Skip to content

היום: גזר דין במשפטו של מובארק על הרג מפגינים

אחרי הליך משפטי שנמשך פחות משנה, הגיע משפטו של הנשיא לשעבר מובארק לשלב ההכרעה. היום יינתן גזר דינו של מובארק במשפט על הרג מפגינים בימי המהפכה, מה שיכול להוביל אפילו להוצאתו להורג. במצרים החדשה גם רגע היסטורי זה מנוצל לצרכי תעמולה של המועמדים בסיבוב השני בבחירות לנשיאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי הליך משפטי שנמשך פחות משנה, הגיע משפטו של הנשיא לשעבר מובארק לשלב ההכרעה. היום יינתן גזר דינו של מובארק במשפט על הרג מפגינים בימי המהפכה, מה שיכול להוביל אפילו להוצאתו להורג. במצרים החדשה גם רגע היסטורי זה מנוצל לצרכי תעמולה של המועמדים בסיבוב השני בבחירות לנשיאות

מאת עידן בריר

חוסני מובארק, שליטה הכל-יכול של מצרים משך שלושים שנה, ומי שהפך סמל לאביב הערבי לאחר המהפכה שהדיחה אותו מתפקידו בשנה שעברה, צפוי לקבל היום את גזר דינו במשפט המתנהל נגדו על שותפות ברצח של כ-900 מפגינים במהלך המהומות בראשית השנה שעברה, שהובילו להדחתו. שר הפנים של מובארק, חבּיבּ אל-עדלי, ועוד שישה בכירים לשעבר בשירותי הביטחון במצרים, עומדים גם הם לדין בעוון אותם אישומים.

הנשיא לשעבר מובארק מאחורי הסורגים בשימוע הראשון שלו, אוגוסט 2011
הנשיא לשעבר מובארק מאחורי הסורגים בשימוע הראשון שלו, אוגוסט 2011

שלשום הודיעה התביעה בקהיר כי גם שני בניו של מובארק, עלא וגמאל, יועמדו לדין בעוון שחיתות, הרצת מניות ושימוש לא ראוי בכספי ציבור, כולל בשחיתות הנוגעת לעסקת אספקת הגז לישראל. אישומים אלה הוגשו גם נגד מובארק האב ולא רק נגד שני בניו, אך בעוד השניים צפויים לגזר-דין של מספר שנים בכלא במשפט זה, אביהם בן ה-84 עלול לקבל היום אפילו גזר-דין מוות.

מקורות ביטחוניים במצרים מסרו היום לרשת אל-ג'זירה כי את המשפט, שיתנהל באקדמיה המשטרתית בקהיר שבעבר נקראה על שמו של מובארק, יאבטחו כ-5,000 שוטרים וכמחצית המספר הזה חיילים. מובארק יועבר לבית המשפט במסוק צבאי מיוחד מבית החולים שבו הוא מאושפז ומוחזק במעצר. רשתות הטלוויזיה במצרים תעברנה את הדיון בבית המשפט בשידור ישיר למיליוני בתים במצרים ובעולם הערבי.

מובארק ממתין למשפט – שומר על כושר בתנאי חמישה כוכבים

בכל הדיונים בבית המשפט, מאז ראשית ההליך באוגוסט האחרון, נצפה מובארק באולם מבעד לסורגים, כשהוא רתוק לאלונקה ונראה חיוור וחלש ומדבר בקול חלש ושבור. אלא שדיווח מהימים האחרונים בעיתון המצרי "אל-ווטן" מגלה, כי מובארק מוחזק במרכז הרפואי הבינלאומי בקהיר (IMC), מוסד רפואי מהטובים במצרים, בתנאים מפנקים, נפגש תכופות עם קרוביו, מטייל בגן בית החולים, שוחה בבריכה ושומר על כושר.

"בריאותו של מובארק יוצאת מהכלל וסביר מאוד להניח כי הוא ישאר בינינו עוד הרבה אחרי שייגזר דינו", מסר מקור עלום-שם בבית החולים לסוכנות רויטרס אמש.

גזר דינו של מובארק ניתן בתקופה רגישה במיוחד במצרים, רק ימים ספורים לאחר שהוכרע הסיבוב הראשון בבחירות הפתוחות הראשונות לנשיאות הרפובליקה. שני המועמדים שיתמודדו בסיבוב השני עושים כל מאמץ בימים האחרונים לנער חוצנם ממורשת מובארק.

מועמד "האחים המוסלמים", מוחמד מורסי, התחייב אמש כי כנשיא יפעל להשארתו של מובארק בכלא עד יומו האחרון, בלי קשר לגזר הדין שייתן בית המשפט. מורסי אמר אתמול (ו') במסיבת עיתונאים: "איני יכול לדמיין את בית המשפט משחרר את מובארק. אין כל מקום לדבר על שחרור כעת. העם שחולל מהפכה נגד מובארק לא יסכים לקבל שוב את השלטון שלו". מורסי הדגיש, כי "האחים המוסלמים" היו שותפים בכל שלבי המהפכה נגד מובארק ודחה את הטענות הנשמעות על-ידי מבקרי התנועה, כאילו היא איננה חלק מן המהפכה בשל ההיסוס שהפגינה בתחילת האירועים נגד משטר מובארק.

למועמד אחמד שפיק, מי שכיהן כראש הממשלה האחרון בתקופת שלטונו של מובארק ומי שהיה ממקורביו, יהיה קשה יותר להכחיש את קשריו למשטר מובארק. יש הטוענים במצרים כי מתן גזר הדין בתיקו של מובארק ובייחוד ההקבלה בין גזר דינם של בניו ובין מתן גזר הדין בעניינו, נועדו כדי לשחרר לחץ מעל שפיק לקראת הסיבוב השני ולעמעם במעט את הקשר שלו עם מובארק, מה שיאפשר לו, מי שנחשב המועמד המועדף של המועצה הצבאית העליונה, להיבחר בסיבוב השני. הצבא נרתע במיוחד מתמונות אלימות של מפגינים הקורעים בפומבי את כרזותיו של שפיק ומזכירים את קשריו למובארק, כפי שנראו במצרים בשבוע האחרון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן