Skip to content

השר בגין מגלה: נערכים להקמת שתי מערכות התרעה, נגד רעידת אדמה ונגד צונאמי

מערכת ההתרעה נגד רעידות אדמה תיקרא "מערכת תרועה" והיא תתפרס במקומות המועדים לרעידות אדמה. המערכת אמורה לתת מענה בסדר גודל של בין 5 ל-30 שניות ועלותה כ-25 מיליון שקל. בתחילת שנת 2014 תוקם מערכת התרעה נגד צונאמי שתיקרא "מים אדירים". המערכת תוקם בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות בים התיכון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערכת ההתרעה נגד רעידות אדמה תיקרא "מערכת תרועה" והיא תתפרס במקומות המועדים לרעש אדמה.  המערכת אמורה לתת מענה בסדר גודל של בין 5 ל-30 שניות ועלותה כ-25 מיליון שקל. בתחילת שנת 2014 תוקם מערכת התרעה נגד צונאמי שתיקרא "מים אדירים". המערכת תוקם בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות בים התיכון

 מאת צבי זינגר

"אין כל בעיה תקציבית בהיערכות לרעידת אדמה. נהפוך הוא. יש כסף, אך מדינת ישראל לא יודעת כיצד לממש אותו". כך אמר היום השר בני בגין (ליכוד), הממונה על היערכות מדינת ישראל לרעידות אדמה.

אין בעיה תקציבית. השר בגין (צילום: אתר הכנסת)
אין בעיה תקציבית. השר בגין (צילום: אתר הכנסת)

השר בגין אמר זאת בישיבה מיוחדת שערכה ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לתרחישי חירום, בוועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ זאב ביילסקי.

"אני בהחלט רואה ברעידת אדמה סכנה ממשית ומוחשית שתביא לאלפי הרוגים", אמר השר בגין. לדבריו, במדינת ישראל ישנם כ-50,000 עד 100,0000 בניינים ישנים, שנמצאים בסיכון גבוה מאחר שהם לא עומדים בתקן שהוגדר.

בגין גילה: "אנחנו נערכים לבנייתן של שתי מערכות התרעה חדשות. מערכת אחת מיועדת לתת התרעה על רעידת אדמה מהיבשה. מערכת זו נקראת "מערכת תרועה" והיא תתפרס בכל אותם מקומות שמיועדים לרעידות אדמה, שם גם נפרוס חיישנים ייעודיים. המערכת היבשה אמורה לתת מענה בסדר גודל של בין 5 עד 30 שניות ועלותה כ-25 מיליון שקל. בנוסף, בתחילת שנת 2014 נהיה ערוכים עם מערכת שאמורה להתריע על צונאמי. מערכת זו קרויה "מים אדירים" ואנחנו פועלים בנושא בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות בים התיכון".

לדברי יו"ר תת הוועדה, ח"כ ביילסקי, רק מאות בודדות של יחידות דיור בישראל מתוך אלפים מימשו את זכאותם לתוכנית תמ"א 38 – לחיזוק מבנים שנמצאים בסכנת קריסה. "זמן ההתרעה הוא שניות בודדות ואם לא נהיה מוכנים מראש, נשלם על כך מחיר יקר. הבעיה המרכזית שלנו היא הביורוקרטיה המסורבלת", אמר ביילסקי.

לטענת ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר, מדינת ישראל מחזיקה במשך שנים תוכניות לשיפור רמת הכשירות בטיפול ברעידות אדמה. בפועל, לא מיישמים את התוכניות משום שמשרד האוצר תוקע את התקציבים. "אי אפשר להניע את העגלה הזו בלי כסף. לצערי, רק כשימותו מאות אלפי בני אדם יתחילו להתעורר כאן", אמר בן אליעזר.

אבי נעים, ראש מועצת בית אריה טען בדיון: "מעבר לדיבורים, אם בוחנים מה נעשה בשטח בפועל מגלים שלא נעשה הרבה. ישנן פתרונות מידיים שגם לא עולים הרבה כסף ובכל זאת לא מממשים אותם. כך, למשל, מדינת ישראל יכולה, לפחות בשלב המיידי, לפרוס מערכות התרעה בבתי הספר, עד שהמערכות הכלל ארציות יהיו מבצעיות. עד לרגע זה אין ביה"ס אחד בישראל שעבר תהליך של חיזוק. צריך לצאת מהקופסה ולטשטש את גבולות הביורוקרטיה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן