Skip to content

שטייניץ יוצא נגד המחאה החברתית: "פופוליזם זול"

"אסור ששום פופוליזם זול ושום מחאה חברתית ושום הלכי רוח כאלה ואחרים יסיטו אותנו מהנושא העיקרי של צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה", אמר היום שר האוצר בוועידה לחיזוק המגזר העסקי. מופז: ישראל איננה יכולה לדלג על הרצון של אלפי הצעירים שלא מצליחים לסיים את החודש". יחימוביץ': "דבריו מסגירים את פרצופה האמיתי של הממשלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אסור ששום פופוליזם זול ושום מחאה חברתית ושום הלכי רוח כאלה ואחרים יסיטו אותנו מהנושא העיקרי של צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה", אמר היום שר האוצר בוועידה לחיזוק המגזר העסקי. מופז: "ישראל איננה יכולה לדלג על הרצון של אלפי הצעירים, שלא מצליחים לסיים את החודש". יחימוביץ': "דבריו מסגירים את פרצופה האמיתי של הממשלה"

מאת צבי זינגר

שטייניץ: "פופוליזם!". (צילום: אתר הכנסת)
אסור שיסיטו אותנו מהנושא העיקרי. שטייניץ (צילום: אתר הכנסת)

שר האוצר, יובל שטייניץ, ממשיך להזהיר ממה שהוא מכנה פופוליזם. "אסור ששום פופוליזם זול, ושום מחאה חברתית, ושום הלכי רוח כאלה ואחרים יסיטו אותנו מהנושא העיקרי של צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה", אמר היום השר שטייניץ בוועידת  ECONOMIX.IL לחיזוק המגזר העסקי בישראל, שעורכת לשכת המסחר ת"א והמרכז.

שטייניץ קרא בדבריו לשמירה על התקציב והמשמעת התקציבית ואמר כי יהיה גידול בתקציב, אבל יישמר גירעון סביר על מנת לשמור על תדמיתה של מדינת ישראל כמדינה בטוחה יחסית למדינות העולם. "האחריות חייבת לנצח את הפופוליזם", אמר שר האוצר.

"המשק הישראלי מתמודד קרוב לחמש שנים עם משבר גלובלי שהעולם לא ידע כדוגמתו כ-70 שנה", אמר שטייניץ. "אם חשבנו שלאחר כשנה המשבר יהיה מאחורינו, אז מסתמן שטעינו ואף בתחומים מסוימים הוחמר המצב. כיום, אירופה הינה על סף קריסה, המצב בספרד וביוון קשה וגם כלכלת ארה"ב בקשיים. חשוב להבין, הסיבה שמדינות אירופה וגוף היורו כולו נחלצים לעזרת יוון אינה בגלל אהבת היוונים, אלא בגלל החשש מהפגיעה בספרד ובגרמניה.

"גבו של מעמד הביניים נשבר"

"החשש של ישראל שונה מהחשש של כלכלת אירופה", אמר שר האוצר. "אם חלילה נתקרב למצב של יוון או ספרד, אין בעולם מי שיסייע וייחלץ אותנו ולכן עלינו להיות זהירים שבעתיים. עד כה התמודדנו עם המשבר נכון בצורה יחסית. לפי רשימת ה-OECD ישראל נחשבת למדינה עם מידת ההתאוששות גבוהה יחסית, המציגה צמיחה כלכלית דווקא בשנות המשבר. מיולי 2009 המשק הישראלי הכפיל את שיעור התעסוקה, בשונה מכל משק מערבי אחר. היינו בדרך למשבר כמו אמריקה ואירופה. עד כה נחלצנו, אך לא לעולם חוסן. עלינו לשמור על מדיניות כלכלית יציבה שמעודדת השקעות בישראל".

עד אמר שטייניץ, כי מבחינה מקרו כלכלית ישראל נראית טוב יותר ממדינות המערב. "אם נאבד את מדיניות ההשקעות בישראל נאבד את החוסן. אנו רואים האטה כלכלית גם בסין וגם בהודו. אי לכך עלינו להמשיך לנווט במים הסוערים מאוד. שם המשחק הוא במקרו. מי משנכשל במקרו נכשל גם במיקרו. הדבר הראשון בסדר העדיפויות בתקציב החדש הוא צמיחה גבוהה ככל האפשר, יחד עם אבטלה נמוכה ככל האפשר. מי שנכשל מבחינה מאקרו כלכלית ובצמיחה, כל השאר לא יעזור. במיוחד בשנות המשבר הגלובלי, הדגש על המאקרו הוא קריטי במיוחד. אסור ששום פופוליזם זול ומחאה חברתית יזיקו".

מופז: "אי אפשר להעמיס יותר על שכבות הביניים" (צילום: ציפי מנשה)
מופז: "אי אפשר להעמיס יותר על שכבות הביניים" (צילום: ציפי מנשה)

השר שאול מופז – שהופיע גם הוא בכנס – מתח ביקורת על המדיניות הכלכלית. "האיזון שבין הצרכים החברתיים לבין שאר הצרכים אינו נכון, ואם נגיע להסדר עם הפלסטינים נוכל להסיט תקציבי הביטחון לטובת החברה האזרחית", אמר. "מדינת ישראל איננה יכולה לדלג על הרצון של אלפי הצעירים בישראל – של זוגות צעירים שלא מצליחים לסיים את החודש".

בהתייחסו ליוקר המחיה ומס הערך מוסף על מוצרי יסוד ובסיס אמר מופז, כי "אין כדוגמתו בעולם המערבי", והוסיף כי "איננו יכולים לתבוע מהמעמד הבינוני והשכבות החלשות להמשיך ולשלם מס עיוור על מוצרי בסיס, למרות שהוא קל לגבייה. אני סבור שהסוגיה הזו צריכה להגיע להסדרה בדיונים על התקציב הנוכחי."

 מופז המשיך ואמר: "יוקר המחיה בישראל מרקיע שחקים עד כדי שהחיים של מעמד הביניים הפכו להיות בלתי נסבלים. אי אפשר להעמיס יותר על השכבות האלה – גבם שבור. מדיניות המיסוי הנוכחית היא בעייתית מאוד ופוגעת במעמד הביניים ובשכבות החלשות. אם לא יהיה מנוס, ומיסוי נוסף יהיה הכרחי, יש להטיל את רוב המיסים על מרוויחי המשכורות הגבוהות. במקרה כזה יהיה עלינו לבחון גם שינוי במס החברות." מופז אמר, כי כחלק מתפיסת עולמו, הוא דוגל בעיקרון של מס ערך מוסף דיפרנציאלי על מוצרי צריכה בסיסיים.

"דה לגיטימציה למחאה" 

בהתייחסו לנושא הדיור אמר מופז כי "הדיור הפך למכשול עיקרי להקמת בית בישראל וידם של רבים מהצעירים אינה משגת דירה. זהו נושא שאנחנו חייבים לפתור. אני מאמין שאחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי הכרה של המדינה בהוצאות המשכנתה לזוגות צעירים כהוצאה לצרכי מס".

מופז התייחס גם לנושא חיזוק העסקים הקטנים במדינת ישראל: "יש היום למעלה מ-450 אלף עסקים קטנים שמפרנסים למעלה ממיליון אזרחים" אמר מופז, "את העסקים הקטנים ניתן לעודד על מנת תוספת והגדלת האשראי, מהלך שיוביל לעידודם ובעיקר לביסוסם".

בתגובה לדברי שר האוצר, אומרת ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', כי דבריו מסגירים את פרצופה האמיתי של הממשלה, אשר מצד אחד מנסה להצר את צעדיהם של המבקשים למחות ומצד שני מייצרת באופן פעיל דה לגיטימציה לקריאה הכנה ורחבת ההיקף לכלכלה הוגנת וחברה צודקת, שעלתה ממחאת הקיץ, ומבטאת היטב את רחשי ליבו של הציבור גם היום. "כעת ברור כי מלכתחילה ראתה ממשלת נתניהו במוחים מטרד ואיום ותו לא על תכניותיה הכלכליות, מגדילות הפערים, המחסלות את רשת הביטחון הסוציאלית. זו עוד עדות מוצקה לכך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן