Skip to content

לילד עירוני, הדרך לדעת איך גדל פרי או ירק היא החווה החקלאית

ברחבי הארץ פרושות 33 חוות חקלאיות. החווה החקלאית היא בית ספר, המהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה וכולל שטח חקלאי מוגדר. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החווה החקלאית היא בית ספר, המהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה וכולל שטח חקלאי מוגדר. אל החווה מגיעים תלמידי בתי ספר מהאזור, בהסעה מאורגנת, כדי ללמוד מדעי החקלאות ולימודי סביבה. ברחבי הארץ פרושות 33 חוות חקלאיות

מאת שרית פרקול

"יש ילדים הגדלים בסביבה עירונית, ובשבילם הדרך היחידה לדעת איך גדל פרי או ירק זה החווה. אי־אפשר לקבל את זה במסגרות אחרות. באיזו מסגרת חינוכית ילדים יוצאים עם תוצרים שהם גידלו בעצמם? מלבד זה החוות הן מסגרות של חינוכי ציוני. לאט לאט כולם התחילו להבין שחקלאות היא מקצוע משמעותי בכל דור", אומר אבי אלקיים, המפקח המרכזי על מדעי החקלאות והסביבה במשרד החינוך, בראיון לאיילת פישביין ב"הד החינוך".

שוק האיכרים (צילמה: שרית פרקול)
איך מגדלים את זה? שוק האיכרים בנמל ת"א (צילמה: שרית פרקול)

החווה החקלאית היא בית ספר, המהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה וכולל שטח חקלאי מוגדר.אל החווה מגיעים תלמידי בתי ספר מהאזור, בהסעה מאורגנת, כדי ללמוד מדעי החקלאות ולימודי סביבה.

מוסדות חינוך הנותנים שירותים לקשת רחבה של גילים

מפת החוות החקלאיות
מפת החוות החקלאיות

33 חוות חקלאיות פרושות ברחבי הארץ, מדימונה בדרום ועד קריית שמונה בצפון, והן מתופעלות, ממומנות ונמצאות תחת הפיקוח של משרד החינוך והרשות המקומית. הצוות החינוכי בחווה כולל מורים לחקלאות, המתמחים בהיבטים שונים ומגוונים של ענפי החקלאות, איכות הסביבה ואורח חיים בריא. החוות הן מוסדות חינוך הנותנים שירותים לקשת רחבה של גילים, מגיל הגן ועד כיתה י"ב. בחוות לומדים תלמידים רבים ממכלול מערכות החינוך: מהגנים, בתי"ס היסודיים ממלכתיים, בתי"ס ממ"ד, בתי"ס לחינוך מיוחד, חט"ב ותיכוניים מהישוב בו נמצאת החווה.

בנוסף לכיתות הלימוד יש בחווה ציוד טכנולוגי חקלאי מגוון, אמצעים לגידולים חקלאיים מקצועיים, המאפשרים לתלמידים מגוון של פעולות בענפי מדעי החקלאות השונים. התלמידים לומדים בסביבות למידה שונות: בכיתה, בגן הירק, בשטחי הנוי, בחממות, בסככות, בחלקת צמחי מרפא, בחלקת פרחים, במטעים, בפינת החי ובמרכזי למידה העוסקים בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה.

החוות מאפשרות סביבה הוליסטית ירוקה, בה התלמידים מגדלים ירקות, צמחי תבלין, פרחים, צמחי בית, עצי פרי ובעלי חיים. התלמידים לומדים, עובדים וחווים חוויה משמעותית, יצירתית ומגוונת המשמשת לפיתוח אורח חיים בריא ונותנת מענה לחיים המודרניים המרחיקים אותנו מהקרקע וממקורות המזון הבריאים והטריים.

בתוכנית הלימודים בחוות נחשפים התלמידים למגוון נושאים הקשורים לאורח חיים בריא: תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית, קידום בריאות (מניעת מחלות), מניעת השמנה, שמירה על היגיינה אישית, חיזוק הדימוי העצמי, טיפוח הגוף, הקפדה על סביבה נקייה ואסתטית.

החוות כמרכזים לתחומי דעת שונים ומגוונים

  1. החוות הן ציר מארגן בין לימודים בתחומי דעת ומקצועות שונים – מדעי החקלאות, לימודי-סביבה מדעים ותזונה.
  2. החוות מהוות אי ירוק בסביבה אורבנית.
  3. החוות מחנכות את דור העתיד למודעות ולאחריות.
  4. בחוות מיושמות גישות הוראה מגוונות המשלבות לימודים תיאורטיים ועבודה מעשית בכל הכיתות תוך התאמתן לשכבת הגיל ולתכניות בית-הספר.
  5. בחוות נערכים ניסויים ועבודות חקר
  6. בתוכניות הלימודים בחוות ניתן דגש לפיתוח מיומנויות חשיבה.

לדברי ישראל ויסנשטרן, שהיה מפמ"ר ללימודי חקלאות ולמדעי הסביבה במשרד החינוך, מה שהופך את החוות לייחודיות הוא היותן "אחד המקומות היחידים במערכת שמחנכים לחיי עבודה, לא להתבייש לעבוד בכל עבודה שהיא, כולל עבודה פיזית. הן נותנות חינוך ערכי עם דגש על אהבת הארץ, והן יוצאות מהכלל בהצלחתן בחינוך המיוחד. יש תלמידים בחינוך מיוחד שנבחנים בבחינת בגרות בחקלאות".

.מרכזים פדגוגיים לקהילה

מבחינה מנהלית, כל חווה פועלת כבית ספר נפרד, ויש לה צוות מורים, מנהל ומזכיר. החוות קולטות תלמידים מבתי ספר יסודיים וגם מבתי ספר תיכוניים, ובעתיד מתכנן משרד החינוך להשתמש בהן ליצירת עתודה של לומדי חקלאות בתיכונים שייפנו ללימודי חקלאות גבוהים.

לדברי אלקיים, בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בצביונן של החוות. לצד לימודי אקולוגיה, חקלאות וסביבה וזירות של ניסויים ומחקר לתלמידי החינוך המדעי, הן הפכו למוקדי חינוך קהילתיים. בחלק מהן הוקצו חלקות משפחתיות לגידולים שונים, באחרות מקיימים פרויקטים של קיימות ומחזור עבור הקהילה וברובן מקדמים חינוך לאורח חיים בריא. כדי לחזק את ההיבט החווייתי, הן מפתחות חוגים כגון טיפול בעזרת בעלי חיים, פינות חי וגינון טיפולי: "החוות נהפכו למרכזים פדגוגיים שנותנים מענה לכל הקהילה, וראשי הערים מתגאים בהן. התפישה של ראשי מערכת החינוך היא שהחוות חשובות ומשמעותיות והתוצאה היא שהרשויות המקומיות קיבלו על עצמן לממן הוצאות שונות, והן תומכות בכל מיני פרויקטים שנעשים בחוות".

החווה החקלאית אקולוגית בקרית טבעון  זכתה באחרונה במקום שלישי בתחרות שנערכה בנושא "אורח חיים בריא ומקיים". מדובר בתחרות ארצית של משרד החינוך, שנערכה בין 33 החוות. השנה, נושא הלמידה המרכזי בחווה היה הבריאות. התלמידים הרבים שהגיעו למקום למדו את הנושא בהלימה לתחומים הקשורים בחקלאות, תזונה, סביבה וקיימות. "הפעילויות הללו העשירו ותרמו רבות להבנה ולהפנמה של  נושא הבריאות בקרב התלמידים",  אומרת מנהלת החווה, אורית קינן סופר.

בימים אלו סיימו התלמידים את קציר החיטה בעזרת מגל ובנוסף נחשפו לכלים חקלאיים קדומים כמו מורג, מחרשה, כברה ועוד. התנסו בטחינת גרגרי חיטה באבני ריחיים ובמכתש ועלי עד לקבלת קמח, ממנו אפו לחם בריאות. כן למדו התלמידים על אחד מגידולי הדגן החשובים כבסיס לתזונת האדם וחקרו את ערכו התזונתי. הם חוו מחזוריות בחקלאות ובטבע, שהחלה בחריש הקרקע (בעונת הסתיו) וזריעת החיטה, שהסתיימה בקציר ודיש בחווה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן