Skip to content

בכל שנה נהרגים יותר מחמישים בני אדם, בממוצע, בצמתים העירוניים

אור ירוק: כיכרות בצמתים עשויות להפחית יותר מ - 90% במספר ההרוגים. אפשר לצמצם את מספר הנפגעים בצמתים על ידי מספר פתרונות תשתית פשוטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אור ירוק: כיכרות בצמתים עשויות להפחית יותר מ-90 אחוז במספר ההרוגים. אפשר לצמצם את מספר הנפגעים בצמתים על ידי מספר פתרונות תשתית פשוטים

מאת דני בר

7,856 בני אדם נפגעו במהלך שנת 2011 בתאונות דרכים בצמתים העירוניים, 37 נהרגו ואלו 233 נפצעו קשה, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס. בכל שנה נפגעים כ-15 אלף בני אדם בממוצע בצמתים, ונהרגים 96 בני אדם בממוצע, בסך הכול (עירוני ובין עירוני).

ביום שישי, 18 במאי 2012, אירעה תאונת דרכים קטלנית בצומת אשכולות, הצטלבות כבישים 31 ו-358. אדם אחד נהרג, שלושה בני אדם נפצעו קל, כאשר כלי רכב לא נתן זכות קדימה בצומת, לכלי רכב אחר. בבחינת אתר התאונה, מתברר שאפשר היה למנוע את התאונה, אם הצומת הייתה מרומזרת או היה קיים בה מעגל תנועה (כיכר) להסדרת התנועה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הימצאות הכיכר מרסנת את מהירות הנסיעה וגורמת להולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך. במחקר שנערך בארצות הברית, נמצאה הפחתה של יותר מ-90% במספר ההרוגים במקום בו הייתה כיכר. מחקר נוסף הראה, כי נמצאה ירידה של 76% במספר הפצועים והפחתה של 35% בכל סוגי התאונות. לכן, על המדינה להשקיע משאבים כדי לבנות כיכרות, שהוכחו כמצמצמות במספר הנפגעים".

צומת הינה הצטלבות, שבה סיכוי ההתרחשות של תאונות חזית- צד בין מכוניות הוא הגבוה ביותר. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל העדר רמזור והסדרי תנועה בצומת. בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים שונים ומגוונים, לצד כלי הרכב ובהם: גם הולכי רגל ורוכבי אופניים. ולכן נוצר חיכוך בין כלי רכב והולכי רגל. תאונות אלו, לרוב, קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל. צומת היא מקום מפגש של תנועה המגיעה מכיוונים שונים, בו נדרש הנהג לגלות ערנות גבוהה ולמלא משימות מורכבות יותר מאשר בקטעי דרך אחרים.

תאונת דרכים (צילום דני בר)

קיים הבדל גדול בין צומת מרומזר לצומת שאינו מרומזר, מבחינת התנהגות הנהג.

בתל אביב נפגעו הכי הרבה בני אדם בצמתים בשנת 2011 – 1,348 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים, תשעה נהרגו ו-46 נפצעו קשה.

בירושלים נפגעו 762 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים, אדם אחד נהרג ו-27 בני אדם נפצעו קשה. בבאר שבע נפגעו 575 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים, 13 בני אדם נפצעו קשה.

בחיפה נפגעו 431 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים, שלושה נהרגו ו-16 נפצעו קשה.
בראשון לציון נפגעו 493 בני אדם בתאונות בצמתים, שלושה נהרגו ושבעה נפצעו קשה.

אפשר לצמצם את מספר הנפגעים בצמתים על ידי מספר פתרונות תשתית פשוטים:
• מעגלי תנועה – המאפשרים זרימה של התנועה מצד אחד, אולם גורמים להאטת מהירות התנועה, מצד אחר.
• רמזור – המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל.
• הארת הצומת – מאפשרת ראות טובה יותר של הנהגים את כל משתמשי הדרך בצומת, דוגמת הנהגים האחרים, רוכבי אופניים או הולכי הרגל.
• שילוט בולט המתריע כי הנהג מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן