Skip to content

ככה לא זוכים באירוויזיון

אחרי האכזבה שהנחילה לנו אמש להקת איזבו, שלא עלתה לגמר האירוויזיון, נותר רק לקוות שבשנה הבאה תשגר ישראל לתחרות את אחת ממכונות הדיסקו המזרחי שלה דוגמת פרץ, פרץ ופרץ. חוקר המוזיקה יובל אראל שולף את סכין המנתחים ומסביר איך ולמה זה קרה לנו  ניתן לומר שמדינה שלמה, טוב, חלק ממנה, עצרה את נשימתה אמש כשהתברר מעל לכל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי האכזבה שהנחילה לנו אמש להקת איזבו, שלא עלתה לגמר האירוויזיון, נותר רק לקוות שבשנה הבאה תשגר ישראל לתחרות את אחת ממכונות הדיסקו המזרחי שלה דוגמת פרץ, פרץ ופרץ. חוקר המוזיקה יובל אראל שולף את סכין המנתחים ומסביר איך ולמה זה קרה לנו 

מה להרכב המגיע מתחום האינדי ולתחרות רדודה וטראשית, שכולה נוסחאות קבועות? איזבו בחצי הגמר. צילום מסך

ניתן לומר שמדינה שלמה, טוב, חלק ממנה, עצרה את נשימתה אמש כשהתברר מעל לכל ספק שבאירופה לא אוהבים את ישראל: נציגתנו באירוויזיון, להקת איזבו, לא נכללה בין עשר המדינות המעפילות לשלב הגמר. 

בואו ננסה להסביר את התופעה בניתוח קצר, מהיר וכואב. איזבו, שלנו, היא להקת אינדי אמיתית, שהוכיחה את עצמה בתעשיית המוזיקה המקומית כלהקה עצמאית מבית טוב (אנובה מיוסיק). איזבו יודעת לעשות את המוזיקה הנכונה, יש לה סגנון ייחודי וסאונד אופייני ובלעדי.

שירתו וקולו החודר למערכת הקצב במוח של רן שמטוב, יחד עם זוגתו שירי הדר, מקפיצים את הקהל ומקרינים שמחה והנאה. 

הייתה זו הפתעה כאשר הוחלט לבחור באיזבו (ובשיר "זמן") כהרכב שייצג את ישראל בתחרות האירופאית. מה להרכב המגיע מתחום האינדי ולתחרות השייכת לתחום רדוד, טראשי, שכולו נוסחאות קבועות מראש, אוסף של כוסיות במיני וכמה ליצנים לבושים בבגדים שהושאלו כאילו ממחסן תלבושות. 

אבל פירגנו להם, אפילו אני, שכבר שנים לא צופה בקרקס הזה המוגדר באונה השמאלית שלי כיורו טראש מבוסס לווין. בכל זאת אנחנו מכירים את ההרכב, הייתה לי גם הזדמנות לשוחח עם רן במשרדי אנובה מיוזיק בתצוגה מוזיקלית שנערכה למשלחת בלוגרים מחו"ל. הנה קטע ממה שכתבתי אז:  

ההרכב שמסיים את השואו הוא הנציג של מדינת ישראל לאירוויזיון המתקרב. חברי איזבו עולים להופיע, המוזיקה שלהם היא כל כך "איזבואית". אין שני לה בשום צורה, רן שמטוב יוצק את קולו המיוחד בהברות הכל כך אופייניות אל תוך המיקרופון, מדגים איך עושים רוקנ'רול אחר, קופצני, אך שונה בישראל.

אני מספיק לתפוס עימו כמה מילים בסיום, על השיר שיבצעו באירוויזיון, על השמועות שהוא מושפע מלהיט של בובי דארין משנות השישים. רן מספר לי כי גם צלילים אלו הם חלק מהחומרים אליהם נחשף, אוהב אותם ויתכן שיש השפעה. רן מספר לי שגם אליו גונבה השמועה המרושעת, הוא הקשיב לשיר של בובי דארין, אמר כי יתכן ויש השפעה כלשהי, אך לא מעבר לכך.  

<

אז מה באמת קורה שם בתחרות האירוויזיון?

ישראל החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 1973, כאשר אילנית, אחת הזמרות המצליחות בישראל, נשלחה לייצג את המדינה בתחרות שנערכה בלוכסמבורג, עם השיר "אי שם". אילנית סיימה במקום הרביעי אחרי לוכסמבורג, ספרד ובריטניה.

ישראל זכתה בתחרות האירוויזיון שלוש פעמים: ב-22 באפריל 1978 זכה יזהר כהן בתחרות שנערכה בפריז עם השיר "אבניבי", שכתבו אהוד מנור ונורית הירש. ב-31 במרץ 1979 זכתה להקת חלב ודבש יחד עם גלי עטרי בתחרות שנערכה בירושלים עם השיר "הללויה", שכתבו שמרית אור וקובי אשרת. ב-9 במאי 1998 זכתה דנה אינטרנשיונל בתחרות שנערכה בברמינגהם, אנגליה, עם השיר "דיווה", שכתב יואב גינאי והלחין צביקה פיק.

טענות רבות מועלות נגד שיטת ההצבעה. עד 1998 ההצבעה היתה נתונה בידי חבר שיפוט מקצועי. אולם החל מאותה שנה עברו להצבעה טלפונית (ויותר מאוחר למסרונים), ויותר ויותר הצבעות נעשו בהתאם ליחסים בין המדינות ולא לפי איכות השירים.

כך למשל, עולה פעמים רבות הטענה נגד מדינות מזרח אירופה, שהביאו לניצחונן של מדינות אחיות כאסטוניה, לטביה, אוקראינה ורוסיה בראשית שנות ה-2000. במקביל עולות טענות נגד מדינות סקנדינביה (שבדיה, נורבגיה, דנמרק, פינלנד ואיסלנד) על הענקת הניקוד הגבוה למדינות סקנדינביות בלבד.

רבים תולים את ניצחונה של טורקיה באירוויזיון 2003 בהצבעתם של מהגרים טורקים ברחבי אירופה לארצם. הושמעו טענות נגד מדינות יוגוסלביה לשעבר והבלקן בכלל על הצבעה בינן לבין עצמן. טענה דומה הועלתה נגד מדינות הקווקז. ויש טענות אפילו כלפי ישראל, שבה אוכלוסייה גדולה שמוצאה בברית המועצות ומצביעה למדינות מחבר המדינות (רוסיה ואוקראינה).

מצב זה משפיע על אמינות התחרות. הפופולריות של התחרות בארצות הוותיקות, שמכירות היטב את שיטת ההצבעה הקודמת, ירדה בצורה ניכרת. לוכסמבורג ומונקו פרשו מהתחרות לאחר שהבינו כי בשיטת ההצבעה הנוכחית אין להן סיכוי ממשי להגיע להישגים כלשהם.

עם זאת נרשמו דפוסי הצבעה, שאין להם הסבר ממשי. כך למשל, צרפת מעניקה מספר גבוה של נקודות לישראל באופן קבוע (הסבר אפשרי לתמיכה "מסורתית" של צרפת בישראל נעוץ אולי באוכלוסייה היהודית הגדולה המתגוררת שם).

בכל מקרה בואו נחבק את איזבו, שלבטח תחזור עמוסת חוויות והתנסויות, ונקווה שבשנה הבאה ישראל תשלח את אחת ממכונות הדיסקו המזרחי שלה דוגמת פרץ, פרץ ופרץ (לא, אני לא אשכנזי מתנשא, יש לי שלושה מרוקאים תימנים בבית), שהסגנון שלהם יותר ממתאים לתחרות ימי הביניים הזו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן