Skip to content

המסע המופלא אל הלא נודע

"פרומתיאוס" של רידלי סקוט שואף להיות שובר הקופות של הקיץ – עם תמונות מרהיבות בתלת-מימד, עושר של קטעי זוועה ואימה, ומינונים גבוהים של מתח בלב האפילה. לא לבעלי לב חלש  ציון: 8 ביקורת סרט / שי שגב בסרט "פרומתיאוס" הבמאי רידלי סקוט משאיר מאחור את מחוזות הפנטזיה, מלחמות ואפוסים היסטוריים, וזאת כדי לחזור לז'אנר המדע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"פרומתיאוס" של רידלי סקוט שואף להיות שובר הקופות של הקיץ – עם תמונות מרהיבות בתלת-מימד, עושר של קטעי זוועה ואימה, ומינונים גבוהים של מתח בלב האפילה. לא לבעלי לב חלש 

ציון: 8

ביקורת סרט / שי שגב

שאלות קיומיות על האנושות. שרליז ת'רון

בסרט "פרומתיאוס" הבמאי רידלי סקוט משאיר מאחור את מחוזות הפנטזיה, מלחמות ואפוסים היסטוריים, וזאת כדי לחזור לז'אנר המדע הבדיוני, שאיתו בנה לעצמו מוניטין בינלאומי חסר תקדים כבר לפני שלושה עשורים.

"הנוסע השמיני" (1979) ו"בלייד ראנר" (1982) הם ללא ספק שני סרטי המדע בדיוני של סקוט, שראו את הנולד, ואף השפיעו על תעשיית המדע בדיוני בעידן המודרני. אם כך, אין זה מפתיע ש"פרומתיאוס" משלב את הזהות האסתטית והנושאית של סרטיו הקודמים: מצד אחד הפחד והמתח מהלא נודע, כפי שזכור מ"הנוסע השמיני", ומצד אחר השאלות הפוסט-מודרניות המתעוררות ב"בלייד ראנר", כגון מקור האנושיות וזהותה.

התוצאה אינה מביאה סרט מושלם, אך הוא בהחלט שואף להיות שובר הקופות של הקיץ, עם חזון ויזואלי מרשים ביותר, עושר של קטעי זוועה-אימה מחליאים ומינונים גבוהים של מתח בלב האפילה. בו זמנית, "פרומתיאוס" מזין את הפילוסופיה הפנימית של כולנו, אך גם עונה על צרכי חובבי ה"טראש".

מעמדו של "פרומתיאוס" בתולדות הקולנוע יזַכר כסרט מקדים (פריקוול) לסרט "הנוסע השמיני", אף כי חובבי הסוגה בוודאי יגידו כי קווי העלילה לא המשכיים באופן ישיר, ויש לא מעט טעויות. עם זאת, "פרומתיאוס" בניגוד ל"הנוסע השמיני", הוא מדע בדיוני טהור עד כדי כך, שהוא משתמש באווירה העתידנית ובשימוש בטכנולוגיה מתקדמת כדי להתעמת בשאלות קיומיות אודות האנושות.

בסופו של דבר הוא אולי לא מצליח לענות על כל השאלות, יתכן כי זה קצת יותר מדי משסרט אחד יכול להכיל. לאלו שכן אוהבים לחשוב, הוא גורם לנו להמשיך ולהרהר על משמעויות הסרט גם מחוץ לאולם הקולנוע.

זהירות, קרביים מתפוצצים. מייקל פסבנדר

 השנה היא 2085, כ-30 שנה לפני שסגן אלן ריפלי יצאה למסע "הנוסע השמיני" שלה. קבוצה של מדענים מגלה קשר בין השרידים הארכיאולוגיים של תרבויות עתיקות בכדור הארץ, כשהחוט המקשר ביניהם מתברר כנקודת ציון בתוך מפת כוכבים.

משלחת חוקרים יוצאת לשם בכלי הטיס החללי "פרומתיאוס", השייך לתאגיד הענק וויילנד (מוזכר בסרט "הנוסע השמיני"), תחת הנהגתה המדעית של אליזבת' שואו (נומי רפאס, "נערה עם קעקוע דרקון"), הנהגתו הצבאית של הקברניט ג'אנק (אידריס אלבה, "הסמויה") ונציגת התאגיד מרדית' ויקרס (שרליז ת'רון היפהפייה). עוד מככב מייקל פסבנדר ("ממזרים חסרי כבוד") בתור רובוט אנושי הנקרא דיוויד וכן גיא פירס (המגלם את דיוויד וויילנד).

המשלחת מגיעה לכוכב מרוחק כדי למצוא תשובות, אבל המחיר… הסרט אינו מיועד לבעלי לב חלש, אלו הסובלים מזוועות של קרביים מתפוצצים או העוצמים עיניים כשרואים ניתוחים פלסטיים בטלוויזיה.

ל"פרומתיאוס" מטען פילוסופי ותיאולוגי מאוד כבד; הוא אולי אינו מביא חידושי תסריט מקוריים שלא נתקלנו באף סרט קודם, אך רידלי סקוט מצליח לשמור על עניין לאורך כל הסרט, והבונוס הגדול – "פרומתיאוס" כולו צולם בחוויית תלת-מימד, מה שמבטיח עושר ויזואלי סופר גלקטי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן