Skip to content

"חוק ההגנה על הסופרים" – לוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון

החוק צפוי להטיל מגבלות קשות על מבצעי ההנחות המפליגות של רשתות הספרים הגדולות, מבצעים הפוגעים בהכנסות הסופרים. השרה לבנת: "החוק נועד להבטיח שהציבור הישראלי יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית. זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החוק צפוי להטיל מגבלות קשות על מבצעי ההנחות המפליגות של רשתות הספרים הגדולות, מבצעים הפוגעים בהכנסות הסופרים. השרה לבנת: "החוק נועד להבטיח שהציבור הישראלי יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית. זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית"

מאת צבי זינגר

(צילום: שרית פרקול)
מבצעי הנחות מפליגים ברשתות הספרים הגדולות (צילום אילוסטרציה: שרית פרקול)

משרד התרבות והספורט יעלה ביום ראשון הקרוב, בוועדת השרים לחקיקה, את הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, שגובש בחודשים האחרונים על ידי השרה לימור לבנת, בשיתוף משרד המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל והתאחדות הסופרים והמו"לים בישראל.

כל הגורמים השותפים לגיבוש הצעת החוק מעריכים,  בין השאר בהתבסס על אמירות מפורשות מצד המו"לים בארץ, כי כתוצאה מהחוק המחיר הנקוב לצרכן של ספר יהיה נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר המומלץ לצרכן כפי שהוא היום. זאת, מאחר שכללי השוק החופשי יכתיבו למו"לים לקבוע מחירים שיהיו סבירים, על מנת ליצור בקרב ציבור הקוראים ביקוש ראוי לאותם סופרים.

השרה לימור לבנת: "גמול הולם לסופרים". (צילום: אתר הכנסת)
השרה לימור לבנת: "גמול הולם לסופרים". (צילום: אתר הכנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם שרת התרבות והספורט לימור לבנת ופורפ' יוג'ין קנדל, שהבהירו לו כי לנוכח התנאים הייחודיים והכשלים הקיימים היום בתחום הספרים בישראל, אין מנוס מלהסדירו באמצעות חקיקה. בעקבות כך הודיע ראש הממשלה, כי הוא תומך בחוק.

במשרד התרבות והספורט מדגישים, כי החוק לא מונע בשום צורה את מבצעי ההנחות של הרשתות על ספרים, אלא רק על ספרים שנמצאים בתקופת ההגנה. "אין מניעה שהרשתות יוכלו להמשיך ולהציע לצרכנים מבצעי הנחה על ספרים שאינם בתקופת ההגנה".

 לצד הצעת החוק תביא השרה לבנת לישיבת הממשלה הקרוב ביום ראשון גם הצעת החלטה לקידום הספרות העברית, באמצעות קידום אירועי ספרות ושירה לקהל הרחב. על פי ההצעה, משרד התרבות יקצה מתקציבו שלושה מיליון שקלים מדי שנה לקידום הספרות העברית באמצעות פרויקט ישראל קוראת – אירועי ספרות ושירה ברחבי הארץ פתוחים לקהל הרחב. משרד התרבות והספורט מקיים את הפרויקט זו השנה השלישית, והקצה לטובתו 1.2 מיליון שקל בשנת 2010, 1.7 מיליון שקל בשנת 2011 ושלושה מיליון שקל בשנה הנוכחית.

 בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר בין השאר: "במדינת ישראל שורר בשנים האחרונות מצב ייחודי, שבו התנהלות שוק הספרים מוכתבת כמעט באופן בלעדי על ידי דואפול המורכב משתי רשתות השולטות בכ-80% מהשוק, כשאחת מהן מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, באופן בו היא נשלטת על ידי הוצאת ספרים גדולה. מצב זה גורם לפגיעה קשה בעיקרון התחרות החופשית. משרד התרבות סבור, כי לנוכח הדברים אין מנוס מלהסדיר את השוק  גם אם במחיר של התערבות מסוימת בתנאי השוק החופשי".

על מטרת החוק אומרת השרה לבנת, כי הוא נועד בראש ובראשונה להבטיח שהציבור הישראלי בהווה ובעתיד יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית. "זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית", אומרת השרה.

שבוע הספר בתל אביב (צילום: דן בר דוב)
שבוע הספר בתל אביב (צילום: דן בר דוב)

בין עיקרי החוק:

  • במהלך 18  חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר, לא ישתנה המחיר לצרכן של הספר. חנות ספרים לא תהיה רשאית למכור לצרכן את הספר במחיר שהוא נמוך מהמחיר לצרכן, למעט בתקופות ההנחה הקבועות בחוק.
  • על גבי כל ספר יציין המוציא לאור את החודש והשנה של הדפסת המהדורה הראשונה שלו, המהווים, למעשה,  את מועד תחילת מניין תקופת ההגנה על הספר. חזקה היא, כי מועד הפצת הספר על ידי המוציא לאור לחנויות הספרים יעשה בתאריך ההוצאה לאור הנקוב על גבי הספר, או בסמוך מאוד לכך, ואולם, בכל מקרה, לא תוכל חנות ספרים למכור את הספר בתאריך שהוא קודם לתאריך ההוצאה לאור המודפס על גבי הספר.
  • במהלך תקופת ההגנה יקבל סופר ישראלי, בגין כל כותר שנכתב על ידו ופורסם על ידי המוציא לאור, תמלוגים בשיעור של 8% מהמחיר הנקוב לצרכן (לאחר ניכוי מס ערך מוסף, במקום בו מס זה חל) עבור 6,000 העותקים הראשונים שיימכרו מאותו כותר,  ותמלוגים בשיעור של 10% עבור כל עותק של הספר החל מהעותק ה-6,001 ואילך (ללא הגבלת תקרה של מספר העותקים).
  • התמלוגים ישולמו לסופרים עבור כל הספרים שנמכרו על ידי המוציא לאור עד לסיום הרבעון שבו חל היום האחרון של תקופת ההגנה. יודגש, כי חישוב התמלוגים לסופרים על פי האמור בחוק הם המינימום הנדרש, אך אין מניעה  שסופרים יגיעו להסכמים עם מו"לים, שבמסגרתם יקבלו תמלוגים בשיעור גבוה מזה המצוין בחוק.

שרת התרבות וראש הממשלה קראו לוועדת השרים לחקיקה לאשר את הצעת החוק. "כעם הספר אנו מחוייבים לשמירה על פרנסתם של הסופרים, אשר יוצרים את אוצרות התרבות שלנו", אמר ראש הממשלה. "חוק הסופרים יוצר את האיזון הנכון בין השאיפה שספרים לא יהיו מוצר יוקרה ושכולם יוכלו ליהנות מחוויית הקריאה, לבין הצורך להגן על היוצרים ועל היצירה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן