Skip to content

מהומות בקהיר בעקבות פרסום תוצאות הבחירות; הוצת מטהו של אחמד שפיק

הבחירות הדמוקרטיות שנערכו במצרים אינן מסבות נחת להמוני הצעירים החילונים שלקחו חלק במהפכה בכיכר א-תחריר בשנה שעברה, שמצאו עצמם ניצבים בפני דילמה - תמיכה במועמד המזוהה עם המשטר הישן או במועמד אסלאמיסט. התוצאה - גל מחאה אלים ששוטף את רחובות הערים במצרים ודרישה רחבה לשקול מחדש את תקינות הליך הבחירות שזה עתה הסתיים, במטרה לשנות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבחירות הדמוקרטיות שנערכו במצרים אינן מסבות נחת להמוני הצעירים החילונים שלקחו חלק במהפכה בכיכר א-תחריר בשנה שעברה, שמצאו עצמם ניצבים בפני דילמה – תמיכה במועמד המזוהה עם המשטר הישן או במועמד אסלאמיסט. התוצאה – גל מחאה אלים ששוטף את רחובות הערים במצרים ודרישה רחבה לשקול מחדש את תקינות הליך הבחירות שזה עתה הסתיים, במטרה לשנות את זהות המועמדים

מאת יצחק קמחי-זוארץ

סוכנות הידיעות AP מסרה כי המון זועם החל להשתולל אמש (ב') בפתח מטה הבחירות של אחמד שפיק, אחד משני המועמדים שעברו לסיבוב השני בבחירות לנשיאות במצרים. ההתקפה הגיעה שעות ספורות בלבד לאחר שוועדת הבחירות במדינה הודיעה רשמית כי שפיק יתמודד מול מועמד "האחים המוסלמים", מוחמד מורסי, בסיבוב השני של הבחירות שייערך ב-17-16 ביוני הקרוב. האירועים הללו מהווים סימן ראשון של אי-שקט בעקבות הסיבוב הראשון ובחירתם של שני המועמדים הללו.

במהלך ההתקפה על מטהו של שפיק הממוקם בשכונה יוקרתית של קהיר, ניפצו המוני צעירים בלבנים את חלונות המבנה, השליכו את העלונים והמדבקות של קמפיין הבחירות וקרעו את הכרזות שלו. לאחר מכן הצית ההמון הזועם את המבנה. לא דווח על נפגעים. כתגובה לאירועים, עצרה משטרת קהיר שמונה בני אדם.


מפגינים שורפים את מטהו של אחמד שפיק בקהיר, אמש

זמן קצר לאחר האירוע, בזזו מפגינים את בניין משרד התעמולה. יחד עם משאיות כיבוי האש והמשטרה שהגיעו למקום הגיעו גם כמה מאות מתומכיו של שפיק שהתאספו מחוץ לבניין. התומכים נשאו כרזות ועליהן דיוקנו של שפיק כשהם קוראים סיסמאות נגד האחים המוסלמים, סיעת הרוב בפרלמנט, המבקשת להשלתט כעת גם על מוסד הנשיאות. "האחים הם אויביו של אללה!", צעקו תומכיו של שפיק.

ברירת שמשון של צעירי מצרים

ההתמודדות של שפיק, שכיהן כראש הממשלה האחרון תחת שלטונו של הנשיא מובארק, ושל מורסי, מועמדה של התנועה האסלאמית החזקה במצרים, הוא תרחיש בלהות עבור אלפי מצרים שמילאו את הכיכרות והרחובות בשנה שעברה בדרישה תקיפה לשינוי המשטר, לחופש ולשוויון בארצם. רבים מאלה המכונים "אנשי המהפכה" טוענים בפה מלא כי אינם רוצים לחזור לימי המשטר הישן או לשלטון דתי במצרים.

התחרות לתפקיד המועמד השנוא בין איש "האחים" מורסי לבין שפיק מגלמת את העימות בין מובארק, שהינו, כמו שפיק עצמו, קצין בחיל האוויר המצרי, ובין מייצגי התנועה האסלמית הבולטת שהיו כלואים במשך כל תקופת שלטונו של מובארק. יש לזכור שאת המהפכה במצרים ואת הדחתו של מובארק, מניצניו של האביב הערבי הובילו בראש ובראשונה צעירים ופעילים חילונים.

"הבחירה לא יכולה להיות בין תיאוקרטיה לאוטוקרטיה, כי אם כן – הרי שלא השגנו דבר", אמר אחמד אל-בסיוני, בן 35, שישב בכיכר א-תחריר במרכז קהיר בעיצומה של המחאה הגוברת.

וועדת הבחירות דיווחה אתמול כי מורסי זכה ל-5.8 מיליון קולות, שהם כ-25 אחוזים מכלל קולות המצביעים, בעוד שפיק קיבל כ-5.5 מיליון קולות, או כמעט 24 אחוזים. המועמד הנאצריסטי חמדין סבאחי סיים שלישי עם כ-4.8 מיליון קולות, או 21 אחוזים ולמקום הרביעי הגיע המועמד עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח עם כ-21 אחוזים. שיעור ההצבעה היה כ-50 אחוזים מכלל הבוחרים.

מיד לאחר ההכרזה של ועדת הבחירות, נאספו כמה אלפי מפגינים בכיכר א-תחריר וקראו קריאות נגד השליטים הצבאיים שהשתלטו על המדינה לאחר הדחתו של מובארק. המפגינים בכיכר לא היססו להתעמת עם הצבא, בטענה כי מטרתו היא להנציח את שיטות הדיכוי של המשטר הישן. המפגינים גם קראו קריאות נגד מורסי ושפיק, ונשבעו כי לא  יאפשרו למצרים להיות נשלטת שוב על-ידי מפלגה אחת ולא יתנו למשטר הלהקודם להשיב לעצמו את השלטון.

חלק מהמפגינים דורשים כי החוק שאושר על ידי הפרלמנט, האוסר מבכירים לשעבר במשטר מובארק להתמודד בבחירות, ייושם כלשונו, ברמיזה ישירה למועמדותו של שפיק. בית המשפט החוקתי של מצרים החליט לדון בחוק זה רק ארבעה ימים לפני הסבב הבא.

גם מחוץ לקהיר – מהומות בעקבות תוצאות הבחירות

במחוזות נוספים בדלתה של הנילוס – א-דקהלייה, אל-מנסורה ואלכסנדריה, יצאו מפגינים לרחובות בהפגנות דומות. גורמי ביטחון אמרו שהמפגינים במחוז אל-מנסורה ניסו לתקוף את מטהו של מורסי התעמולה של שפיק, אבל תומכי המועמדים עצרו את ההמון הזועם. באלכסנדריה, הצליחו המפגינים לטפס על מבנים שעליהם נתלו כרזות ענק של שפיק וקרעו אותן לתשואות ההמון.

כרזות הבחירות של אחמד שפיק נקרעות בכיכר באלכסנדריה
כרזות הבחירות של אחמד שפיק נקרעות בכיכר באלכסנדריה

המחאה באה רק יום לאחר שחמדין סבאחי ואבו אל-פותוח הגישו ערעור לוועדת הבחירות המרכזית וביקשו לדחות את ההכרזה על תוצאות הסבב הראשון של הבחירות כדי לחקור אישומים בדבר זיופי קולות. הערעורים שלהם נדחו ליום שני. בשיחה עם עיתונאים אתמול (ב'), אמר אבו אל-פותוח כי הזיופים מטילים צל כבד על תקינות הליך הבחירות כולו. "אינני יכול לומר בלב שלם ובמצפון לאומי נקי שהבחירות האלה היו תקינות", הוסיף אבו אל-פותוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן