Skip to content

שיחות הגרעין בבגדאד נקלעו למבוי סתום

היום השני של סבב שיחות הגרעין, הנערכות בבגדאד, הסתיים ללא תוצאה ממשית, הצדדים הסכימו להיפגש שוב בג'נווה בעוד שלושה שבועות. נראה כי איראן ציפתה לתמורה נדיבה יותר מהקהילה הבינלאומית, בדמות הקלה משמעותית בסנקציות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום השני של סבב שיחות הגרעין, הנערכות בבגדאד, הסתיים ללא תוצאה ממשית, הצדדים הסכימו להיפגש שוב בג'נווה בעוד שלושה שבועות. נראה כי איראן ציפתה לתמורה נדיבה יותר מהקהילה הבינלאומית, בדמות הקלה משמעותית בסנקציות

מאת נמרוד זגגי

נראה היה כי סבב השיחות הנוכחי יסתיים באופן דומה מאוד לסבבי השיחות השיחות שנערכו ב-2008, 2009 ו-2010  – במבוי סתום. למרות זאת, הצליחו הצדדים להסכים על סבב שיחות נוסף. על פי דיווח

תיאמו את המפגש הבא. קתרין אשטון לצידו של סעיד ג'לילי

בסוכנות הידיעות האיראנית, "פארס", פריצת הדרך הגיעה כאשר הגורמים המערביים המעורבים בשיחות הבינו כי עליהם לנקוט בצעדים בוני אמון והסכימו, בניגוד למדיניותם הקודמת, גם לדון בהסרת הסנקציות. בתום סבב השיחות נפגש ראש צוות המשא ומתן האיראני, סעיד ג'לילי עם מקבילתו, קת'רין אשטון, על מנת לתאם את המועד והמקום של סבב השיחות הבא.

בשיחות שנפתחו הבוקר נראה היה, כי שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. מקורות איראניים האשימו היום בבוקר, בתחילת השיחות, את המתווכים מטעם מדינות ה-"5+1" – חמשת המדינות החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה – כי הן תיאמו עמדות עם ישראל. על פי מקורות איראניים, בפגישה שנערכה היום בבוקר, השתמשו נציגי המדינות השונות, ובמיוחד אלה מטעם ארה"ב, בשפה המזכירה מאוד הצהרות של בכירים ישראלים – סגנון שהערים מכשולים נוספים על המשך השיחות.

על פי סוכנות הידיעות האיראנית, "מהר", נציגי ה- "5+1" הציעו לערוך סבב נוסף במיקום שונה, אך על פי אותו המקור, הנציגים האיראניים סירבו לקבוע תאריך לשיחות נוספות, בלי שהשיחות הנוכחיות יניבו איזשהו הסכם.

אתמול (יום ד'), החלו השיחות, כאשר כל צד מציג את עמדתו באשר לדרך שבה יש לפתור את נושא הגרעין האיראני. נראה כי כבר אתמול (יום ד') בערב נגוזו כל התקוות למציאת פתרון מהיר וקל. על פי דיווחים שונים, בנוסף לחוסר ההסכמה השורר בין נציגי ה-"5+1" באשר להתנהלות מול איראן, דחתה האחרונה את הפשרה שהוצעה לה על ידי נציגי "5+1". לפי אותם דיווחים, הנציגים האיראנים דחו את הפשרה בטענה כי היא נוקשה מדי ומהווה סטייה מגישת ההדדיות, שעליה הוסכם בסבב השיחות הקודם, שנערך לפני כחודש באיסטנבול.

ככל הנראה, הצעת הפשרה של מדינות "5+1" קראה לאיראן להיענות להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ולחדול מהעשרת אורניום בשיעור של עד כ-20% ולהוציא את מאגרי האורניום המועשר בשיעור זה מחוץ למדינה. בתמורה, מציעות המעצמות לאיראן שיתוף פעולה ועזרה בתחומים שונים, למשל, לספק חלקי חילוף למטוסים אזרחיים, שבשל הסנקציות הכבדות המוטלות על איראן נמצאים במחסור.

בעוד דיווחים שונים מרמזים על נכונותה של הרפובליקה האסלאמית לקבל את הדרישה הנוגעת להעשרת האורניום והוצאת המאגרים מחוץ למדינה, נראה כי איראן ציפתה לתמורה נדיבה יותר מהקהילה הבינלאומית, בדמות הקלה משמעותית בסנקציות. זאת ועוד, נראה כי השלטונות האיראניים, לפחות למראית עין, אכן ניסו להוכיח נכונות לדון באופן רציני ומקיף בנושא הגרעין. כך, למשל, יומיים לפני פתיחת סבב השיחות הנוכחי, נחתם הסכם בין השלטונות באיראן לבין סבא"א, שיאפשר לשלוח פקחים למתקן הצבאי, פארצ'ין, שבו על פי דיווחים שונים ערכה איראן ניסויי גרעין.

בנוסף לכך, על פי דיווח שהופיע באתר אופוזיציה איראני, כהכנה לקראת שיחות הגרעין הורדה הנחיה מטעם מנהיגה העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, לכל מפקדי הכוחות החמושים, כי עליהם לנצור את לשונם למשך שלושה חודשים ולהימנע מכל התבטאות עוינת נגד ארה"ב והמדינות השכנות לאיראן. היום, כאמור, הסתיים סבב השיחות הנוכחי ללא התקדמות משמעותית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן