Skip to content

איראן: אין בכוונתנו להפסיק את העשרת האורניום

איראן ממשיכה לתעתע את העולם ולפזר הצהרות סותרות. מצד אחד מצהירה המדינה, שהיא מחויבת למשא ומתן שנועד להביא לפיתרון המשבר אולם, באותו הזמן, מצהירים גורמים במדינה כי אין בכוונתם להפסיק את העשרת האורניום, משום שעל פי טענתם, תכנית הגרעין האיראנית נועדה אך ורק למטרות שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איראן ממשיכה לתעתע את העולם ולפזר הצהרות סותרות. מצד אחד מצהירה המדינה, שהיא מחויבת למשא ומתן שנועד להביא לפיתרון המשבר אולם, באותו הזמן, מצהירים גורמים במדינה כי אין בכוונתם להפסיק את העשרת האורניום, משום שעל פי טענתם, תכנית הגרעין האיראנית נועדה אך ורק למטרות שלום

מאת נמרוד זגגי

אחמדינג'אד (צילום: דניאלה זלצמן, ויקימדיה)
המערב רוצה שאיראן תמשיך לפגר. אחמדינג'אד (צילום: דניאלה זלצמן, ויקימדיה)

נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, הצהיר היום במסיבת עיתונאים משותפת, יחד עם ראש ממשלת סין, כי "הרפובליקה האסלאמית של איראן מתנגדת, מתוך עקרון ועל בסיס אמונתי, להפצת נשק גרעיני, אבל מאמינה ששימוש באנרגיה אטומית למטרות שלום הוא זכותן הבסיסית של כל חברות האמנה לאי הפצת נשק גרעיני (NPT)… ההתנגדות של מדינות המערב לשימוש הרפובליקה האסלאמית בגרעין למטרות שלום נובעת מכך, שהתפתחותה של איראן נוגדת את האינטרסים שלהן והן רוצות שאיראן תמשיך לפגר".

באשר למאמצים להגיע לפתרון למשבר בדרכי משא ומתן, אמר נשיא איראן, כי ארצו מוכנה להמשיך את המו"מ, אך לטענתו, העובדה שעד כה המגעים השונים לא הניבו תוצאות ממשיות הן משום "שמדינות המערב מחפשות תירוצים ורוצות לבזבז זמן".

דבריו אלה של אחמדינג'אד מצטרפים להצהרותיו של עלי אסע'ר סלטאניה, נציג איראן בסבא"א, אתמול (יום ד') בפני נציגי המדינות החברות בארגון, שטען שעד עתה, למרות הבדיקות הדקדקניות והחקירות הרבות שנערכו על ידי סבא"א, "לא נמצא אפילו גרם אחד של חומר גרעיני המוטה למטרות צבאיות" וכי הסיבה היחידה שתיק זה נותר פתוח היא משום ש"ההאשמות מצד חלק ממדינות המערב נובעות משיקולים פוליטיים".

סלטאניה המשיך והזהיר את מזכירות הסוכנות וקרא לה להתרחק מאותם שיקולים פוליטיים, משום שהם מונעים על ידי אג'נדה נסתרת שמטרתה להסיט את סבא"א מעבר לחובותיה הארגוניים, על מנת לפגוע באיראן.

ומה באשר לכל הצילומים שנחשפו לאחרונה, המראים אתרים שעל פי החשד משמשים לפעילויות גרעין? לפי סלטאניה, "כל ההאשמות הן שקריות, כל צילומי הלווין הוצגו באופן שקרי… המבנים ששירותי המודיעין של הסי איי איי והמוסד דיווחו עליהם, שנועדו לפעילויות סודיות, משמשים כשירותים עבור העובדים".

כמו כן, הדגיש הנציג האיראני, כי מדינתו מחויבת לאמנת אי הפצת האנרגיה אטומית, וכי "איראן תמשיך בפעילות הגרעין שלה לצורכי שלום, לרבות העשרה, תחת פיקוח סבא"א ועל פי הסכם אמצעי הביטחון המקיף".

בתחילת נאומו, נזף סלטאניה במזכירות סבא"א וטען שהיא נגועה בפוליטיקה וחורגת מחוץ לסמכויות האמנה לאי הפצת נשק גרעיני, בכך שהיא מתערבת בענייניה של מדינות אחרות ובביטחונן. סלטאניה אף האשים גורמים בסוכנות כי הדליפו פרטים חסויים לגורמים חיצוניים. למעשה, רמז סלטאניה כי גורמים בסבא"א הדליפו את שמותיהם של מדעני האטום האיראניים שהתנקשו בחייהם. בנוסף, טען סלטאניה שמועצת הביטחון של האו"ם מתערבת בענייניה של הסוכנות ומשפיעה על עמדתה בנושאים פוליטיים וביטחוניים וגורמת לה לחרוג מעבר לתחום סמכויותיה המקצועיות.

הנציג האיראני המשיך ואמר: "סבא"א איננה סוכנות ביון, אלא ארגון בינלאומי מקצועי. פעולות כגון אלה [של מועצת הביטחון של האו"ם – נ.ז.] גורמות לשינוי בהשקפות ובתפקוד של מומחי הגרעין ומגבירות את יצר ההתערבות של הפקחים, וכך גורמות לנזק ולאבדן האמון בין מזכירות הסוכנות לבין המדינות החברות בה".

הנציג האיראני המשיך ותקף את הארגון הבין לאומי וטען, כי הארגון כלל לא מצליח לאכוף באופן יעיל את נושא הגרעין. במיוחד בכל הנוגע להפצת נשק גרעיני בעולם והתמודדות עם סוגיית "הגרעין הישראלי המאיימת על השלום האזורי והעולמי." על מנת לתקן ליקויים אלה, מציע סלטאניה לערוך שינויים בהרכבה ובאופן פעולתה של המועצה המנהלת את הארגון, חלוקה מחדש של מושבים במועצה כמו גם סבב מינויים חדש, הגדלת מספר המדינות החברות בסוכנות ולבסוף, הרחבת תחומי הפעילות של הסוכנות לאיזורים גיאוגרפיים חדשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן