Skip to content

פנייה פלסטינית לאו"ם: כנסיית המולד – אתר מורשת עולמית

משבר מדיני סביב הצעת הרשות הפלסטינית להכיר בכנסיית המולד שבבית לחם כאתר מורשת עולמית. ישראל מנסה לסכל את רישומה של כנסיית המולד כאתר מורשת על ידי אונסק"ו, שנה בלבד לאחר שהארגון צירף את פלסטין כחברה מן המניין. מירושלים נמסר כי "המהלך הפלסטיני פוגע בתהליך השלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משבר מדיני סביב הצעת הרשות הפלסטינית להכיר בכנסיית המולד שבבית לחם כאתר מורשת עולמית. ישראל מנסה לסכל את רישומה של כנסיית המולד כאתר מורשת על ידי אונסק"ו, שנה בלבד לאחר שהארגון צירף את פלסטין כחברה מן המניין. מירושלים נמסר כי "המהלך הפלסטיני פוגע בתהליך השלום"

מאת עידו וולקן

כנסיית המולד בבית לחם (Wikimedia/Wayne McLean)
כנסיית המולד בבית לחם (Wikimedia/Wayne McLean)

פחות משנה לאחר שארגון אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) הכיר בפלסטין כמדינה חברה מן המניין, מתעוררת סערה נוספת סביב פעולותיו. גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית הציעו לראשונה לרשום אתר בשטח הרשות, כנסיית המולד בבית לחם, כאתר מורשת עולמית. ועדת המורשת העולמית, שתתכנס בסוף החודש בסנט פטרבורג, תעסוק בהכרה בכנסייה וב-35 אתרים נוספים כאתרי מורשת. עם זאת, הבקשה הפלסטינית עשויה להידחות נוכח לחצים ישראלים ואמריקניים.

תחילה, הציעו הפלסטינים להכיר בכנסייה בנימוקי חירום, בטענה שהכיבוש הישראלי מסכן את שלמות האתר, זאת תוך שהם מציינים כי "מקום הולדתו של ישו ונתיב העלייה לרגל בבית לחם נמצאים בסכנה מיידית הדורשת הגנה מיוחדת מטעם האו"ם". מאידך, טוען דוח של ארגון איקומוס, העוסק בשימור אתרי מורשת עולמית ומייעץ לאונסק"ו, כי האתר הקדוש לנצרות לא צריך להיחשב כנתון בסכנה מיידית או במצב חירום. הדוח לא מצא כי ישראל מהווה סכנה לאתר והמליץ להחשיב את הכנסייה כאתר מורשת בהליך שגרתי.

הנציג הפלסטיני באו"ם, אליאס סנובר, טוען כי מאחורי הדוח השלילי עומדות ארה"ב וישראל, המנסות לסכל החלטה שתפגע במעמדה הבינלאומי של ישראל. הרשות הגישה את הבקשה לרשום את הכנסייה לאחר ההכרה ב"פלסטין" כחברה מן המניין באונס"קו\. "החלטה זו, המהווה הכרה חלקית במדינה הפלסטינית עוררה זעם רב אצל ישראל וארה"ב, שטענו כי בטרם צירופם לארגון, על הפלסטינים להגיע להסכם שלום עם ישראל. גורם ישראלי רשמי ואנונימי צוטט בעיתון ג'רוזלם פוסט כי ישראל מתנגדת "לכל נסיון פלסטיני לנהוג כמדינה באופן חד-צדדי והפוגע בתהליך השלום"

כנסיית המולד נבנתה באתר שבו נטען כי ישו נולד ועל כן מהווה אחד מהאתרים הקדושים לנוצרים ומוקד עלייה לרגל של צליינים. רעידות אדמה וסכסוכים פוליטיים ודתיים הסבו נזקים משמעותיים למבנה העתיק משך השנים ועוררו חשש ממשי לעתידה של הכנסיה. אין זו הפעם הראשונה שהכנסייה מעוררת כותרות בינלאומיות – במהלך מבצע "חומת מגן" הסתגרו בשטחה עשרות פעילי פת"ח, עם כניסת הכוחות הישראליים לבית לחם. רק לאחר משא ומתן ממושך הורידו הפעילים את נשקם ובני הערובה שלקחו שוחררו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן