Skip to content

סוודר לכסא, כובע למברשת שיניים: היעילות היפנית מעוררת קנאה

אסתטיקה, מיניאטוריזציה, מינימליזם, ניקיון, התחשבות, סדר, יעילות. היפנים כל כך יעילים בתכנון, שאין להם צורך בעיגול פינות; הם פשוט יעשו את הפינות עגולות מראש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני מעריצה גדולה של יפן. למעשה, יפן ואני ברומן מתמשך כבר יותר מ-20 שנה. בפעם הראשונה שהגעת אליה הייתי בטיול של אחרי הצבא. התאהבתי. מאז אני משתדלת לבדוק מה שלומה באופן אישי פעם בשנתיים.

יש בה, ביפן, כל כך הרבה דברים שמתאימים לי באופי ולצערי חסרים באופן בולט כל כך בישראל. אסתטיקה. מיניאטוריזציה. מינימליזם. ניקיון. התחשבות באחר. סדר. יעילות. מחשבה קדימה ועוד.

היפנים כל כך יעילים בתכנון, שאין להם צורך באלתור או עיגול פינות; הם פשוט יעשו את הפינות עגולות מראש כשיש בכך צורך. בכל פעם שאני שם אני נדהמת מחדש איך יש להם פתרונות פשוטים לכל דבר. בין אם זה איחסון (האמת שבעיקר איחסון, כי בבית יפני ממוצע אין עודף מקום), שמירה על ניקיון וטריות או כל דבר אחר.

למשל, בכל מקום אחר בעולם נהג האוטובוס צריך להכנס עמוק לתא המטען כדי להגיע לחפצים שבפנים. רק ביפן, משום מה, חשבו לשים מסילה שנשלפת החוצה עם כל המטען.

יש ליפנים עטיפות כמעט לכל דבר. ״בגדים״ מבד או פלסטיק בכל מיני מידות לצלחות פתוחות על השולחן או במקרר כדי למנוע מחרקים להיכנס או לשמור על הטריות מלברוח. יש להם כיסויי פלסטיק קטנים לראש של מברשת השיניים. יש עטיפות לכסא של האופניים, שלא יירטב בגשם, לנעלי עקב שלא יתמלאו בבוץ, וכמובן – למטריות המטפטפות בכניסה לחנויות כדי למנוע לכלוך.

יש להם ספוגים לכל דבר, כולל ספוגונים קטנטנים שנכנסים לבקבוק ויכולים לנקות אותו מבפנים בניעור.

ספוגונים לניקוי בקבוקים
ספוגונים לניקוי בקבוקים (צילמה: גיגה פרקול)

יש ״סוודרים״ קטנים לרגליים של הכסא, שמונעים רעש ושריטות במגע עם הרצפה.

"סוודרים" לכסאות ולשולחנות
"סוודרים" לכסאות ולשולחנות (צילמה: גיגה פרקול)

יש כלים ייעודיים לכל סוג מזון ומכלי פלסטיק לסנדוויץ' מוכן, בצל חתוך, חצי בננה וכך הלאה. כל מיני דברים שאנחנו תמיד נשארים איתם ביד ולא יודעים מה לעשות איתם, ואחר כך הם משחירים או מלכלכים או סתם מסריחים את התיק. יש נרתיקים בכל המידות לכל מה שרק תרצו.

לבזבז יינים רבים אבל לצאת בשלל רב ועם חיוך גדול

יש ביפן חנויות "הכל בדולר" שפשוט עמוסות לעייפה בהמצאות הקטנות והנפלאות שלהם ואני יכולה לבלות בהן שעות בהתפעלות (ולבזבז בהן יינים רבים אבל לצאת בשלל רב ועם חיוך גדול). מה שנקרא: רק תבקשו – יש להם הכל.

כפתורי השליטה בשירותים
לוח השליטה ב"שירותי החללית" (צילמה: גיגה פרקול)

אפרופו חיוך, לשירותים מגיעה לפחות פיסקה אחת משלהם. נתקלתי בהם לראשונה כבר אז, לפני 20 שנה. קראנו להם ״שירותי חללית״. צריך אוניברסיטה בשביל לתפעל אותם. חוץ מאשר לקרוא עבורך את העיתון, הם עושים הכל.

הם קודם כל מחוממים (האסלה). חוץ מזה הם יודעים לשטוף לך את האחוריים בכמה נקודות שונות (תלוי אם אתה גבר או גברת), לייבש לך אותם ברוח נעימה ולבסוף לשטוף לך ידיים בברז וכיור הנמצאים מעל הניאגרה שלהם. יש לדעתי גם כאלה שמשמיעים מוזיקה.

בשירותים הציבוריים יש להם המצאה נוספת שלא תמצאו לדעתי בשום מקום אחר: רעש דיגיטלי של אסלה נשטפת שמזהה רעשים טבעיים שאנחנו לא כל כך ששים ששכנינו בתא הסמוך ישמעו ומתנגן בזמן שהם נשמעים. תסמכו על היפנים שידעו לשלב משמעת מים עם שקט נפשי 🙂 בשירותי הנשים יש לפעמים גם כסא קטן בתוך התא שאפשר להושיב בו את העולל.

כסא לתינוק בשירותים
כסא לתינוק בשירותים (צילמה: גיגה פרקול)

עמדות האריזה בסופרמרקטים שלהם מצויידות בכל מה שתזדקקו לו. מעבר לשקיות הסטנדרטיות יש ידיות פלסטיק קטנות שמקלות את האחיזה בשקית כבדה. יש נייר דבק, נייר עיתון לדגים או דברים שבירים, יש ספוג או מגבת לחה קטנה לאצבעות כדי להפריד את הניירות וגומיות. מובן שיש מקלות אכילה חד פעמיים או סכו״ם פלסטיק, למקרה שאתה רוצה לאכול מחוץ לבית.

כשאתה קונה אוכל בקומת המזון במרתף של חנויות הכלבו הכל נארז בפניך כמו מתנה קטנה. במקרה שזה מזון שדורש קירור, אתה מקבל שקית קטנה חד פעמית של קרח. תמיד יש סכו"ם, מפית לחה וקיסם שיניים. אם זו מנה שדורשת חימום גם את זה יעשו עבורך.

פשוט אלופים, היפנים האלה. בהחלט יש מה ללמוד מהם.

מובן שתור אצלם נראה כמו תור ולא כמו התקהלות. ברמזור המכוניות מנמיכות את האור על מנת לא לסנוור את העוברים במעבר החצייה. נהגי אוטובוסים ומוניות, גננים ומנקי רחובות – כולם עוטים כפפות לבנות.

בכל מקום יש מכונות שתייה קלה וחמה. מלבד המשקאות התוססים הסטנדרטיים אפשר למצוא בהן מבחר עצום של משקאות, החל מבירה וכלה במרק תירס או לאטה תות.

מבחר משקאות במכונה
מבחר משקאות במכונה (צילמה: גיגה פרקול)

החניונים שלהם בנויים לגובה עם פלטפורמות מתחלפות כדי לחסוך במקום. כך גם חלק מחניוני האופניים הרבים.

ביום של הזבל ה״שווה״ אפשר למצוא בפינות מאורגנות מוצרי חשמל וריהוט

אפילו האשפה היפנית ממויינת בקפידה לפחיות, בקבוקים, נייר וזבל אורגני. לכל סוג אשפה יש יום מיוחד בשבוע בו מוציאים אותה החוצה. ביום של הזבל ה״שווה״ אפשר למצוא בפינות מאורגנות מוצרי חשמל, ריהוט, כלי בית ומצעים. הרוב במצב מעולה ולרוב גם עדיין תקין. מכשירי חשמל שאינם עובדים יסומנו על ידי גזירת הכבל או באופן ברור אחר, כדי לחסוך למי שרוצה מכשיר כזה לסחוב אותו הביתה רק כדי לגלות שאינו עובד.

מיחזור
מיון מוקפד של האשפה (צילמה: גיגה פרקול)

כמעט הכל נעשה בהרבה מחשבה קדימה והתחשבות. זה מקסים בעיניי. הלוואי שאפשר היה ליהנות בארץ גם מהחמימות והפתיחות הישראלית אבל גם מהיעילות, הסדר והניקיון היפנים.

1 Comment

  1. 1
    23 במאי 2012 @ 14:09

    כמה כיף להיות צרכן ביפן?
    השירותים הם הדוגמא היחידה שאיננה צרכנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן