Skip to content

כיצד הפכנו מרירים ושונאי זרים? פרשת "נשא"

פעמים רבות יש משמעות לסמיכות של נושאים בתורה. בפרשתנו סוטה סמוכה לנזיר. מדוע? מהי הדרך להתרחק מגילויי אלימות ופשע בחברה? משה לוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעמים רבות יש משמעות לסמיכות של נושאים בתורה. בפרשתנו סוטה סמוכה לנזיר. מדוע? מהי הדרך להתרחק מגילויי אלימות ופשע בחברה?

מאת משה לוי

משה איבגי אינו אדם אלים, הוא אפילו סולד מגילויי האלימות במגרשי הכדורגל בישראל. הבלונדיניות המחומצנות המחפשות חנון להרוויח איתו מיליון אינן זונות, כמובן, הן אפילו רוצות שלום עולמי שאובמה הנשיא האפריקני יעשה. ועוד לא דיברנו על נתן זהבי החמוד, הישיר ומלא הכנות, שאומר את האמת, קשה ככל שתהיה, מטיח ללא רחם בפני המושחתים את זעמו, מזכיר לכולנו עד כמה חשוב לא להיות אדיבים, כמה חשוב לשנוא ולרכל, כמה נהדר פשוט להוריד מן הלב את כל המרירות היישר אל ביב השופכין התקשורתי.

ואחר כך אנו תמהים, כיצד זה הפכנו למרירים ושונאים? כיצד קרה שאדם לאדם זאב? איך יהודים הפכו לשונאי זרים? מאיפה מגיעה האלימות במגרשים? למה אלי ישי ומירי רגב מתחרים על לב בוחריהם ע"י גסות ואלימות ובורות? איך הפכה זכות הציבור לדעת לזכות הציבור לשנוא ולהלעיז ולשסות?

מירי רגב בהפגנה בשכונת התקווה (צילם: רפי מיכאלי)
ח"כ מירי רגב בהפגנה בשכונת התקווה (צילם: רפי מיכאלי)

למה סמכה פרשת השבוע את מצוות הנזיר לפרשת הסוטה? הנזיר הרי עומד במקום הכי רחוק מן הסוטה, הוא הרי קדוש עליון, נמנע מכל מה שמוביל לניאוף, מיופי ומאלכוהול. מדוע בחרה התורה לשים זה בצד זה שני ציוויים כה רחוקים, שואלים חז"ל? התשובה פשוטה: מי שרואה סוטה בקלקולה ידיר עצמו מן היין.

תקן את עצמך למראה קלקול של אחרים

אל תבקש מאחרים לתקן את עצמם, אל תטיף מוסר לסוטות, תקן את עצמך למראה קלקול של אחרים. אם ראית סוטה, כנראה משהו לא בסדר במבט שלך. אם זו החברה שלך, אם שם עולמך התרבותי, אם אתה מוקף בעולם של חוטאים וחטאים, נראה שאתה צריך לעשות תשובה, לעשות מעשה דרסטי לא כנגד סוטות, אלא כנגד התופעות המובילות לכך. הדר עצמך מן היין, הייה אתה ראוי לטוב, הרחק עצמך מן החטאים.

היכן רואים סוטות היום? היכן נפגשים באלימות ובאלכוהול? היכן גסות הרוח והשנאה? לשם אל תלך. אם "עספור" גורמת לגסות ואלימות וסטלנות, אל תלך לשם. אם "הבורר" מרגיש שנסיעה באוטובוס היא השפלה, ובילינסון הוא כתובת לגיטימית לשלוח אליה אנשים טובים, אל תלך לשם. אם מגרשי הכדורגל אלימים וגזענים, אל תלך לשם. אם בכל שישי נרצח נער במועדון או פאב ברחבי הארץ, אל תלך לשם. לא בגלל הפחד, אלא משום שנוכחותך תתרום לרצח הבא, ואתה תהפוך לקהה לב וגס רוח.

קשה להיות נזיר, הרי זו תרופה מרה וכואבת. הנזיר נחשב גם הוא חוטא, שהרי היין נברא כדי ליהנות ממנו, והיופי ניתן בעולם כדי לראות בו צלם אלוהים. אלא שטלוויזיה לא חייבת להיות גזענית ועלובה ופופוליסטית ופורנוגרפית, ואין זו גזירת גורל שכדורגל יהיה מקור לאלימות ושוביניזם ושחיתות. גם חופי הים אינם חייבים להיות מופעי עירום, והכבישים לא נועדו להיות שדה קרב בין גברים שרכבם מבטא את גבריותם המתפרצת.

אם תבחר במה לצפות, אם ספורט אילוסטרייטד לא ימכרו את גופך לרבים, אם לא תרכוש מנוי לקבוצה אלימה ואם את גבריותך תפגין פחות על הכביש – העולם יהיה מקום טוב יותר. כן, גם אם אתה תהיה היחיד שעושה זאת.

1 Comment

  1. איתי_85
    2 ביוני 2012 @ 10:40

    זה מעניין. לדעתי אם הכל רקוב סביבך אתה צריך להיטמע בזבל ולקרוא נגדו. כלומר, להיות נביא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן