הם לא זוכים לינוק ממנו…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן