Skip to content

פרס בפגישתו המדינית עם פאנטה: "האיראנים ממשיכים לשקר ולרמות"

היום ייפגש הנשיא עם מזכירת המדינה, הילארי קלינטון, ומחר יקבל מהנשיא ברק אובמה את מדליית החירות הנשיאותית. לפני הטקס החגיגי ייפגש פרס לשיחה מדינית עם הנשיא אובמה ובפגישתו בארבע עיניים, "כאדם לאדם", יבקש את שחרור פולארד מההיבט ההומניטרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום ייפגש הנשיא עם מזכירת המדינה, הילארי קלינטון, ומחר יקבל מהנשיא ברק אובמה את מדליית החירות הנשיאותית. לפני הטקס החגיגי ייפגש פרס לשיחה מדינית עם הנשיא אובמה ובפגישתו בארבע עיניים, "כאדם לאדם", יבקש את שחרור פולארד מההיבט ההומניטרי

מאת צבי זינגר

נשיא המדינה, שמעון פרס, פתח הלילה את ביקורו בוושינגטון בביקור מיוחד בפנטגון, כאורחו של שר ההגנה, לאון פאנטה. הנשיא התקבל במשמר כבוד צבאי, חתם על ספר האורחים של הפנטגון וערך פגישה ביטחונית עם שר ההגנה בארבע עיניים. בתום הדיון יצאו השניים לפגישת עבודה מורחבת בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון האמריקנית, ראש המטות המשולבים, הגנרל מרטין דמפסי, תת מזכיר ההגנה למדיניות, ג'יימס מילר ויועציו של פאנטה לנושאי ביטחון בינלאומי והמזרח התיכון.

פרס: "אבו מאזן - פרטנר רציני לשלום". (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
פרס: "אבו מאזן - פרטנר רציני לשלום". (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

בפתח הפגישה המורחבת בירך שר ההגנה פאנטה את הנשיא שמעון פרס: "זה כבוד גדול לארח אותך היום בפנטגון כנשיא שעבד ופגש את כל מזכירי ההגנה האמריקנים מאז מקנמרה. ברכות על קבלת מדליית החירות. זו הכרה במפעל חייך לקידום השלום והחירות. אני מעריך מאוד את מחויבותך לערכים אלו ואת פעולותיך לחיזוק והעמקת היחסים בין  ישראל לארצות הברית.

"ברצוני להדגיש", אמר פאנטה, "כי שיתוף הפעולה בין שני הצבאות חזק מתמיד, יציב ומתמשך. המטרה של הצבא האמריקני היא לקדם את השלום בעולם ולהעניק לילדים של כולנו עתיד טוב יותר".

הנשיא פרס הודה לפאנטה על עמידתה של ארה"ב לצד ישראל במשך עשורים רבים. "לעם בישראל יש הערכה רבה ביותר לצבא ארצות הברית ולממשל, שסייע להעמיק ולחזק את ביטחונה של ישראל. אתם הצבא שחזונו חירות ושלום לעולם. בניכם הקריבו את חייהם למען ערכים אלו, לא שמרתם לעצמכם לא אדמה ולא נכסים, לחמתם למען ערכים."

מיד בתום ההצהרות המשותפות ערכו נשיא המדינה פרס ושר ההגנה פאנטה "שולחן עגול" עם ראשי מערכת הצבא והביטחון, שכלל שאלות ותשובות עם מארחיו. בכירי מערכת ההגנה האמריקנית ביקשו לשאול את הנשיא פרס שאלות רבות ומגוונות בנושאים אסטרטגיים במזרח התיכון ובעולם. בסוגיה האיראנית אמר הנשיא פרס: "אסור לאפשר לאיראן להשתלט על המזרח התיכון. זו משאלתם של האייטולות, של מנהיגי איראן. איראן היא המדינה היחידה שיש לה שאיפות אימפריאליסטיות בשם הדת. אין מדינה אחראית בעולם שיכולה לקבל מצב, שבו המזרח התיכון ייפול קורבן להגמוניה איראנית".

הנשיא פרס התייחס גם לנושא המו"מ עם איראן ואמר: ״אני מכבד מאוד את התהליך הדיפלומטי, אך הזמן רץ והאיראנים ממשיכים במירוץ המואץ לבניית פצצה גרעינית תוך שהם ממשיכים לשקר ולרמות". במסגרת דבריו הודה הנשיא פרס לארצות הברית על הרצינות והנחישות של ממשל אובמה בטיפול בסוגיה האיראנית ועל המחויבות הבלתי מתפשרת למנוע מאיראן לייצר נשק גרעיני. פרס הדגיש, כי האמירה המפורשת של ממשל אובמה, לפיה לצד הסנקציות הכלכליות והמאמצים הדיפלומטיים, כל האופציות נשארות על השולחן, היא חשובה ביותר.

נשיא המדינה התייחס גם לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ואמר כי "הרכבת הקואליציה החדשה יכולה בהחלט לקדם את הסיכוי לשלום". פרס הדגיש: "אבו מאזן הוא פרטנר רציני לשלום" והוסיף כי הוא מאמין שאם ייפתח משא מתן רציני – אפשר יהיה להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. "אין  ספק שיהיו קשיים בדרך, אך אפשר לגשר על כל הפערים. אני יודע כי המשא ומתן עצמו אורך זמן, אך יש משמעות גדולה לפתיחת התהליך ולהידברות רצינית בין שני הצדדים ללא עיכובים. הידברות תמיד עדיפה על הקיפאון", אמר פרס.

בתום הפגישה העניק פאנטה מדליית הוקרה מיוחדת של הפנטגון והדגיש כי הוא גאה להעניק לנשיא מדינת ישראל מדליה זו של שיתוף פעולה, שותפות בעשייה הביטחונית ושותפות בערכים. פאנטה הוסיף: "ביום יום אנחנו עסוקים מאוד במשברים מיידים. זה היה דיון מרתק לקבל ממך סקירה כל כך מעמיקה על המצב ועל ההתמודדות עם המשברים וההזדמנויות הניצבים לפתחנו".

היום ייפגש הנשיא עם מזכירת המדינה, הילארי קלינטון, ומחר יקבל מהנשיא ברק אובמה את מדליית החירות הנשיאותית. לפני הטקס החגיגי ייפגש פרס לשיחה מדינית עם הנשיא אובמה ובפגישתו בארבע עיניים, "כאדם לאדם", יבקש את שחרורו של ג'ונתן פולארד מההיבט ההומניטרי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן