Skip to content

בנק ישראל: הריבית לחודש יוני נשארת ללא שינוי ברמה של 2.5%

בנק ישראל: הריבית לחודש יוני נשארת ללא שינוי ברמה של 2.5%. בין הנתונים שהשפיעו על ההחלטה: תחזיות האינפלציה הגיעו לטווח שבין 2.2% ל-2.3%, נמשכה צמיחתו של התוצר בשיעור דומה לזה של המחצית השנייה של 2011, יציבות בשוק העבודה ושהשקל נחלש כנגד הדולר בכ-2.7%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בין הנתונים שהשפיעו על ההחלטה: תחזיות האינפלציה הגיעו לטווח שבין 2.2% ל-2.3%, נמשכה צמיחתו של התוצר בשיעור דומה לזה של המחצית השנייה של 2011, יציבות בשוק העבודה והשקל שנחלש כנגד הדולר בכ-2.7%

מאת עמי אטינגר

בנק ישראל החליט להשאיר את הריבית לחודש יוני באותה הרמה של 2.5%.  "בדומה להערכותינו, ולהערכות קונצנזוס החזאים הכלכליים בשוק, הודיע הערב בנק ישראל על הותרת הריבית לחודש יוני ברמתה- 2.5%, כשברקע מהפך בתחזיות השוק לטובת חזרה להורדת ריבית (תשואות מק"מ נמוכות מריבית בנק ישראל). מבחינת בנק ישראל נפתחה שוב האפשרות של הורדת ריבית, לאחר שציפיות האינפלציה ירדו לאחר פרסום מדד אפריל, ובעקבות הירידה המשמעותית במחירי הסחורות, ובראשן הנפט. בנוסף, התגברו הציפיות בעולם להותרת הריביות בארה"ב ובאירופה נמוכות למשך זמן ממושך אף יותר", כך מסביר אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים.

בין הגורמים שהשפיעו על ההחלטה להותיר את רמת הריבית היו:

אינפלציה – התחזיות ירדו החודש, בעיקר אחרי פרסום מדד אפריל, והגיעו לטווח שבין 2.2% ל-2.3% – לעומת כ-2.5% בחודש הקודם. ציפיות האינפלציה לטווחים של שנתיים-שלוש ירדו מעט, ובציפיות לטווחים ארוכים יותר נשמרה היציבות.

צמיחה – נמשכה צמיחתו של התוצר בשיעור דומה לזה של המחצית השנייה של 2011, שיעור העולה בקנה אחד עם תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2012  – 3.1%.

שוק העבודה – נתוני סקר כוח האדם במתכונתו החדשה לחודשים מארס ולרבעון הראשון של השנה מצביעים על יציבות.

שוק המט"ח – השקל נחלש כנגד הדולר בכ-2.7%, בדומה למגמה העולמית, והתחזק מול האירו (שנסחר בעולם במגמה מעורבת מול המטבעות העיקריים) ב-1.5%. במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי פוחת השקל ב-0.3%.

המשק העולמי – החודש גברה האי ודאות באירופה ובעקבות זאת גברו החששות ממצבה של המערכת הפיננסית האירופית  ומעליית תשואות נוספת באג"ח הממשלתיות בשווקים מוכי החוב של אירופה. נתוני המקרו בעולם ממשיכים להצביע על האטה, והחודש בלטו לרעה גם נתוני המקרו של המשקים המתעוררים הגדולים. על רקע זה נרשמו ירידות שערים חדות בשוקי המניות בעולם, והתרחב הפער בין מרווחי התשואות של המדינות הנתונות במשבר החוב למרווחים בארה"ב ובגרמניה. האינפלציה בעולם ירדה גם החודש, ומחירי הסחורות, בעיקר הנפט, ירדו ירידה חדה. על רקע התפתחויות אלה, גוברות ההערכות בשווקים, שכמה מהבנקים המרכזיים ינקטו פעולות הרחבה נוספות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן