Skip to content

קרבות הירושה, עקב התדרדרות במצבו של הרב אלישיב

שלוש ניידות משטרה נזעקו למערכת עיתון "יתד נאמן" בבני ברק, כדי להכריע בסכסוך שמסתמן כסיום מאבק הירושה על ממלכתו הבלתי מעורערת של הרב אלישיב, השרוי על ערש דווי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלוש ניידות משטרה נזעקו למערכת עיתון "יתד נאמן" בבני ברק, כדי להכריע בסכסוך שמסתמן כסיום מאבק הירושה על ממלכתו הבלתי מעורערת של הרב אלישיב, השרוי על ערש דווי

מאת טובה אבן חן

קרב ירושה מכוער בעולם התורה הליטאי. בעוד הרב יוסף שלום אלישיב הישיש נאבק על חייו, מתקוטטים שני מחנות יריבים מי יזכה לתואר "גדול הדור". המאבק הגיע לשיאים כאשר במערכת העיתון "יתד נאמן" בבני ברק התחוללה תגרה בין נאמני הרב אלישיב לבין נאמני הרב יהודה לייב שטיינמן, שביססו את שליטתם בעיתון בשבועות האחרונים.

הרב יוסף שלום אלישיב (צילומים: ויקיפדיה)
הקרב הוכרע. הרב יוסף שלום אלישיב (צילומים: ויקיפדיה)

מרגע שהרב אלישיב חלה, התחילו שמועות לגבי מחליפו. שני שמות עלו בבירור, האחד – הרב שמואל אוירבך, ראש ישיבת "מעלות התורה" בירושלים, למדן מופלג ובנו של ר' שלמה זלמן אוירבך, בן יותר משמונים ומי שנחשב מחמיר בעמדותיו החרדיות. השני הוא הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, בן ה-98. הרב שטיינמן נחשב פרגמטי ופחות קנאי לתכנים המחמירים של "דגל התורה".

הסכסוך התמקד במודעת שער ב"יתד נאמן", שבישרה על מינויו של "גדול הדור", מנהיג הזרם הליטאי החדש, הרב שטיינמן. אנשי אוירבך (למעשה אנשי הרב אלישיב) התנגדו לכך, כמובן.

המינוי של שטיינמן איננו הניסיון הראשון של תומכיו למנות אותו כ"גדול הדור". לפני עשור, כאשר נפטר הרב אליעזר מנחם ש"ך, מי שייסד את מפלגת "דגל התורה"  וכונה "גדול הדור", הסתמנו שני מועמדים בולטים לתפקיד: אלישיב ושטיינמן. הרב אלישיב, שלא שאף לתפקיד כלשהו והקדיש עצמו ללימוד תורה, הועדף על-ידי הרב שך כיורשו. בניגוד אליו, הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן מהזרם הליטאי בבני-ברק, היה פעיל מאוד בתחומים ציבוריים, אך נחשב מתון מדי ביחס לתפיסות המפלגה.

מרגע שהרב אלישיב מונה ליורשו של הרב שך, הרב שטיינמן נמנע מלעסוק בענייניה של המפלגה. תומכיו בבני-ברק טענו, כי "יתד נאמן" משתמש בכוחו כדי להשליט את מרותו של מחנה אלישיב ודוחק את מחנה שטיינמן החוצה. לאחר התדרדרות במצבו של הרב אלישיב, גמרו אנשיו של שטיינמן אומר לא לוותר שוב על ההזדמנות להכתירו כמנהיג, ובשבועות האחרונים ביצעו מספר פעולות, ביניהן השתלטות על העיתון.

מספר עובדים המקורבים למחנה אלישיב, ביניהם עורך העיתון, הרב נתן זאב גרוסמן, פוטרו, כנראה בהנחייה של שמעון גליק, איש עסקים חרדי אמריקאי, שרכש את העיתון. אחרים מהמחנה המתחרה, כמו המנכ"ל יעקב לבין, נותרו בתפקידם, אך התבקשו להישמע למרות ההנהלה. לפי עדותו של עיתונאי האתר "כיכר השבת", ישראל כהן, בלילה שבין שני לשלישי השבוע חנו שלוש ניידות משטרה בפתח המערכת של "יתד נאמן" בבני ברק, ולמעשה הוכרע כי המודעה של אנשי שטיינמן אכן תתפרסם. בכך גם נקבע כי היורש הוא אכן הרב שטיינמן.

במחנה אוירבך (גם מחנהו של הרב אלישיב) סירבו לקבל את המינוי החדש, פנו למשטרת מרחב דן וטענו כי "נערך ניסיון השתלטות בלתי חוקי על עיתון 'יתד נאמן'". במכתב מתוארת אלימות "פיזית ומילולית". כעת נשאלת השאלה האם ימשיכו הניצים להתכתש מבחינה משפטית, שכן אנשיו של הרב אלישיב לא שלמים עם פנייה לבתי משפט חילוניים כדי לפתור את הסכסוכים הפנימיים של הקהילה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן