Skip to content

בעיצומו של דיון הסוער על חוק ההסדרה, הסיר ח"כ כץ את הצעתו מסדר היום

ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ הפתיע את כולם בדיון על חוק ההסדרה, כאשר עלה שוב אל הדוכן והודיע: ”פנה אליי מורי ורבי, הרב מלמד להיענות לבקשת ראש הממשלה. הרב אמר לי בבכי, כי למרות שיש ערך גדול מאוד להגיש את החוק ושהדברים ייראו ויישמעו, אני מכבד את בקשת מורי ורבי ומסיר את החוק”
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ הפתיע את כולם בדיון על חוק ההסדרה, כאשר עלה שוב אל הדוכן והודיע: ”פנה אליי מורי ורבי, הרב מלמד להיענות לבקשת ראש הממשלה. הרב אמר לי בבכי, כי למרות שיש ערך גדול מאוד להגיש את החוק ושהדברים ייראו ויישמעו, אני מכבד את בקשת מורי ורבי ומסיר את החוק”

 מאת צבי זינגר

בעיצומו של דיון סוער ונוקב, בחוק ההסדרה, שנועד לנטרל את פסיקת בג"ץ ולמנוע את הריסת הבתים בשכונת האולפנה בבית אל – הודיע לפתע חבר הכנסת יעקב (כצל'ה) כץ כי הוא מבקש להסיר את הצעת החוק מסדר היום, לבקשת רבו – הרב זלמן מלמד מבית אל.

ח"כ כץ (צילום: אתר הכנסת)
יש לבבות ויש לבבות. ח"כ כץ (צילום: אתר הכנסת)

"ראש הממשלה פנה אליי להסיר את הצעתי ואמר שמבקש שבועיים כדי לפתור את הבעיה", אמר ח"כ כץ. "היו בינינו מסרונים וראש הממשלה בא אליי בדרישות להסיר את החוק. נמצאים ביציע ראשי המועצות, שבאו לראות איך הקואליציה של ארץ ישראל, רצתה להצביע בעד החוק וראש הממשלה כופה עליהם שהחוק לא יעבור היום. הוא לא הבטיח שבעוד שבועיים החוק כן יעבור. לא אכפת לי שתפילו את החוק, אבל עם ישראל יראה שחס וחלילה, כמו שאמר ז`בוטינסקי ליהודים בוורשה, שאם יהיה הרס היה כאן יהודי אחד שצעק עד כאן”.

דבריו של ח"כ כץ הקפיצו את יו”ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין: ”אל תשווה ואל תגלוש לאותם מחוזות שאין להם מקום להשוואה”.

ח"כ כץ גם האשים את מתנגדי חוק ההסדרה כי יש להם לב של אבן. "מדובר לא רק בחמישה בתים, אלא באלפי בתים שאומרים להיהרס בגלל בג"צים ובגלל שנתניהו נכנע לשר ברק או לעורך דין בשם אחר ולא מסוגל לקבל החלטה מול העולם. צריך לעשות צדק. יש לבבות ויש לבבות. יש אבנים לבבות ויש לבבות אבנים. מי שרוצה לראות בתים של יהודים נהרסים, יש לו לב של אבן. יהודי שלא אכפת לו מאחיו, יש לו לב של אבן".

השר בני בגין השיב להצעת החוק של ח"כ כץ. ”לא פשוט לעלות אחרי סערת הנפש של ח”כ כץ", אמר. "הדברים שאמר כץ משותפים לרבים. ראש הממשלה, חבריה והפקידות הבכירה מנסים למצוא פתרון הולם במסגרת שנקבעה בפסיקת בג”ץ”.

בגין פנה לכץ ואמר: "שאלת אותי היכן הלב והבדלת בין אלה שיש להם לב פועם לאלה שיש להם לב של אבן. אינני ממעיט בחשיבות הלב, אבל אנחנו גם חברי ממשלה ולעיתים צריך, בנוסף ללב, להשתמש בשכל הישר בקור רוח, מתוך הבנה רחבה ועמוקה של ההשלכות. לא השכלתי להבין עד רגע זה איך יועיל חוק כזה לו חוקק. אני יכול רק לראות כי נזקו עולה על תועלתו. בין השאר אזכיר את העובדה שהכנסת אכן החילה חוקים מסוימים על יהודה ושומרון – אבל על אנשים ביהודה ושומרון. עד היום לא נזקקה להחיל חקיקת מקרקעין, שיהיו לה השלכות מרחיקות לכת. אני לא חושב שהאזהרה הפומבית שיש אלפי בתים שנבנו על קרקע פרטית מוסיפה חוסן להתיישבות ביהודה ושומרון או לעוצמתה של מדינת ישראל”.

בגין הוסיף, ”חברי לדרך ולאמונה, אני חושש שהתפיסה המתגלמת בהצעת החוק הזו איננה טובה, היא תפיסת המרובה והיא איננה בת קיימא – תפסת מרובה לא תפסת”.

ח”כ כץ עלה להשיב ואמר: ”פנה אליי מורי ורבי הרב מלמד להיענות לבקשת ראש הממשלה. הרב אמר לי בבכי כי למרות שיש ערך גדול מאוד להגיש את החוק ושהדברים ייראו ויישמעו, אני מכבד את בקשת מורי ורבי ומסיר את החוק”.

השר גלעד ארדן אמר, ש”לראש הממשלה אין שום כוונה להסיר את החוק אך מאחר והח”כ היוזם ביקש, הממשלה מסכימה לדחייה”.

במהלך הדיון בעת דבריו של השר בגין הוצאו מהמליאה הח”כים מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי) וג`מאל זחאלקה (בל”ד).

בינתיים מתברר כי יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, ביקש מראש המועצה המקומית בית אל, משה רוזנבוים, להפעיל השפעתו על ח"כ יעקב כץ, כדי שידחה בשבועיים את העלאת חוק ההסדרה לדיון.

במכתב ששיגר היום אלקין לרוזנבוים  הוא אומר כי עפ"י סיכום שהושג עם ראש הממשלה הוא יפעל, במשך השבועיים הקרובים למציאת פתרון לשכונת גבעת האולפנה ללא צורך בחקיקה. "באם לא ימצא פתרון כזה במהלך השבועיים הקרובים, תוחזר ההחלטה על מתן חופש הצבעה לחברי הקואליציה להצביע עפ"י צו מצפונם. כמו כן במצב כזה שלא נמצא פתרון בשבועיים הקרובים ראש הממשלה אינו שולל את אופציית החקיקה".

 עוד מבטיח אלקין במכתבו כי במקביל, החל מהיום, הממשלה תקפיא את כל ההיערכות לפינוי של השכונה.

 "במידה והחוק יעבור בהצבעה, תמנע הממשלה מכל 'מחטף' להריסת השכונה במהלך כל תהליך החקיקה עד להשלמתו והקפאת ההיערכות לפינוי תישאר בתוקף בכל התהליך החקיקה", נאמר במכתב. "אני מבקש ממך כי תפעל מול יוזם הצעת החוק השנייה ח"כ יעקב כץ להמתין שבועיים על מנת למנוע מצב של הפלת החוק במליאה היום, מה שעלול להקשות על גיוס רוב לחוק ההסדרה במידה ויהיה צורך בכך בעוד כשבועיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן