Skip to content

יופי שיאיר לפיד מציע תוכנית מעשית לדיור, אבל כמה דברים לא ברורים

כל הממשלות, במיוחד זו הנוכחית, ומתמודדים פוליטיים, רק מדגישים שיפתרו את כל הבעיות. אף אחד מהם לא אומר את ה"איך". מאת זיו טרנר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל הממשלות, במיוחד זו הנוכחית, ומתמודדים פוליטיים, רק מדגישים שיפתרו את כל הבעיות. אף אחד מהם לא אומר את ה"איך" הם מתכוונים לממש את כל התוכניות הערטילאיות שלהם. בנאומו אתמול יאיר לפיד גם דיבר על ה"איך", אז אפשר לשאול שאלות 

מאת זיו טרנר

הקשבתי לנאום של יאיר לפיד דרך השידור החי באינטרנט. אני לא ממש אוהב נאומים, במיוחד כשנראה כי זו הפכה לשיטה, אבל אני לא מתמודד פוליטי. הנאום הזה הביא עימו בשורה חדשה, כזו שאני מייחל לה אצל כל הפוליטיקאים כבר שנים ארוכות.

בנאום אתמול שמענו על תוכנית אופרטיבית, אמיתית, עם יעדים, מספרים, מטרה, כוונות, וביצוע. לפיד אמר את המילה הבלתי נאמרת, את ה"איך". כל הממשלות, במיוחד זו הנוכחית, אבל גם שאר המועמדים, רק מדגישים מה הם יעשו בתחום מסוים, יקטינו כאן, יעלו שם, יתקצבו, ובעיקר יפתרו בעיות, את כל הבעיות. אף אחד מהם לא אומר את ה"איך" הם יממשו את כל התוכניות הערטילאיות שלהם, מה הביצוע, לוח הזמנים, מה המטרה. הם עסוקים בכותרות של התחום, נניח "נבנה לצעירים ונשחרר קרקעות במרכז" ו"נשפר את התחבורה הציבורית". ולא אומרים איך הם יעשו. אף אחד גם לא שואל איך הם יעשו. התרגלנו לא להאמין לסיפורים שלהם, אז למה לשאול שאלות קשות?

בא לפיד ואומר "איך". זה חידוש ענק, הרבה מעבר לזה. לפיד קובע סדר יום לשיח פוליטי חדש, בו כל המועמדים יוכרחו להגיד איך הם מתכוונים לפתור כל בעיה שהם מציפים לתקשורת, וזו תלויה בראשונה בתקשורת שתשאל את האיך הם יעשו, וגם במועמדים האחרים המגיבים איך הם יעשו, בניגוד לאלו שלא אומרים "איך".

אל תצאו מההנחה שאני תומך בלפיד (אני לא, כי הוא מתמודד למקום שני, ואני לא מצביע למי שמכריז על עצמו כלא ראוי למקום ראשון, ואין לי מושג מי עומד לידו), או בתוכנית שלו הנוכחית. אני תומך בדרך שקיבלה לפתע כיוון מעשי ויצאה מתחום הכותרות והבעיות והאשמות.

הוא מלאים את השוק החופשי לטובת הטייקונים

בתים על עננים
כבר לא בשמיים? (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

בכל אופן כמה שאלות קטנות עלו לי.

א. למה 150,000 דירות להשכרה? אולי צריך יותר? זה עונה על צרכי העבר, ההווה או כולל תכנון עתידי לגידול נדרש? למה לא לעבוד על אחוזים מכל פרוייקט בנייה שיבטיח המשכיות קבועה להשכרה?

ב. 150,000 דירות להשכרה במרכזי הערים תחת מפרט מינימום להורדת עלות הבנייה וקלות תחזוקה. המוסדיים יממנו, המדינה תיתן את הקרקע בחינם. לפיד מבטיח לנו בנייה באיכות נמוכה מאוד, קטנה, שכונות ללא תכנון סביבתי מתקדם כמקובל היום, כי הבניינים יהיו דומים זה לזה יותר מדי (עלויות נמוכות, זוכרים?). נקבל מישכון של הדירות לטובת המוסדיים, שיהפכו להיות גם הבנק המממן וגם האחראים על התחזוקה. הוא מלאים את השוק החופשי לטובת הטייקונים בעלי הקרנות, הפנסיה והכסף שלנו שהופרט על ידי ביבי. תעשו חשבון איזה דירה ואיזה שירות תקבלו מהם כאשר הם צריכים לדאוג לרווחים כל רבעון, למרות שיהיו עוגנים וחוקים לפיקוח ובקרה. אני שואל למה לא לקחת את התוכנית המצויינת הזו לדירות להשכרה ולהעביר לשוק החופשי, באופן כזה שכל דירה להשכרה, במינימום דירות לכל פרוייקט, תקבל פטור מעלויות הקרקע, והקבלן יקבל מימון מלא בריבית מסובסדת על ידי המוסדיים (בנקים חדשים למשכנתאות), כולל אחזקת הדירה לעשרים-שלושים שנה ואז יוכל למכור אותה.

ג. כסף יש להם, לטייקונים, ואין בעיה של כסף לבנייה בישראל. אז לא תודה, לא צריך את המימון המלא שלהם. יש בעיה של ניהול האשראי לבניה בבנקים על פי הפיקוח של בנק ישראל, כי רוב הפרוייקטים של המדינה (כבישים, בתי ספר, רכבת וכו') זוללים את האשראי לקבלנים הפרטיים. חבל שאין בתוכנית שלו ביטוי לזה. הפתרונות כבר על השולחן כמו הפרדה בין האשראים, רק שאין החלטה, כרגיל אצל ביבי.

ד. "זה לא יעלה למדינה אפילו אגורה שחוקה אחת, ולא יצריך פריצה של מסגרת התקציב". תסלח לי יאיר לפיד, זה לא נכון. בדיוק אתמול התפרסם כי המדינה קיבלה מיסים ממקרקעי ישראל בסך גבוה מ-8 מיליארד שקל. זה עבור קרקעות שנמכרו. איך תכסה את החוסר הזה בהכנסות המדינה?

ה. מהיכן הכסף לממן הגירה של 150,000 משפחות למרכזי הערים, כי המחיר יהיה נמוך? והמימון יהיה עבור תחבורה, כי אין מספיק עבור כבישים, עבור פיתוח סביבתי, עבור מערכת חינוך שאך התבשרנו על ביטולה בשנה הבאה בגלל שאין כסף, עבור מערכת בריאות חזקה יותר, עבור משטרה?! בתי כנסת? מקוואות? מאיפה הכסף הזה?

ו. מה יקרה אם ראשי ערים יסרבו לתוכנית הזו? יש להם כמה סמכויות…

ז. למה אין תוכנית כזו למרכזי הערים הערביות? מה עם תוכנית לחרדים? גם הם צריכים דירות.

ח. לפיד רוצה שמחיר דירה בישראל יהיה 99 משכורות ולא 138. זה די מרגיז. עד היום לא הסבירו איך 138 ולא 178 או 216. הוא תיקף את המספרים האלו? למה הוא מסכים לעובדות הממשלתיות, הרי המספרים שהממשלה הפיצה בנוגע לעלויות OCED  היו שקריים, כך חקר ומצא גלובס. למה 99? האם זה כמו בשיווק, משהו פסיכולוגי שנשמע טוב? היכן ההסברים למספר הזה? הרי צחקנו על אטיאס שרצה להגיע ל-96 משכורות. יאיר לפיד רוצה עוד לפטר את אטיאס (וכל הסיבות נכונות)

ט. האם יש הבדל תהומי בין לוותר על החיים למשך 138 משכורות בשביל דירה לבין 99 משכורות? איך נממן 99 משכורות אם פישר לא מרשה משכנתא מעל 60% בבנק? למשכנתא לא מצאתי אצלו פתרונות. נניח, למה לא משכנתא של 100% בריבית קבועה ממשלתית, לא צמודה לכלום, והכרה בריבית לצרכי מס, כמקובל בעולם?

י. אם במדינות שהוא מצטט OCED עלויות דירה הן נמוכות משמעותית, למה לא לעבוד על ממוצע OCED למשכורות לדירה בישראל, נניח 50 או 60 משכורות?

יא. מהו מחירה של דירה ממוצעת בישראל? עד היום המספרים של הלמ"ס כוללים את כל הדירות בכל האזורים כולל המחירים הנמוכים והמסובסדים לחרדים, כך שאופן מלאכותי הם מורידים את המחיר הממוצע לדירה בשביל מניפולציה ממשלתית, ובעיקר רמאות גרידא למדד החודשי. אלו גם מספרים שצריך לתקף, במיוחד אם התוכנית שלו מיועדת למרכזי הערים הגדולות יותר.

אנא, עזרו לי למצוא תשובות.

צילום:  FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן