Skip to content

אושרה הצעת החוק להחמרה בענישה על עברייני תנועה

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק של שר התחבורה, ישראל כץ. ההצעה כוללת החמרה בענישה והגדלת סמכויות שוטרי התנועה לפסילת רישיון, וגם: הארכת הוראת השעה האוסרת על תיקון כלי רכב ישראליים בשטחים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק של שר התחבורה, ישראל כץ. ההצעה כוללת החמרה בענישה והגדלת סמכויות שוטרי התנועה לפסילת רישיון, וגם: הארכת הוראת השעה האוסרת על תיקון כלי רכב ישראליים בשטחים

מאת דני בר

ב-18 במאי פירסם דובר משרד התחבורה כי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של שר התחבורה, ישראל כץ, הכוללת החמרה משמעותית בשפיטה ובענישה על עבירות חמורות. מטעם שר התחבורה נמסר כי התוכנית החדשה להחמרת הענישה כנגד עברייני תנועה גובשה על ידי ועדת שרים לענייני בטיחות בראשותו, וועדה מקצועית שכללה נציגים ממשרד התחבורה, מפרקליטות המדינה, מהנהלת בתי משפט, מלשכת עורכי הדין, ממשטרת ישראל ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

השר כץ. (צילום: אתר הכנסת)

השר כץ ציין כי הצעת החוק כוללת שורה ארוכה של צעדים דרסטיים, המחמירים משמעותית את עונשיהם של עברייני תנועה המבצעים עבירות חוזרות ונשנות ומסכנים את עצמם ואת הסובב אותם. לדבריו, הצעת החוק כוללת שינוי במדיניות השיפוט והענישה תוך התמקדות בעבירות חמורות המסכנות חיים.

כמו כן, כוללת הצעת החוק שינויים משמעותיים בהליכי סדר הדין הפלילי, בעבירות קנס שיאפשרו הליך שיפוט זריז ויעיל יותר. כיום, חלק גדול מהבקשות להישפט בעבירות מסוג ברירת קנס מוגשות ללא הצדקה, ולכן קובע החוק כי בקשה להישפט בעבירת ברירת קנס תותנה בהפקדת סכום הקנס מראש, וכי בית המשפט יטיל קנסות גבוהים יותר במקרה של הרשעה.

עוד כולל החוק הגדלה משמעותית של הקנסות לנהגים שיבקשו להישפט במקרה של ברירת קנס. הסדר זה מבקש לצמצם את מספר המבקשים להישפט במטרה "למשוך זמן" ולנסות את מזלם בבית משפט בניסיון לצמצם את רוע הגזרה.

על פי החוק החדש יגדל מספר העבירות שבהן אפשר לפסול רישיון של נהג לתקופה של 30 יום, וחלקן יועבר לפסילה מינהלתית של 60 יום. החוק קובע עוד כי קצין משטרה יוכל לפסול רישיון נהיגה למשך 90 יום בגין עבירות תעבורה חמורות: "פגע וברח", גרימת תאונת דרכים תוך נהיגה בשיכרות, עקיפה מסוכנת, נסיעה עם משקל עודף ברכב וחציית פסי רכבת.

החמרה בענישה. (צילום: Papito)

החוק מרחיב אף את רשימת העבירות שבעטיין יכול קצין משטרה לפסול את רישיון הנהיגה ל-60 יום ולכלול בהן עבירות של שיכרות (פי אחת וחצי מהמותר) נהיגה במהירות העולה על 65 קמ"ש יותר מהמותר בכביש בין-עירוני או 55 קמ"ש בכביש עירוני, כניסה לשטח פסי רכבת בנסיבות מחמירות ועבירות חמורות שבוצעו על ידי נהג חדש. החוק מרחיב גם את רשימת העבירות שבהן יכול קצין משטרה להשבית רכב ל- 30 יום, וכולל בו גם נהגים שרישיון הנהיגה שלהם לא היה בתוקף יותר משנתיים.

החוק מבטל את האפשרות להרשיע אדם שלא התייצב בבית משפט לדיון שאליו הוזמן בעבירות חמורות; זאת למרות העומס שהדבר יטיל על בית משפט. החוק החדש קובע כי נאשם שלא יתייצב לדיון בבית משפט יוצא נגדו צו הבאה, מלווה בהפקדה כספית. אם לא יאותר על ידי המשטרה יוצא נגדו צו מאסר.

החוק מטיל עונש מינימום של פסילה מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של שלושה עד שישה חודשים בגין שורה של עבירות חמורות ובהן: עבירות שגרמו לתאונה שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש, נהיגה ללא רישיון תקף, נהיגה ללא מלווה כמתחייב מהחוק, נהיגה בשיכרות, אי ציות לרמזור אדום או תמרור עצור, נסיעה במהירות גבוהה במיוחד מהמותר בחוק והפקרה של פצוע.

כמו כן קובע החוק מאסר חובה לנהג שנהג בזמן פסילת רישיון הנהיגה, וזאת בדומה לעונש הקבוע כיום לגבי הפקרה של פצוע לאחר תאונת דרכים.

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום גם את טיוטת החוק המתייחסת לשימוש בחלקי רכב משומשים שהוגשה על ידי השר ישראל כץ. החוק החדש קובע כי תוקף הוראת השעה שנועדה לסייע למשטרה להתמודד עם תופעת גניבות הרכב לא יוגבל בזמן.

הוראת השעה קובעת איסור על תיקון כלי רכב ישראלים בשטחי הרשות הפלסטינית, וכן איסור על העברת כלי רכב ישראלים באמצעות רכב אחר לתיקון בשטחים. יצוין, כי המניע העיקרי לגניבות רכב בישראל הוא הביקוש לחלקי רכב זולים.

להערכת המשטרה כ-70 אחוז מכלי הרכב הגנובים עוברים לשטחי הרשות הפלסטינית, ושם הם מפורקים וחלקים מהם מורכבים בכלי רכב ישראליים המועברים לתיקון בשטחים. האכיפה האינטנסיבית שביצעה יחידת "אתגר" של המשטרה גרמה לאזרחים ישראלים להימנע מלהכניס את רכבם לתיקון בשטחי הרשות הפלסטינית, וכך צימצמה את הביקוש לחלקי חילוף זולים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן