Skip to content

סוד שמן ולא משמין

מדע התזונה עדיין בחיתוליו, ומדי שבוע מתפרסמות ידיעות סותרות אודות התכונות הבריאות והמזיקות שבשמן. שלמה וולפברג מביא עובדות מסיסות שמן וחשש מעולם התזונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדע התזונה עדיין בחיתוליו, ומדי שבוע מתפרסמות ידיעות סותרות אודות התכונות הבריאות והמזיקות שבשמן. שלמה וולפברג מביא עובדות מסיסות שמן וחשש מעולם התזונה

מאת שלמה וולפברג

האם שמן משמין? שאלה עתיקת יומין זו מעסיקה את קהל חובבי ההרזיה והדיאטה ברחבי העולם כבר מאות שנים. הדעות בעניין זה מתחלפות לעתים קרובות, ומספרן זהה למספר האנשים שרוצים להאמין בדעה או בתשובה שמתאימה ונוחה להם.

גם כיום, עדיין לא מצאו את הנוסחה לסוג או כמות השמן הרצוי בתפריט שלנו. חלק מהמחקרים מראים, כי שמן קוקוס מאוד בריא לנו, בעוד אחרים מראים בדיוק ההיפך. חלק מהמדענים מציינים, כי צריכים למזער את כמות השמנים בזמן הדיאטה, בעוד אחרים אומרים, כי השמנים חשובים לתהליך ההרזיה והטמעת הערכים התזונתיים שבמזון.

מדע התזונה, הוא מדע שנמצא עדיין בחיתוליו, לכן אין עדיין תשובות חד-משמעיות. האחריות למציאת פתרון היא שלנו. חלק מהאנשים יכולים להשמין עם מעט מאוד שמנים בתפריט, בזמן שאחרים יכולים להסתדר עם כמות גדולה יותר ולהישאר רזים וחטובים. יש כל כך הרבה משתנים במודל התזונה, שאף פעם אין תשובה אחת ברורה וחד-משמעית.

נסו בעצמכם בצריכת השמנים האישית שלכם. בידקו כיצד שינויים בסוגים ובכמויות השמן משפיעים עליכם לאורך זמן: משקל, כולסטרול, לחץ דם, מראה חיצוני ועוד…

בשביל לעזור בניסוי, אספתי את חמש העובדות החדשות ביותר בעולם התזונה בנושא שמנים:

1. שמן לא מזוכך – בבחירת שמנים צמחיים, בחרו את השמנים הטבעיים יותר, אשר עברו כבישה קרה או באבן ריחיים. שמנים אלו בעלי כמות גבוהה יותר של ערכים תזונתיים, ובריאים יותר מאשר שאר השמנים התעשייתיים-מזוקקים המכילים כמות גבוהה של רדיקלים חופשיים וחומרים שמזיקים לבריאותנו. מה כן: שמן שומשום לא מזוכך, שמן זית. מה לא: קנולה, סויה, תירס, חמניות וכל שמן מזוכך או מזוקק.

2. חמאה במקום מרגרינה – אין הפתעות בתחום, חוץ מאשר שחמאה היא שמן טבעי מהחי, ומרגרינה היא שמן מלאכותי תעשייתי מלא-שומן-טראנס.

3. לא לחמם שמן – בזמן חימום שמן לאורך זמן, ובעיקר שמנים צמחיים כמו זית או שומשום, אנו מחמצנים את השמן ומעלים משמעותית את רמת הרדיקלים החופשיים. טיפ לבישול: אפשר להחליף בבישול דגנים או בהקפצת ירקות את השמן במעט מים, ולהוסיף את השמן לאחר הבישול, כשהמנה התקררה מעט.

4. שמנים לאפיה – לאפיית עוגות ומאפים שונים, ניתן להשתמש בשמן קוקוס. בגלל שהוא מכיל כמות גבוהה של שומן רווי (בריא בכמות סבירה), הוא מתחמצן מעט בתהליך החימום, וגם נותן טעם טוב של קוקוס לעוגה. ניתן להשתמש גם בשמן דקלים או בחמאה.

5. להוסיף שמן לסלט בבקשה! – עם שמן זית או שמן שומשום לא מזוכך, הסלט משביע יותר, הוויטמינים והמינרלים מסיסי השומן מסוגלים להספג בגוף, הסלט בריא יותר ואף טעים יותר (לכן נאכל יותר)…

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן