Skip to content

מצרים: יום הבחירות הראשון נסגר על רקע זעם ופסימיות – ההצבעה תסתיים היום

היום הוא השני שבו נקראים המצביעים במצרים להכריע בין מועמדים שמרני ואסלאמי בסיבוב הכרעה בבחירות לנשיאות, אולם המעבר למשטר דמוקרטי מועב על ידי פסימיות בנוגע לעתיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום הוא השני שבו נקראים המצביעים במצרים להכריע בין מועמדים שמרני ואסלאמי בסיבוב הכרעה בבחירות לנשיאות, אולם המעבר למשטר דמוקרטי מועב על ידי פסימיות בנוגע לעתיד

מאת גרשון גירון

המירוץ לנשיאות המתנהל בשבועות האחרונים בין אחמד שפיק, ששירת בעברו כטייס בחיל האוויר וכראש הממשלה האחרון בתקופת מובארק, לבין מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים ומהנדס שלמד בארצות הברית, נכנס אתמול לישורת האחרונה עם פתיחת הקלפיות ביום הראשון של הבחירות.

מערכת הבחירות הסוערת בין שני המועמדים הצליחה לפלג את המדינה ולעורר שאלות רבות בנוגע ללגיטימיות של תהליך הבחירות כולו. אזרח מצרי שהמתין באחד מן התורים הארוכים המשתרכים לפני הקלפיות אמר אמש: "אנחנו נאלצים לערוך את הבחירה הזאת למרות שאנו שונאים את שניהם". אזרח אחר הוסיף על דבריו ואמר: "מצרים פשוט נתונה במבוכה".

מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים, מצביע בקלפי בקהיר תחת אבטחה כבדה (AFP Photo/Marwan Naamani)
מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים, מצביע בקלפי בקהיר תחת אבטחה כבדה (AFP Photo/Marwan Naamani)

בוחרים רבים סבורים שאין כל משמעות לבחירה ואין זה משנה כלל מה תהיה זהותו של המנצח בבחירות מאחר שבשבוע שעבר הבטיח בית המשפט החוקתי העליון של המדינה את המשך שלטון הגנרלים השולטים מאז סילוק מובארק. מבחינתם של פעילי המהפכה שהפילה את הנשיא מובארק, הבחירות הן לא יותר מבדיחה מרה שחיסלה את חלומם על אודות מצרים חופשית, דמוקרטית ומטוהרת משרידי הממשל הישן.

המועצה הצבאית העליונה נטלה לעצמה את סמכויות החקיקה במדינה לאחר שבית המשפט פיזר ביום חמישי האחרון את הפרלמנט שנבחר רק לפני חצי שנה, בתואנת אי-חוקיות של תהליך הבחירה. בעקבות פסיקה זו וחרף הבטחות המועצה הצבאית למסור את השלטון לידי נשיא אזרחי ב-1 ביולי, הכריז הצבא על כינונו של משטר חירום צבאי הלכה למעשה, שבו ניתנות לחיילים סמכויות לעצור אזרחים בלא משפט, גם על עבירות פעוטות. נוסף על כך, מאחר שעדיין אין למצרים חוקה בת-תוקף או פרלמנט מכהן, סמכויות הנשיא ייקבעו גם הן על ידי המועצה הצבאית.

זו טרפה וזו תועבה

"המהפכה תימשך ותשיב את זכויותיהם של אלה שמתו בהתקוממות", אמר זיאד אל-עוליימי, אחד מסמלי המרידה נגד מובארק שגבתה את חייהם של כ-900 בני אדם. "הבחירות האלה נועדו ביסודן לבחירת רודן חדש". התסכול הרב ממערכת הבחירות ומלפיתת החנק המתמשכת של הצבא על המדינה והחברה, הובילה לעלייתן של קריאות רבות במצרים להחרמת הבחירות.

על רקע זה, ניתן לראות בהצבעה בסיבוב השני, אתמול והיום, במידה רבה הצבעת מחאה. יש מצביעים המוחקים בדיו נעלמת את שמות שני המועמדים מפתקי ההצבעה שהם משלשלים לקלפיות. "אנחנו לא רוצים לא אסלאמיסטים ולא את אנשי המשטר הישן," אמר אחד מהם, "בין השניים האלה אין שום הבדל".

מצביעים רבים חוששים שמי משני המועמדים שייבחר יתברר בסופו של דבר כרודן, בסגנון מוברק, או מטעם האחים המוסלמים. יש כאלה האומרים שהם בוחרים במי שלדעתם יהיה קל יותר לסילוק באמצעות גל חדש של הפגנות.

באופן מיוחד חוששים מיליוני הנוצרים-הקופטים במצרים מהקמת מדינה אסלאמית, אולם גם מוסלמים אדוקים אינם מתלהבים ממורסי ומהאחים המוסלמים: "אם נבחר במורסי, לא ניפטר ממנו גם במאה השנים הקרובות…" אמר אחד מהם.

נשים מצריות מצביעות בקלפי בקהיר, אתמול (Daniel Berehulak /Getty Images)
נשים מצריות מצביעות בקלפי בקהיר, אתמול (Daniel Berehulak /Getty Images)

הצבעת מחאה וזעם

ככלל, נראה שמה שמניע את הבוחרים במצרים הוא זעם: המצרים זועמים על האחים המוסלמים שזכו לניצחון גדול בחירות לפרלמנט ומיד אחר כך הואשמו שהם מנסים להשתלט על השלטון לטובת עצמם. אחרים כועסים על הצבא, ובפרט אחרי פסיקת בית המשפט מיום חמישי, על שנראה שאינו מוכן לוותר על השלטון במדינה. מצביעים רבים, שהתכוונו להחרים את הבחירות, אמרו שיצביעו בכל זאת למועמד האסלאמיסט, מורסי, רק כדי למנוע את שלטון הצבא באמצעות המועמד מטעמו, שפיק.

ארצות הברית שנכוותה ממדיניותה, או אי-מדיניותה, בימי מובארק האחרונים, נוקטת לפי שעה לשון דיפלומטית. בשיחה עם הגנרל חוסיין טנטאווי, שליטה הצבאי של מצרים, הדגיש מזכיר ההגנה האמריקני לאון פנטה את "הצורך להבטיח מעבר שלו ושלם לדמוקרטיה". טנטאווי, ששירת כשר ההגנה בממשל מובארק בעשרים השנים האחרונות, אישר באוזני פנטה את כוונת הצבא להעביר את השלטון ב-1 ביולי לממשלה נבחרת באורח דמוקרטי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן