Skip to content

שבוע הספר: מטבח וינאי הוא ביתי

ספרה של תמר ויקס-לרר, הוא מסע אישי והצצה לנבכי המטבח האוסטרי ממנו יש לנו לא רק את השניצל. כמי שגדל בבית אוסטרי בישראל, זהו ספר כלבבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ספרה של תמר ויקס-לרר, הוא מסע אישי והצצה לנבכי המטבח האוסטרי ממנו יש לנו לא רק את השניצל. כמי שגדל בבית אוסטרי בישראל, זהו ספר כלבבי

מאת דני בר

כבן למשפחה אוסטרית, שנשם ואכל את ריחות ומטעמי המטבח הווינאי המפואר, הייתי חייב לבחון בעיון את ספר הבישול "מטבח וינאי הוא ביתי", אבל נוכחתי לדעת שהוא הרבה יותר מספר בישול. זהו מסע לנבכי המטבח שהנחיל לנו את השניצל, בית-הקפה, קרואסון, גולש, פלנצ'ינקן, סופגניות אוזני-המן ועוד. תמר ויקס-לרר, אספרה ומגישה לנו את כל או רוב רזי המטבח הזה, והוציאה לאור ספר בישול לפאר המטבח האוסטרי-וינאי.

תמר מספרת ש"הרעיון של הוצאת ספר בישול וינאי/אוסטרי עלה כבר לפני די הרבה שנים, כשרציתי לסדר את כל המתכונים והמאכלים המסורתיים שסבי, סבתי, אבי ואני הכנו ועדיין מכינים אותם".

אביה וסביה של תמר ויקס עלו לישראל מוינה לפני קום המדינה והיו ל"ייקים גאים" בארץ פלסטינה החמה. כאן הם המשיכו לדבר גרמנית (אוסטרית), הלכו לקונצרטים, התלבשו אחרת מה"צברים" ואכלו אוכל של הבית, בווינה. סבא של ויקס-לרר היה טבח במחנה הצבא הבריטי, ואחר כך פתח מסעדה בתל השומר, שהייתה מאד מוכרת ואהובה בקרב הרופאים מבית החולים שנהגו לאכול אצלו, ובכלל בקרב הרבה לקוחות. כולם הכירו אותו בשמו האוסטרי "גוסטב". שם, כמו שאני זוכר בביתי, מה שהוגש היה שניצל "דפוק" דק-דק וגדול, מרק גולש, קרטופל-זלט (סלט תפו"א) ועוד.

שניצל וינאי אמיתי ( צילום דני בר )

למרות מרכזיות המטבח האוסטרי בעולם הקולינרי האירופאי, עד כה לא זכינו לספר שיעשה לנו סדר בעניין. על המטבח ההונגרי קראנו מפי טומי לפיד, המטבח הצרפתי והאיטלקי יש אין ספור דברי כתיבה, וכך הרימה את הכפפה תמר ויקס-לרר ועושה יחסי-ציבור למטבח הנפלא של וינה ואוסטריה.

תמר לקחה הפרויקט כמשימה אישית ולמרות שהוצאות לאור עליהן פנתה לא ניאותו להוציא לה את הספר, היא נאלצה להפיק, לצלם וכעת גם למכור את הספר באופן אישי. אכן משימה ראויה.

תמר ויקס-לרר מספרת "בחרתי צלם, והחלו ימים ארוכים של בישול בביתי, מלפנות בוקר עד שעות הערב, תוך הפיכת ביתי הקטן לאולפן צילום תוך כדי מטלות היום יום" (לתמר 3 ילדים שצריכים הסעות, ארוחת צהרים ועוד). העבודה על הספר נמשכה כשלוש שנים, ותמר אומרת "הספר נעשה עם הרבה אהבה, ואני מקווה שהיא תעבור גם אל קוניו וקוראיו".

אז מה מצאתי בספר "מטבח וינאי"?
מצאתי בו סיפור ולא רק דפי תפריטים למנות השונות. מצאתי בו מטבח של ביתי ואפילו ריח של אוכל ולא של דפוס. מצאתי בו גם מאכלים שלא הכרתי בבית, אבל עושים חשק לנסותם.

המאכלים שדיברו לליבי ביותר הם ללא ספק (לפי סדר הופעתם בספר):
סלט מלפפונים בחומץ, תרד בטעם טבעי, מרק אפונה, שניצל וינאי (ואני עדיין נזכר בטעם למרות שכבר 30 שנה לא נוגע בבשר), גולש תפוחי אדמה (ראה סעיף שניצל), כרוב אדום עם תפוחי-עץ, כרוב כבוש (חמוץ) וינאי, סלט תפוחי אדמה קר, סלט תפוחי אדמה עם מיונז, כופתאות מבצק תפוחי אדמה, כופתאות לחם, שטריצל, קייזרשמרן (אך, טעם גן-עדן), פלצ'ינקן, כופתאות גבינה, צוצ'קן קניידל, מרילנקניידל, קוגלהוף, עוגת זאכר הנחשקת על-ידי כל מבקר באוסטריה, שטרודל (פרג, אגוזים או תפוח-עץ).

קרטופלן סלאט ושניצל - קלאסיקה וינאית, צילום: דני בר
קרטופלן סלאט ושניצל - קלאסיקה וינאית, צילום: דני בר

כמעט כל ישראלי היום אוכל בקביעות משהו מהרשימה הקצרה הנ"ל (ולא רק שניצל, שטרודל או פלצ'ינקן). מומלץ וכדאי לגשת למקורות, ולעשות זאת בדרך הוינאית שהשכילה המחברת להביא לפתחנו.

הספר יצא לאור בהוצאה עצמית ונמכר ישירות על-ידי המחברת במחיר של 160 שקל כולל משלוח. לרכישה 052-2512254 או בכתובת הדוא"ל: [email protected].

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן