Skip to content

מורה נבוכים למה שקורה ביוון

מבולבלים בכל מה שקורה ביוון? למה שוב יש בחירות? ואיך מטבע הדרכמה עלול למוטט את האיחוד האירופאי? שי שגב נותן הסבר קצר ופרשנות רבה, איך מייסדי התרבות המערבית עלולים למוטט אותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבולבלים בכל מה שקורה ביוון? למה שוב יש בחירות? ואיך מטבע הדרכמה עלול למוטט את האיחוד האירופי? שי שגב נותן הסבר קצר ופרשנות רבה, איך מייסדי התרבות המערבית עלולים למוטט אותה

מאת שי שגב

מי שלא ביקר ביוון, כנראה מכיר אותה מספרי ההיסטוריה. בסביבות 800 לפני הספירה, הומרוס כתב את האליאדה והאודיסיאה. בשנת 776 לפני הספירה, הם המציאו את המשחקים האולימפיים ו-300 שנה מאוחר יותר, בשנת 438 לפני הספירה, היוונים בנו את הפרתנון.

שקיעתה של התרבות היוונית?
שקיעתה של התרבות היוונית?

אבל אז האימפריה הרומית נכנסה לתמונה, וקצת שכחנו מיוון. כנראה, זו הסיבה שהם הצליחו להתמחות בקוסמטיקה של ספרי החשבונאות של אוצר המדינה, בלי שאף אחד ישים לב.

זה עבד נפלא עד לשנת 2009, כשהממשלה החדשה ביוון למדה, שהגירעון הממשלתי כפול ממה שחשבו תחילה: 12.7% לעומת 6%.

הגורמים הרשמיים נאלצו להלוות קצת כסף משכניהם, סכום פעוט של 110 מיליארד אירו, תוך הבטחה שיחתכו בהוצאות, יעלו מיסים ויבטלו משרות עודפות. הם עשו את זה. אבל יוון נכנסה למיתון בכל זאת: התוצר לאומי גולמי צנח ב-6% והאבטלה נסקה ל-21.9% מכלל האוכלוסייה. אז ביקשו היוונים להלוות עוד קצת מזומנים: 130 מיליארד אירו (סך הכל במצטבר: 240 מיליארד אירו), וכאות לאי אמון בממשל, מחזיקי אגרות החוב של המדינה הפסידו סכום זעום של 75% מהשקעתם.

לפני שישה שבועות נערכו בחירות ביוון, אף אחת משבע המפלגות שנבחרו לפרלמנט לא הצליחה להקים ממשלה והיום היוונים עורכים בחירות מחדש.

חלק מן המפלגות נושאות על דגלן את המוטו: להוציא את יוון מחוץ לאיחוד האירופי, עובדה שתעלה לאיחוד כ-390 מיליארד אירו (52.9 מיליארד אירו מהלוואות ישירות, 107.9 מיליארד אירו מחילוץ, 145 מיליארד אירו חובות ממשלה, 60 מיליארד אירו חובות בנקים ממשלתיים ו-25 מיליארד אירו בנקים פרטיים).

רגע, זה לא נגמר פה: תוסיפו עוד 1 טריליון אירו ריבית על החזר חובות של עשר שנים למדינות המרכיבות את האיחוד האירופי, שמהן לוותה יוון: פורטוגל (11% ריבית), אירלנד (7%) וספרד (6%) – מדינות שאינן במצב כלכלי טוב, והן עלולות לקרוס לחלוטין, בשל אי החזר החובות של יוון.

חושך מן הלא נודע סביב האקרופוליס
חושך מן הלא נודע סביב האקרופוליס

סביב האקרופוליס, המיתון הפך בימים האחרונים לדיכאון, והמשחקים האולימפיים יתקיימו השנה לא באתונה אלא בלונדון. יוון נמצאת במירוץ לעצור את התמוטטות התוצר המקומי הגולמי, בשל חשש שערכו ירד ב-50%, והאבטלה תיגע בכ-50% מהאוכלוסיה.

לבסוף, אם יחזרו למטבע הדרכמה חסר הערך (פעם דרכמה אחת הייתה שווה אירו אחד, היום הדרכמה שווה מחצית ממנו), טוענים חלק מן היוונים כי זה יעזור להחיות את הכלכלה. לדעת אנליסטים בכל העולם, זה אמור לקחת רק 20 שנה – עד שהמדינה תחזור למצב של 2009.
.

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן