Skip to content

לבחינה נוספת: בקשת מקלט של אזרח ניגרי בשל חברותו בארגון אופוזיציה

המדינה טענה, כי ארגון האופוזיציה עוסק במחאה פוליטית, אך עושה שימוש גם באמצעים פליליים, וכי העותר אינו מהימן. השופטת הדגישה בפסק הדין, כי על אף ממדי ההגירה, יש לזכור כי מדינת ישראל דחפה לניסוח אמנת הפליטים ועליה לבחון באופן אינדיבידואלי בקשות של מבקשי מקלט על פי האמנה. השופטת החזירה את העניין לוועדה המייעצת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המדינה טענה, כי ארגון האופוזיציה עוסק במחאה פוליטית, אך עושה שימוש גם באמצעים פליליים, וכי העותר אינו מהימן. השופטת הדגישה בפסק הדין, כי על אף ממדי ההגירה, יש לזכור כי מדינת ישראל דחפה לניסוח אמנת הפליטים ועליה לבחון באופן אינדיבידואלי בקשות של מבקשי מקלט על פי האמנה. השופטת החזירה את העניין לוועדה המייעצת

מאת אבירם זינו

נושא הפליטים ומעמדם ממשיך להעסיק את בתי המשפט, הפעם מכיוון שונה. אזרח ניגריה שמבקש מקלט בשל חברותו בארגון אופזיציה במדינתו. הארגון שנוי במחלוקת והוא ספק ארגון פלילי, ספק ארגון שלוחם למען הצדק.

השופטת, ד"ר מיכל אגמון גונן מבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב, נתנה פסק דין בעניינו של אזרח ניגרי, שביקש מקלט מדיני בשל השתייכותו לארגון בשם: Movement For the Emancipation of the Niger Delta. משרד הפנים דחה את הבקשה, בעיקר בטענה שהארגון האמור אינו ארגון פוליטי, אלא פלילי, ואי אפשר לקבל בגינו מעמד של פליט.

בדיון בבית המשפט הודיעה המדינה, כי ארגון זה עוסק במחאה פוליטית, אך עושה שימוש גם באמצעים פליליים, ולפיכך יש לבחון כל בקשה לגופה וכי העותר אינו מהימן וכי נתגלו סתירות בראיון שנערך עמו. השופטת הדגישה לעניין זה, כי יש לזכור את המעמד בו נמצאים מבקשי המקלט, ועל כן יש לקבוע אי מהימנות רק כאשר מדובר בסתירות מהותיות.

השופטת אגמון גונן מדגישה בפסק הדין, כי על אף ממדי ההגירה, יש לזכור כי מדינת ישראל דחפה לניסוח אמנת הפליטים לנוכח אימי השואה. לכן, עליה לבחון באופן אינדיבידואלי בקשות של מבקשי מקלט על פי האמנה. השופטת החזירה את העניין לוועדה המייעצת לבחון את עניינו של העותר.

בקשתו של מבקש המקלט, סאנדיי אג'יזי מרטינס, נדחתה לראשונה דווקא על ידי נציבות הפליטים של האו"ם, שקבע כי הוא אינו עומד בדרישות לקבלת מקלט. סאנדיי הוא נציגו של ארגון ה-MEND.

הוא החל בפעילות פוליטית כבר בשנות ה-90 במסגרת ארגון בשם Niger Delta Youth בכפר אקרמור בניגריה, ובשנת 2006, עם הקמתו של ה-MEND,  הצטרף אל הארגון. על פי האו"ם, MEND הוא ארגון כוחני, אשר מאופיין בפעילות פושעת ואלימה מיסודה, ובעיקר במעשי חטיפות עבור בצע כסף. לפיכך, נציבות הפליטים של האו"ם קבעה, כי חבריו אינם זכאים להגנה מכוח אמנת הפליטים של האו"ם.

לטענתו של סאנדיי מדובר בארגון שפועל לקידום דמוקרטיה וצדק חברתי והוא לוחם בשחיתות השלטונית בניגריה, ובין היתר – שחרור אזור הדלתא וחלוקת משאבי הנפט באופן צודק יותר. לדבריו, מצבם של החברים בארגון החמיר עם עלייתו לשלטון של הנשיא המכהן בניגריה, ד"ר ג'ונתן גודלאק. לדבריו, אביו נעלם בחודשים האחרונים ונחטף על ידי גורמי ממשל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן