Skip to content

פירוש חלומות ככלי למודעות

רבים מתייחסים לחלומות כאל נותני מסרים וחוזי עתידות, אבל ברוב המקרים זה לא כך. פירוש חלומות הוא בעיקר תהליך של מודעות שמאפשר לנו לזהות רגשות, מחשבות והרגלים ולבחון אותם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רבים מתייחסים לחלומות כאל נותני מסרים וחוזי עתידות, אבל ברוב המקרים זה לא כךפירוש חלומות הוא בעיקר תהליך של מודעות שמאפשר לנו לזהות רגשות, מחשבות והרגלים ולבחון אותם

מאת שירלי בן יהונתן

למה לפרש חלומות? האם זה משהו שאנחנו צריכים לעשות?

ואם כן, מדוע החלומות "נעלמים", בדרך כלל מיד כשאנחנו מתעוררים?

אולי יפתיע אתכם אם אומר שלרוב – לא צריך לפתור חלומות.

במצב האידיאלי, חלום אינו אמור לשמש אותנו בערות. חלום הוא פורקן. פורקן של אנרגיות, כמו כל תהליך יצירתי אחר – כמו פעילות גופנית, כמו צעקה, כמו בכי וצחוק.

החלום משתמש באנרגיה "כלואה" שאגרנו בתאים שלנו, ומשחרר אותה באופן יצירתי (ובדרך כלל קיצוני ודרמטי במיוחד) במימד תודעה שונה.

ניתן לדמות את מימד החלום לבד קנבס רב-מימדי שבו אנו יוצרים את יצירותינו תוך שאנחנו משתמשים באנרגיה שאגרנו בזמן הערות. אם האנרגיה היא של תשוקה – תהיה זו יצירה מלאת תשוקה, אם זו אנרגיה של עצבות – הרבה עצב יהיה בחלום. אם זו אנרגיה של נקמה, המוח ייצור יצירה נקמנית במיוחד. בחלום הדברים מקבלים מימד של קיצוניות ודרמה, כאשר ריב במציאות יכול להתגלם כקרב יריות בחלום, תקופה רגשית במיוחד יכולה להתגלם כצונאמי שמאיים להטביע אותנו וכן הלאה.

החלום, אם כך, הוא יצירה הנוצרת ממחשבות, רגשות וחוויות שאגרנו. ואכן, במצב עניינים אידיאלי, אין כל צורך להתבונן בחלום או לזכור אותו, משום שעצם הזיכרון וההתבוננות משחזרים וממחזרים את אותו רגש שרצינו לפרוק.

 .

אז לשם מה, בכל זאת, אני מפרשת ומלמדת אנשים כיצד לפרש את חלומותיהם?

משום שהתבוננות בחלומות ופירושם יכול לשמש ככלי מדויק להפליא אם אנו רוצים להיות מודעים לעצמנו. התבוננות נכונה בחלומות יכולה לאפשר מודעות, התפתחות רוחנית ושינוי דפוסים שחוזרים על עצמם במחשבותינו, ברגשותינו ובמעשינו.

מרבית בני האדם מהלכים בעולם כעיוורים לעצמם. הנטייה של בני אדם היא לפחד מרגשות מסוג מסוים ולהדחיקם. רגש שהודחק יכול להשתחרר בחלום או בדרך אחרת, אך הסיבה להדחקה תישאר קיימת כל עוד אנחנו מפחדים להתבונן בעצמנו באמת, להכיר בגורמים האמיתיים למצבנו ולקחת עליהם אחריות.

אישה שחולמת חלומות חוזרים ונשנים על בגידה של בן זוגה, יכולה בעקבות החלום לפתור את המצב ב"זה רק חלום" ובכך לאפשר לחלום לפרוק מחשבות ורגשות שליליים שיש לה, או לחילופין לחשוב שהוא אכן בוגד בה ולפתח התנהגויות אובססיביות.

זאת בעוד שבמרבית המקרים החלום פשוט בא לאותת לה על אותן מחשבות ורגשות של חוסר בטחון בקשר ובמחויבות בן הזוג שהיו שם עוד קודם, והחלום פשוט הביא אותם לידי ביטוי מוקצן.

אותה אישה, אם לא תיקח אחריות אישית על רגשותיה ומחשבותיה – סביר להניח שלאורך זמן תכביד על המערכת הזוגית. בשלב מסוים פחדיה עלולים אולי להוביל אותה להתנהגות שעלולה לגרום לאותם פחדים להתגשם, בבחינת נבואה פנימית המגשימה את עצמה.

 .

מצב של הדחקה מתמשכת גובה מחיר יקר

קיים הבדל בין רגשות ומחשבות שאנחנו אוגרים משום שאנו מעוניינים לפנות את תשומת הלב שלנו לדברים אחרים, לבין מצב שבו אנחנו מחזיקים בדפוס לפיו אנחנו מתעלמים מדברים חשובים מתוך פחד להתבונן בהם. במצב הראשון סביר שהחלום פשוט "יעשה את שלו" –  השחרור יעשה בנקל ובאופן אוטומטי.

לעומת זאת, במצב של הדחקה אנחנו מסתובבים עם מטענים גדולים ולא יודעים למה אנחנו מרגישים חולים, עייפים, עצבניים, נטולי אנרגיה, לא ממוקדים ועסוקים בהתנהגויות שאינן תורמות לנו.

ניתן להמשיל את המנגנון הזה אם נדמיין את תת המודע שלנו כקופסה – ובואו נניח אפילו שהקופסה הזו ממש גדולה והקיבולת שלה מספיקה על מנת שנכניס לתוכה את כל החוויות, הזיכרונות והרגשות שלנו. כלומר, הבעיה איננה יכולת הקיבול. הבעיה היא… השומר.

לקופסה יש שומר שעובד עבורנו וכבעל תפקיד הוא צורך אנרגיה. השומר הזה מחירו הוא כמו אותם מחסנים בהם גובים על פי כמות או משקל התכולה שאתה מאחסן בהם.

כלומר, על מנת לשמור את הזכרונות, הרגשות, המחשבות והחוויות המודחקים, גובה השומר מחיר יקר מאד, שהולך וגדל ככל שהמטען שאנחנו מפקידים בידיו גדל.

ומהו המחיר אותו גובה השומר? המחיר הוא אנרגיה – אנרגיית החיים, מה שהסינים מכנים ה- צ'י. אותה אנרגיה בה אנחנו משתמשים כדי לחוש ערניים, כדי לחדש את התאים והגוף, כדי לבצע מטלות וכו'.

כאשר האנרגיה שלנו אינה זורמת בגוף, כאשר היא כלואה במקומות מסוימים, אנחנו נוטים להיות עייפים, לחלות, להתנהל באופן לא ממוקד ולא מקדם. כאשר אין מספיק אנרגיה זמינה, הגוף אינו מקבל את מה שצריך כדי להתחדש ולהתגבר על מחלות או הפרעות.

כלומר, אותו שומר גובה מאיתנו מחיר יקר מאד עבור השרות שהוא נותן. דבר נוסף ומעניין  בכל המנגנון הזה הוא שפעמים רבות כבר אין לנו צורך בשירותי האחסון ובכל זאת אנחנו ממשיכים לאחסן דברים מכורח ההרגל.

 .

עולם הסמלים של החלומות מאפשר לזהות דפוסי חיים

למידת עולם הסמלים וטכניקות לפירוש חלומות יכולה להסב את תשומת לבנו להרגלים, דפוסים ורגשות שאנחנו מאחסנים באופן מורגל ואוטומטי. פירוש חלומות הוא בראש ובראשונה תהליך של מודעות שמאפשר לנו לזהות את הרגשות, המחשבות שלנו, את ההרגלים שלנו, את הדפוסים שלנו ולבחון אותם. כאשר אנחנו מתבוננים במחשבה, רגש, תחושה פנימית, ממקום גבוה יותר וללא שיפוט אנחנו שופכים עליהם אור, משחררים אותם ומקבלים חזרה אנרגיה שאנחנו יכולים לכוון לכיוונים חדשים ומקדמים. ההתבוננות הזו בשלב ראשון טוב אם תעשה באמצעות אדם מקצועי, אך יש לזכור שמצב העניינים הטבעי הוא שאנחנו נדע לפרש את חלומותינו בעצמנו, כיוון שלחולם עצמו יש את הגישה לאמת הפנימית שלו ורק הוא מכיר את עולם המושגים הפנימי שלו ויכול לאשר ולבדוק האם הפירוש נכון ומתאים.

 .

ומה לגבי מסרים בחלומות? חלומות נבואיים? האם אינם קיימים?

בודאי שכן, אך באלו ניתן לעשות שימוש רק בתודעה גבוהה יותר, כאשר לאדם מספיק אנרגיות חופשיות. למסרים אנו יכולים להיחשף רק כאשר חלק ניכר מהאנרגיה שלנו פנוי לכך, כאשר אנחנו מביעים הסכמה להגיע לאמת ולקבל תשובות. אנשים רבים מתייחסים לחלומות כאל נותני מסרים וחוזי עתידות וברב המקרים לא כך הוא.

ובמקרים שכן – קשה יהיה לנו לזהות חלום נבואי אם ניתקל בכזה, אלא בדיעבד.

למעשה, חלומות רבים שמגיעים אליי לפירוש הם של אנשים שחוששים שחלומותיהם יתגשמו או שמאד רוצים שכך, בעוד שמדובר בחלומות מהרבדים הנמוכים יותר של תת המודע.

החלומות הם שער לכל מימדי ההוויה שלנו – הן הנמוכים יותר והן הגבוהים יותר, ובגבוהים הכוונה למימדים המכילים חוכמה, ידע בלתי מוגבל, הכוונה והדרכה.

החוכמה היא כמובן לדעת להבחין בין סוגי החלומות, אבחנה המתאפשרת ומתפתחת באופן טבעי עם התפתחות התודעה שלנו.

.

שירלי בן יהונתן בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני במדעי הניהול עם התמחות בהתנהגות ארגונית (M.Sc.) מאוניברסיטת תל אביב, היא יועצת ומאמנת אישית, מתקשרת ומנחת סדנאות בנושא פירוש חלומות: http://www.or-hatodaa.co.il.
התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net

1 Comment

  1. דבי דלויה
    11 ביוני 2012 @ 12:41

    Dreams are our reality. כלי לפיתוח מודעות ודרך לקריאת הנפש..

    תודה שירלי על כתבה יפה ומרתקת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן