Skip to content

מצרים: הסתיים הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות; ספירת הקולות החלה

אחרי התחלה מנומנמת משהו, חתם היום השני של הבחירות לנשיאות את הסיבוב הראשון בבחירות עם שיעורי הצבעה גבוהים יותר וספירת הקולות החלה ברחבי המדינה. אזרחי מצרים יצאו לקלפיות נרגשים מן המעמד ההיסטורי: "למרות החום והצפיפות, החופש לבחור הוא חלום שמתגשם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי התחלה מנומנמת משהו, חתם היום השני של הבחירות לנשיאות את הסיבוב הראשון בבחירות עם שיעורי הצבעה גבוהים יותר וספירת הקולות החלה ברחבי המדינה. אזרחי מצרים יצאו לקלפיות נרגשים מן המעמד ההיסטורי: "למרות החום והצפיפות, החופש לבחור הוא חלום שמתגשם"

מאת נועה גרבר

בתום יום נוסף של בחירות, סיימו (יום ה') אזרחי מצרים להצביע בבחירות לנשיאות, והחלה ספירת הקולות. ביום השני לבחירות, נרשמה כמות גדולה יותר של מצביעים, בין השאר בשל יום חופש שהכריזה ממשלת מצרים, על מנת לעודד את האזרחים להגיע ליותר מ-13,000 הקלפיות הפזורות ברחבי המדינה. על-פי הערכות שונות, כ-60% מ-51 מיליון בעלי זכות הבחירה במצרים השתתפו בבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה.

תור בכניסה לאחת הקלפיות בקהיר (UN Women/Fatma El Zahraa Yassin)
תור בכניסה לאחת הקלפיות בקהיר (UN Women/Fatma El Zahraa Yassin)

שמירה על טוהר הבחירות – בחסות המועצה הצבאית העליונה

כמדינה שהורגלה משך שנים למערכות בחירות מזויפות, טוהר הבחירות הפך לעניין מרכזי ביומיים האחרונים, ומאמצים עילאיים הושקעו על מנת להבטיחו. המועצה הצבאית העליונה הבהירה כי היא מחויבת לקיומו של תהליך בחירות תקין. מוחמד חוסיין טנטאווי, ראש המועצה הצבאית, סייר ביום ה' בקלפיות בקהיר וכך גם רמטכ"ל צבא מצרים, הגנרל סאמי ענאן. גורם רשמי בוועדת הבחירות מסר לעיתון המצרי "אל-אהראם" כי "למעט חריגות מעטות, הנוגעות בעיקר לחוק האוסר על תעמולה פוליטית ביום הבחירות, לא נרשמו הפרות של חוקי הבחירות".

עם זאת, בדומה ליום הבחירות הראשון, גם היום השני לא עבר באופן חלק לחלוטין. האירוע הזכור ביותר מהיום השני לבחירות הוא תקיפתו של המועמד אחמד שפיק בנעליים ואבנים באחת הקלפיות. גם אתמול נרשמו כמה אירועים אלימים. בקלפי במחוז כפר א-שייח' התפתחה תגרה אלימה בין תומכי המועמדים חמדין סבאחי וח'אלד עלי, שני מועמדים מן השמאל. תגרה אלימה נוספת וחמורה יותר, נרשמה בקלפי במחוז א-דוואר בין תומכי עמרו מוסא לתומכי מוחמד מורסי, אשר בעקבותיה נאלצו לסגור את הקלפי לבוחרים שנפרסו במקום כוחות הביטחון. תקריות אלימות נוספות נרשמו בין סלפים תומכי אבו אל-פותוח לבין תומכים של המועמדים החילונים, עמרו מוסא ואחמד שפיק.

אנשי צבא וביטחון בכניסה לקלפי בעיר אל-מחלה אל-כּוּבּרא (Flickr/Nehal ElSherif)
אנשי צבא וביטחון בכניסה לקלפי בעיר אל-מחלה אל-כּוּבּרא (Flickr/Nehal ElSherif)

"כל האופציות פתוחות"

אולם אירועים אלימים אלו היו זניחים. ברוב המכריע של המקומות, חרף התורים ארוכים שהשתרכו בכניסה לקלפיות, נשמר השקט, ונראה כי המצרים העדיפו להתמקד בחופש הבחירה. מוחמד מוסטפא, מהנדס תושב קהיר בן 52, אמר לאחד העיתונאים כי "זו הפעם הראשונה שאני בוחר. מעולם לא הצבעתי בבחירות קודמות כי תמיד ידענו מה תהיינה התוצאות. הפעם, כל האופציות פתוחות. הגעתי כי אני מרגיש שיש לי תפקיד למלא". בוחרת אחרת, סאלווה עבד אל-מונעם, אמרה כי "למרות החום והצפיפות, החופש לבחור הוא חלום שמתגשם, אני מקווה שהוא יימשך".

בין הבוחרים במחוז אלכסנדריה הייתה גם ליילא מרזוק, אימו של ח'אלד סעיד, הבלוגר הצעיר שהפך לאחד מסמלי המהפכה בשנה שעברה, כאשר הוכה למוות על ידי אנשי כוחות הביטחון. "אני מרגישה כי בני בוחר היום, לא אני. הגעתי לכאן על מנת לתת את קולי, כדי שמותו של בני לא יהיה לשווא", היא אמרה. בוחרים אחרים הדגישו את כובד האחריות אשר מונחת לראשונה על כתפי אזרחי מצרים. "זה הסיכוי שלנו לשפר את מצבנו", אמר אמג'ד חוסיין, בן 43 מרובע זמאלק בקהיר. "אם נבחר במועמד הלא נכון, כל המהפכה הייתה לשווא".

בוחרת בקלפי בקהיר טובלת את אצבעה בדיו, כדי לחתום על טופס הבחירה שלה (Flickr/Nehal ElSherif)
בוחרת בקלפי בקהיר טובלת את אצבעה בדיו, כדי לחתום על טופס הבחירה שלה (Flickr/Nehal ElSherif)

תום הסיבוב הראשון

זהותו של נשיאה החדש של מצרים לא תוכרע, ככל הנראה, בסיבוב הראשון. שניים מתוך 13 המתמודדים יימצאו את עצמם שוב זה מול זה בזירת ההתגוששות הפוליטית בסיבוב השני שייערך ב-16 וה-17 ביוני. מאז שעות הלילה המאוחרות, החלה בקלפיות שברחבי מצרים ספירת הקולות. התוצאות הסופיות צפויות להימסר ביום שלישי אולם סביר כי כבר ביום שבת תיוודע זהותם של המנצחים בסיבוב הראשון.

על-פי הערכות ראשוניות, המועמדים המובילים הם מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים", אחמד שפיק, ראש הממשלה האחרון בימי מובארק, הדיפלומט הוותיק עמרו מוסא, והמועמד האסלאמיסטי העצמאי עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח. זאת, בניגוד להערכות שקדמו לבחירות, שצפו התמודדות צמודה בין מוסא לאבו אל-פותוח, כשמורסי ושפיק משתרכים מאחוריהם. יש לציין כי הפער בתוצאות הסקרים בין ארבעת המועמדים אינו גדול, ועל כן התוצאות הסופיות עשויות להיות שונות.

כרזות תעמולה של מועמד "האחים המוסלמים", מוחמד מורסי, בעיר אל-מחלה אל-כּוּבּרא (Flickr/Nehal ElSherif)
כרזות תעמולה של מועמד "האחים המוסלמים", מוחמד מורסי, בעיר אל-מחלה אל-כּוּבּרא (Flickr/Nehal ElSherif)

"סוף עידן הפחד"

הדיון לגבי המועמדים לנשיאות עסק עד כה בעיקר בהתפלגות התמיכה בין ארבעת המתמודדים המובילים, שני החילונים ושני האסלאמיסטים, בעוד שתשעת האחרים זכו כמעט ליחס של סטטיסטים. אלא שהמועמד המעניין ביותר בסיבוב הנוכחי הוא דווקא זה שאינו צפוי לעבור לסיבוב הבא: חמדין סבאחי, אופוזיציונר מן השמאל הנאצריסטי, שזוכה לתמיכה מפתיעה גם בקרב חוגים חילוניים וליברליים, ושהעניק לארבעת המועמדים הריאלים קרב קשה.

שיעורי התמיכה בסבאחי חרגו מן המצופה, ורבים מחשיבים אותם כמדד לחשיבות האמיתית של בחירות אלו, שייתכן שכלל איננה בזהותו של הנשיא הנבחר, אלא בכניסתה של החברה האזרחית במצרים, על כל זרמיה המגוונים והמנוגדים, אל הזירה הפוליטית. כפי שאמר היום מוחמד אל-בראדעי, מי שהיה ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: "עבורי, זהותו של המועמד הנבחר איננה העיקר. מה שחשוב הוא התהליך. לאחר 30 שנה בהן הושתק, לעם המצרי סוף סוף מותר להשמיע את קולו. זהו סוף עידן הפחד".

סוף עידן הפחד. בוחרות בקלפי עיר אל-מחלה אל-כּוּבּרא (Flickr/Nehal ElSherif)
"סוף עידן הפחד". בוחרות בקלפי עיר אל-מחלה אל-כּוּבּרא (Flickr/Nehal ElSherif)

מצביעה מאתרת את שמה ברשימות הבוחרים התלויות מחוץ לקלפי בפרבר של קהיר (UN Women/Fatma El Zahraa Yassin)

"הבחירות הן הסיכוי שלנו לשפר את מצבנו". מצביעה מאתרת את שמה ברשימות הבוחרים התלויות מחוץ לקלפי בפרבר של קהיר (UN Women/Fatma El Zahraa Yassin)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן