Skip to content

שטייניץ: "אם ישראל תיקלע למצבה של ספרד, לא יזרימו לה 100 מיליארד אירו כסיוע"

שר האוצר הדגיש, כי ישראל נמצאת עדיין במלחמת מגן על כלכלתה לנוכח המשבר בעולם וכי מטרתה היא להגיע לגירעון סביר ולא לפרוץ את התקציב בשום מקרה. נתניהו: "אנחנו מנהלים ומנווטים את הכלכלה באחריות רבה ופועלים כל הזמן להוריד את יוקר המחייה לאזרח - אבל באופן אחראי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר הדגיש, כי ישראל נמצאת עדיין במלחמת מגן על כלכלתה לנוכח המשבר בעולם ומטרתה היא להגיע לגירעון סביר ולא לפרוץ את התקציב בשום מקרה. נתניהו: "אנחנו מנהלים ומנווטים את הכלכלה באחריות רבה ופועלים כל הזמן להוריד את  יוקר המחייה לאזרח – אבל באופן אחראי". יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ: "נמאס מההפחדות הפרימיטיביות על יוון וספרד"

מאת צבי זינגר

להוריד את יוקר המחייה, אבל באחריות. שטייניץ (צילום: ויקימדיה)
להוריד את יוקר המחייה, אבל באחריות. שטייניץ (צילום: ויקימדיה)

הדי המשבר הכלכלי באירופה הגיעו הבוקר גם אל ישיבת הממשלה ושר האוצר, יובל שטייניץ, ניצל את החדשות האחרונות מספרד כדי להתריע נגד לחצים להרחבת התקציב.

"אני שומע קולות מהאופוזיציה ואף מהקואליציה של אנשים מסוימים, שאינם מבינים את החשיבות הרבה בשמירה על משמעת תקציבית", אמר שטייניץ. "אם חס וחלילה תקלע ישראל למצבה של ספרד, אף ארגון או מדינה לא יזרימו לה 100 מיליארד אירו כסיוע". שר האוצר הדגיש, כי ישראל נמצאת עדיין במלחמת מגן על כלכלתה נוכח המשבר בעולם וכי מטרתה היא להגיע לגירעון סביר ולא לפרוץ את התקציב בשום מקרה.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הזכיר את המשבר באירופה, אולם בהקשר שונה. הוא הזכיר כי בימים אלה החל תהליך שיבוץ התלמידים, שעליהם חל חוק חינוך חינם של ילדים מגיל 3. "לפני חמישה חודשים העברנו החלטת ממשלה על חינוך חינם לילדים בגיל שלוש-ארבע. הדבר הזה אמנם אמור להתפרס על שלוש שנים, אבל כבר בשנה הקרובה כ-80 אחוז מהילדים הנוגעים בדבר ישובצו במערכות חינוך חינם. כלומר, מדובר בכרבע מיליון ילדים", אמר נתניהו. "הדבר הזה חוסך למשפחות, לזוגות הצעירים, כ-800 שקל לכל ילד. זה בא אחרי הטבות המס שנתנו לזוגות צעירים, ותוסיפו את זה גם לדברים אחרים שאנחנו עושים, כמו הכנסת התחרות בשוק הסלולרי, שגם זה חוסך מאות שקלים בחודש.

"יש פה ביטוי מובהק לפעולה שלנו להוריד את יוקר המחייה במדינת ישראל", אמר ראש הממשלה. "אני מדגיש את זה, משום שאנחנו רואים מה קורה סביבנו, מה קורה בכלכלות שנמצאות על סף קריסה. אנחנו מנהלים ומנווטים את הכלכלה באחריות רבה ופועלים כל הזמן להוריד את  יוקר המחייה לאזרח – אבל באופן אחראי – ונמשיך לעשות זאת".

ח"כ שלי יחימוביץ': "הפחדות פרימיטיביות". (צילום: ציפי מנשה)
ח"כ שלי יחימוביץ': "הפחדות פרימיטיביות". (צילום: ציפי מנשה)

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ, הגיבה בעמוד הפייסבוק שלה בחריפות על אזהרותיהם של שטייניץ ונתניהו. "נמאס מההפחדות הפרימיטיביות על יוון וספרד", אמרה. "שטייניץ תקף היום 'גורמים באופוזיציה' -הוא התכוון אלי ואל פרופ' ברוורמן – ש'לא מבינים מה זאת אחריות תקציבית'. ואני חייבת לומר לכם שההתרברבות של נתניהו ושטייניץ על 'אחריות' עומדת בניגוד מוחלט לצעדים המופקרים וחסרי האחריות שהם מתכוונים לנקוט בתקציב 2013.

"בפועל הצמד מתכנן תוכנית צנע שתפורר את החברה והכלכלה בישראל ותעמיק את הפערים עוד יותר", אומרת יחימוביץ. "הם מתכוונים להפחית את ההטבות לתעשייה דבר שיביא לגידול באבטלה; לבצע קיצוץ רוחבי אדיר מימדים בתקציב המדינה שיפגע מיידית בשירותים שמקבלים האזרחים – פחות ביטחון פנים, פחות בריאות ופחות חינוך כאשר רק מי שידם משגת יוכל לקבלם; להעלות את המיסים העקיפים, כמו המע"מ, שהם מיסים לא צודקים המוחלים באופן זהה על עניים ועל עשירים ומביאים לעליות מחירים; לשחוק את קצבאות הביטוח הלאומי ולהביא לפרימה נוספת של הבטחון הסוציאלי. באופן כללי – להקטין את כוח הקניה של אזרחי המדינה – דבר שיביא להאטה במשק. בוטה מכל היא הכוונה לקצץ בתקציבי המדען הראשי, מה שמעיד כי השניים ויתרו גם על קידמה, על פיתוח, ועל אופק מדעי".

יחימוביץ קוראת ליצור, במקום צעדי הצמצום וההאטה, חבילת תמריצים הכוללת השקעה מסיבית בתשתיות פיזיות ואנושיות שיביאו לצמיחה והגדלה של תוצר; להטיל מיסים צודקים ופרוגרסיביים על הכנסות גבוהות; להגדיל באחריות ובזהירות את הגרעון לצורך השקעה מאסיבית בתשתיות פיזיות ואנושיות, כמו דיור, תחבורה, וחינוך כפי שעושות כעת המדינות הסקנדינביות באירופה כדי להימנע ממשבר – צעדים אלו יחזקו את כלכלת ישראל ואת חוסנה לטווח ארוך.

"מומלץ לשר האוצר לקרוא את מאמריו של חתן פרס נובל בכלכלה פול קרוגמן, אשר חזה בזה אחר זה את כל המשברים הכלכליים, וממליץ במפגיע להתמודד עם תקופות מיתון כלכלי באמצעות הגברת הוצאות במקום קיצוצים ותוכניות צנע", אומרת יו"ר מפלגת העבודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן