Skip to content

הממשלה צריכה להודיע על הפיכת בנק הדואר לבנק החברתי הראשון בישראל

הזכות לחשבון בנק היא זכות יסוד. הפיכת בנק הדואר לבנק חברתי תאפשר לעשרות אלפי משפחות ועסקים לפתוח חשבונות חסכון, לקבל אשראי לפתיחת עסק ולצבור כסף לפנסיה. מאת רן מלמד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אישור הפעלת שרות דואר מהיר בכל הארץ הוא הזדמנות לדיון במצוקת יותר מ-200,000 ישראלים נעדרי חשבון בנק. הזכות לחשבון בנק היא זכות יסוד. הפיכת בנק הדואר לבנק חברתי תאפשר לעשרות אלפי משפחות ועסקים לפתוח חשבונות חסכון, לקבל אשראי לפתיחת עסק ולצבור כסף לפנסיה

מאת רן מלמד

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הפעלת שרות דואר מהיר בכל הארץ, בשורה אמיתית למי שצריך להעביר חבילות ומכתבים דחופים מהיום להיום בלי להזדקק לשרותים יקרים במיוחד של חברות שילוח פרטיות. אולי עכשיו גם המחירים שלהן יירדו. תחרות, לא? בקרוב תדון הוועדה בחוק בנק הדואר החדש.

בנק הדואר
אתר בנק הדואר - פתרון לאוכלוסיות מוחלשות

זו ההזדמנות להעלות, שוב, לשיח הציבורי את מצוקתם של יותר מ-200 אלף ישראלים שאין להם חשבון בנק. חלקם מעדיפים לעבוד במזומן, חלקם חוששים מגובי חובות ופועלים באמצעות חשבונות בנק של בני משפחה וחברים. אליהם מצטרפים עשרות אלפי אזרחים המבקשים לפתוח עסקים קטנים, בעלי עסקים הזקוקים לאשראי זמין ואינם מצליחים לקבל אותם מהבנקים המסחריים הרגילים. בעולם טכנולוגי בו השימוש במזומן הולך ופוחת והתשלום בכרטיסי אשראי רק הולך וגדל הופך הצורך בחשבון בנק ובכרטיס אשראי לזכות יסוד.

בשנים האחרונות מנסה משרד האוצר, במסגרת ה"עיזים" שהוא מכניס בחוק ההסדרים, להציג פעם אחר פעם את הרעיון שלו להפריט את בנק הדואר ולהפוך אותו לבנק מסחרי נוסף. רעיון גרוע, שמשמעותו היחידה היא לתת לעוד בעל הון רשיון להדפיס כסף. ממשלת ישראל צריכה לנצל את המצב הכלכלי והצורך בצמצום פערים חברתיים ולהודיע על הפיכתו של בנק הדואר על 700 סניפיו הפרושים ברחבי הארץ כעל הבנק החברתי הראשון בישראל.

שר התקשורת, משה כחלון, שחברת הדואר ובנק הדואר נמצאים באחריותו, הבין את הפוטנציאל האדיר שבהפיכת בנק הדואר לבנק חברתי. כבר לפני שנתיים, בשיתוף עם עמותת "ידיד" ואנשי מקצוע נוספים, וביניהם מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, המשנה ליועץ המשפטי לשעבר, עו"ד דידי לחמן מסר, הוא גיבש הצעה שתאפשר לבנק הדואר להפוך לבנק חברתי, בנק של העם. בימים אלה של יוקר מחייה ומחאה חברתית הרי זה מתבקש.

הפיכת בנק הדואר לבנק חברתי תאפשר לעשרות אלפי משפחות ועסקים לפתוח חשבונות חסכון, לקבל אשראי לפתיחת עסק ולצבור כסף לפנסיה. דווקא על רקע ההתרעות על החמרת המצב הכלכלי צריכה ממשלת ישראל לאמץ במסגרת תקציב המדינה לשנה הבאה את תוכניתו של השר כחלון ולהפוך את בנק הדואר לבנק חברתי קהילתי.

מתן שרותים פיננסיים במחיר זול

הדואר הוא תשתית חברתית שבמדינות רבות מהווה עוגן לאוכלוסיות מוחלשות, באמצעות מתן שרותים פיננסיים במחיר זול. או במקרים שגופים אחרים לא רוצים לתת שירותים אלה כלל. בנק הדואר הוא כמו סוג של מרכז פיננסי חברתי. בארה"ב, למשל, פועל מודל  "community crtedit union bank"  המאפשר ללקוחותיו ליהנות מאשראי זמין וזול, תוך שהערבות ההדדית והמחוייבות האישית של כל אחד מהם גורמות לכך שרק מעטים אינם מחזירים את חובותיהם בזמן, בדיוק כפי שפועל הבנק החברתי של זוכה פרס נובל לכלכלה, מוחמד יונס.

אם בנק הדואר ייתן מגוון שירותים פיננסיים ויהיה גם המנוע לפיתוח תחום המיקרו-כלכלה תוכל מדינת ישראל ליצור הזדמנות נדירה לאפשר נגישות כלכלית לכל  – בהדרגה ניתן יהיה להשתמש בתשתיות בנק הדואר כדי לפתח כלים מימוניים ואחרים כדי להקים עסקים שכאלה. הבנק יהפוך לנכס חברתי, שיתרום להעצמה כלכלית ושהפרטתו תחבל בכל המטרות הללו.

אנחנו חייבים לשיצור כלים שיאפשרו לאוכלוסיות חלשות לשפר את מצבן הכלכלי. בעולם קיימים לא מעט מודלים של בנקים קהילתיים חברתיים המעניקים שירות ללקוחות מעוטי יכולת במרווחים פיננסיים נמוכים. המדינה חייבת להכיר בחובתה לדאוג לאוכלוסיות אלו ולהיות גורם מרכזי בהקמת הבנק הקהילתי חברתי הראשון במדינה.

בעולם שבו הולך וגדל המגזר הרביעי, עסקים חברתיים, הגיע הזמן שארגונים חברתיים יקימו תאגיד ללא כוונת רווח אשר יפנה לממשלה וירכוש ממנה את בנק הדואר, יקבל עבורו רשיון הפעלה מבנק ישראל ויפעיל אותו, במודלים שונים, עבור האוכלוסיות המוחלשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן