Skip to content

עובדים בחוץ? כיצד מתגוננים מפני סכנות החשיפה לשמש

בפתיחתה של עונת הקיץ ועלינו להיות ערוכים כראוי מפני סכנות השמש. המוסד לבטיחות ולגיהות, המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל, מפרסם מידע כיצד אפשר להימנע מהסכנות הכרוכות בחשיפה לשמש, בעיקר לאלה שעבודתם מחייבת אותם להיחשף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

* מאת אנדרי מטיאס

קיימות עדויות אפידמיולוגיות לכך שסרטן תאי הבסיס או תאי הקשקש אכן קשור באופן מובהק סטטיסטית לחשיפה תעסוקתית לשמש. מלנומה ממאירה של העור מתפתחת במיוחד אצל עובדים החשופים לשמש, אפילו במשך שעות מעטות וכאלו שכושר השיזוף שלהם מוגבל, ובאופן טיפוסי – באזורי הצוואר, הפנים והראש.

חשיפה תעסוקתית לשמש (צילום: Paul Keheler ויקימדיה)
העבודה מחייבת. חשיפה לשמש (צילום: Paul Keheler ויקימדיה)

עובדים, אשר במסגרת עבודתם נמצאים בחשיפה לשמש, נמצאים ברמות סיכון גבוהות, לעיתים עד פי שמונה מעובדי התעשייה. חשיפה ממושכת לשמש, מעבר להיותה הגורם העיקרי להתפתחות סרטן העור, גורמת לנזקים נוספים:

  • ריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור.
  • ריבוי כתמים על העור.
  • יצירת יתר של ויטמין D – דבר המגביר נטייה ליצירת אבנים בכליות.
  • קטרקט בעיניים.

קרינת השמש הגורמת לנו לנזקים בריאותיים היא בתחום האולטרא סגול – U.V. קרינת ה- U.V. היא קרינה אלקטרומגנטית בעלת אורך גל קצר יותר מזה של תחום האור הנראה והיא אוצרת בתוכה אנרגיה רבה יותר. חשוב להבין, חשיפה לשמש איננה בהכרח קשורה לטמפרטורה גבוהה. קרני U.V. חודרות גם דרך עננים, כך שגם כאשר מעונן, קיימת עדיין חשיפה מזיקה.

מניעת חשיפה

ההגנה הטובה ביותר היא שילוב של מספר מרכיבים הבאים ומשלימים זה את זה: 

  • לבישת ביגוד ארוך שיכסה את מרבית שטחו של העור. הביגוד צריך להיות כזה שאיננו מעביר את הקרינה. בדיקה פשוטה מאפשרת בחינת יעילות הבד: מיקום היד בין הבד ומקור אור, במידה שאפשר לראות את היד דרך הבד, הבד איננו מספק הגנה יעילה נגד קרינת U.V.
  • חבישת כובע עם שוליים רחבים, שיגנו גם על הצוואר והאוזניים.
  • חבישת משקפי שמש החוסמים קרני U.V. משקפי שמש כהים אינם בהכרח כאלו החוסמים קרנים מסוג זה. יש לבדוק האם התווית מאשרת סינון הקרניים המזיקות. הגנה מפני קרני U.V. מושגת על ידי הוספת חומר כימי לעדשות המשקפיים ולא כתוצאה מצבען הכהה.
  • מניעת קרינת שמש ישירה. עצמתן של קרני ה- U.V. מקסימלית בין השעות 16:00-10:00. מומלץ במידת האפשר להימנע מחשיפה לשמש בשעות אלה.
  • שימוש בקרם הגנה (מסנני קרינה) – שימוש נכון במסנני קרינה U.V. עשוי להקטין את הנזקים הנגרמים מחשיפה בלתי מבוקרת לשמש.

חובת המעביד

על העובדים בשמש לנקוט בכל האמצעים, הכלים והשיטות על מנת להגן על עצמם ולמנוע כל פגיעה. עליהם להשתמש בציוד המסופק להם ולשמור על שלמותו ועל תקינותו. על המעביד מוטלת החובה לספק לעובדים את הציוד המתאים. מחובתו של המעביד להדריך וליידע את העובדים באשר לסיכונים ולוודא כי הם אכן משתמשים בציוד המסופק כנדרש.

איך משתמשים במסנן קרינה?

את מסנן הקרינה חייבים למרוח על כל האזורים החשופים ובעיקר על הפנים, האוזניים ואזורים מחוסרי שיער בקרקפת. כדי שהתכשיר יעשה את פעולתו יש למרוח כ- 15-30 דקות לפני היציאה לשמש. מאחר שמסנניי הקרינה נשטפים עם הזיעה ועם מים, יש למורחם כל שעתיים בזמן פעילות ספורטיבית הגורמת להזעה, ולאחר רחצה במים. מאחר שהקרניים האולטרא סגוליות חודרות לעומק של מטר ויותר לתוך מים, יש להשתמש במסנני קרינה גם במהלך הרחצה בים / בריכה.

מהו מסנן קרינה מומלץ?

ההמלצה הכללית היא להשתמש בתכשיר עם מקדם הגנה 15 לפחות. תכשיר זה חוסם 93% מקרני ה- U.V.B., מקדם הגנה מעל 30 מוסיף עוד 4% לחסימת קרני U.V.B., כלומר מגיע לחסימת 97% מהקרניים. התכשירים עם מקדמי הגנה גבוהים מומלצים לאנשים רגישים לשמש.

חשוב לזכור: גם לאחר מריחת מסנן קרינה, חלק מקרני ה- U.V. חודרות דרך העור ועלולות לגרום לנזק. לפיכך, התכשיר הינו רק חלק מאמצעי ההגנה שיש לנקוט. משחה או תכשיר שמורחים אותו לאחר הצריבה בשמש, אין בכוחו לבטל את הנזקים המצטברים מהשמש, שהם בחלקם בלתי הפיכים. תכשירי לחות לעור שמורחים על גבי העור הצרוב משפרים אך ורק את ההרגשה ולא מבטלים את הנזק שנגרם.

אבחון מוקדם:

מעבר למניעת חשיפה לשמש, על מנת למנוע התפתחות סרטן העור, חשוב מאוד לאבחן אותו מוקדם ככל שאפשר. אבחון וטיפול מוקדם מאפשרים סיכויי ריפוי גבוהים.

סימנים מוקדמים. יש לפנות לרופא לשם בדיקה:

הופעת נקודת חן חדשה שגדלה והולכת בהתמדה.

שינוי בגודל, צבע וצורה של שומה/נקודת חן קיימת.

כיב (פצע) שאינו נרפא.

* הכותב הוא ראש אגף הסברה, פרסום והוצאה לאור במוסד לבטיחות ולגיהות, המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל. לפרטים נוספים ולכל שאלה בנושא אפשר לפנות למרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות, ללא תשלום וללא כל התחייבות, למספר:  *9394 מכל טלפון.


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן