Skip to content

פרסי הנובל במשבר חובות

הגירעון העולמי מגיע גם לבנקים בסטוקהולם, וקרן פרסי הנובל הודיעה כי היא נאלצת לקצץ בהוצאות, עקב תשואות נמוכות על כספי הקרן בשנים האחרונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגירעון העולמי מגיע גם לבנקים בסטוקהולם, וקרן פרסי הנובל הודיעה כי היא נאלצת לקצץ בהוצאות, עקב תשואות נמוכות על כספי הקרן בשנים האחרונות • ערך הפרס נחתך בכ-20%

מאת שי שגב

קרן פרסי הנובל היושבת בסטוקהולם, שוודיה, נמצאת תחת לחץ לקצץ בתקציב הפרסים בשל תשואות בנקים נמוכות בשנים האחרונות. זו הפעם הראשונה, זה 63 שנה, שהקרן שוקלת לצמצם את מספר הפרסים או להפחית בהוצאות הקשורות למסיבות השנתיות.

פרס נובל - ויקימדיה
פרס נובל - ויקימדיה

זוכי פרסי הנובל לשנת 2012 יקבלו 8 מיליון קרונות שוודיות, או כ-1.1 מיליון דולר, כלומר ירידה של 20% מן ה-10 מיליון קרונות, או כ-1.4 מיליון דולר ששולמו בשנה שעברה. קרן פרסי הנובל בדרך כלל מעניקה פרסים בתחומים הבאים: פיזיקה, כימיה, פיזיולוגיה או רפואה וספרות.

פרס נובל לשלום, הפופולארי מבין הפרסים, נחשב לאחד מן התארים הנחשקים ביותר, ומוענק בנורווגיה מטעם ועדה הנבחרת בידי הפרלמנט הנורווגי. בשנת 1969 נוסף פרס בכלכלה מטעם הבנק של שוודיה.

ההתייעלות מגיעה בעקבות אי יציבות כלכלית, בעיקר בשווקי המניות בה הקרן מרכזת את רוב נכסיה. בשנים האחרונות, ההוצאות וסכומי הפרסים היו גבוהים מתשואת ההשקעה.

בפעם האחרונה בה נחתכו סכומי הכסף של פרסי הנובל הייתה בשנת 1949, אך מאז ערך הפרסים גדל בהתאמה. חתני פרס נובל רבים, ביניהם שמעון פרס, ברק אובמה ועוד – מעניקים חלק גדול מן הכסף לצדקה.

משכן הענקת פרסי הנובל בסטוקהולם, צילום: ויקימדיה
משכן הענקת פרסי הנובל בסטוקהולם, צילום: ויקימדיה

בנוסף לקיצוץ בכספי הפרסים, המארגנים פועלים תחת תקציב של 17 מיליון דולר בשנה – ויפעלו לקצץ בהוצאות אחרות, ממינהל ועד לעלויות החגיגות השונות. כבר עתה, נמצאת הקרן במשא ומתן עם גופי הפקה בסטוקהולם, במטרה להוזיל עלויות.

לארס הייקנשטיין, מנכ"ל קרן פרסי הנובל, סיפר לוול סטריט ג'ורנל, כי הוא מצפה לראות החזר צנוע על ההון בשנים הקרובות, כיוון שאסטרטגיית ההשקעה היא ש-50% מהכסף מושקע בהון עצמי, 20% מגיע מניירות ערך ו-30% מגיע ברובו מנדל"ן.

קרן פרסי הנובל נוסדה בשנת 1900, ומנהלת את הנכסים המוענקים בפרסי הנובל. אלפרד נובל, כימאי ומהנדס שוודי שהמציא את הדינמיט, יזם את הפרס בשנת 1895, לאחר שהשקיע 94% מכל רכושו למיסוד הקרן המעניקה חמישה פרסים שנתיים. הפרסים הוענקו לראשונה בשנת 1901 ומחולקים מאז מדי שנה ב-10 בדצמבר, יום מותו של נובל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן