Skip to content

ברק מתריע: סדקים בדומיננטיות ובהגמוניה האמריקנית באזור

ברק בוועדת החוץ והביטחון: "איראן חותרת להשגת נשק גרעיני והתוכנית מתקדמת חרף הסנקציות המוטלות עליה. הסיכוי להבשלת סנקציות משתקות, נמוך". חוץ מזה, לישראל מעוניינת מאוד לפוגג מתחים באזור עם הפלסטינים, הטורקים והמצרים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברק בוועדת החוץ והביטחון: "איראן חותרת להשגת נשק גרעיני והתוכנית מתקדמת חרף הסנקציות המוטלות עליה. הסיכוי להבשלת סנקציות משתקות, נמוך". חוץ מזה, ישראל מעוניינת מאוד לפוגג מתחים באזור עם הפלסטינים, הטורקים והמצרים.

מאת צבי זינגר

"המשבר הכלכלי בארה"ב והשולחן העמוס בנושאי פנים, פוגע ביכולתה ובנכונותה של ארה"ב, להקרין עוצמה. לפיכך, יש סדקים בדומיננטיות ובהגמוניה שלה באזור". כך הזהיר שר הביטחון אהוד ברק, בסקירה שנתן ביום שני בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

יחד עם זאת, הדאינטרס גדול לפוגג מתחים באזור עם הפלסטינים, הטורקים ומצרים.גיש שר הביטחון כי "ארה"ב הייתה ועודנה מעצמת העל היחידה. הקשרים המיוחדים עם ארה"ב איתנים ויציבים יותר מבעבר. ארצות הברית היא בעלת ברית אסטרטגית המחויבת לביטחון ישראל ופועלת לחיזוקה ולשימור היתרון האיכותי". ברק ציין ש"בנושאים הביטחוניים הרגישים ביותר יש ראייה זהה והבנה משותפת של האתגרים. ארה"ב וישראל רואות כיום כמעט באופן זהה את תמונת המודיעין באיראן".

בסקירתו בפני חברי הוועדה ציין שר הביטחון כי אירועי "האביב הערבי" משפיעים על המשטר האירני. איראן מוטרדת  מהאירועים בסוריה ומהחשש לאובדן הקשר האסטרטגי עם סוריה, כמו גם מהאפשרות להתגברות גורמי מחאה בתוך איראן, שיצאו מכלל שליטה.

ברק הדגיש כי איראן חותרת להשגת נשק גרעיני והתוכנית מתקדמת חרף הסנקציות המוטלות עליה, המשבר הכלכלי החמור והלחצים החיצוניים הגוברים. לדבריו, בעולם ישנה הכרה הולכת וגוברת בייעוד הצבאי של תוכנית הגרעין האיראנית ואפילו הכבדה של הסנקציות, אבל הסיכוי להבשלת "סנקציות משתקות", נמוך.

בנושא הסורי ציין שר הביטחון כי מצבה של משפחת אסד הולך ומחריף עקב שילוב לחצים פנימיים וחיצוניים. "גם אם קשה להצביע בבירור על מועד מדויק לנפילת המשטר המגמה ברורה ובכל יום שחולף המשטר מתקרב לקץ שלטונו ואחיזתו מתרופפת". בכל הקשור למערכת הבינלאומית סבור שר הביטחון כי זו מבינה כי טרם התגבשה אלטרנטיבה למשטר הקיים ולפיכך לא צפויה בזמן הקרוב התערבות בינ"ל משמעותית.

שר הביטחון אמר כי במערכת האזורית מובילות קטאר וסעודיה קו תקיף ונחוש כנגד המשטר הסורי והדגיש כי נפילת המשטר תהווה מכה קשה לציר הרדיקאלי בדגש על איראן.

עד כה נהרגו למעלה מ- 5000 אזרחים ומאות רבות של אנשי ביטחון בסוריה. ישנן עריקות רבות מהצבא ומעמיקים הסדקים בלכידות הצמרת הסורית. המצב הכלכלי בסוריה הולך ומחמיר והצבא מתקשה  להתמודד עם גורמי האופוזיציה והעריקים. קשה לדעת מה יהיה ביום שאחרי משפחת אסד, אך בכל מקרה זאת תהיה מכה קשה לציר איראן-סוריה- חיזבאללה.

באשר לזירה הפלסטינית אמר ברק כי הנהגת הרשות הפלסטינית מצויה במשבר אמון מתמשך ובמצוקה אסטרטגית, נוכח המבוי הסתום בערוצי המו"מ ומנגד קושי בקידום התהליכים להכרה באו"ם. "ההנהגה הנוכחית מעוניינת בקיום מו"מ בתנאיה ונכונה לדבריה להסכים לקץ הסכסוך ואף הכריזה על כך בפומבי. סוגיית הכניסה למו"מ נבחנת על ידי הנהגת הרשות הפלשתינית בחיוב,  לצד שימור והתעקשות על תנאיה".

מנגד הדגיש שר הביטחון כי ישראל נכונה לפתוח במו"מ ישיר (על בסיס עקרון שתי מדינות לשני עמים). ברק ציין את החשיבות הרבה בהגעה לפריצת דרך בכל הקשור לכניסה למו"מ. עוד אמר כי מדובר באינטרס ישראלי ובהעדר מו"מ אין ואקום. האלטרנטיבות כולן גרועות.

שר הביטחון ברק הדגיש כי לישראל יש אינטרס גדול לפוגג מתחים באזור עם הפלסטינים, הטורקים ומצרים. "לא חסרים לנו אויבים באזור. וגם אם המו"מ עם הפלסטינים לא יצליח, ידע העולם שישראל עשתה הכל כדי לקדם את המו"מ. בכך נעזור לבלום את תופעות הדה-לגיטימציה נגד ישראל ואת הניסיונות לבודד את ישראל".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן