Skip to content

ראש ממשלת פקיסטן נפסל מלכהן בתפקידו

בית המשפט העליון של המדינה חבט קשות במפלגת השלטון, והדיח את ראש הממשלה, יוסוף ראזה גילאני, מכל תפקידיו הציבוריים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון של המדינה חבט קשות במפלגת השלטון, והדיח את ראש הממשלה, יוסוף ראזה גילאני, מכל תפקידיו הציבוריים

מאת גרשון גירון

גילאני, סולק מכל תפקידיו הציבוריים
גילאני, סולק מכל תפקידיו הציבוריים

ב-26 באפריל הורשע ראש ממשלת פקיסטן, יוסוף ראזה גילאני, בזילות בית המשפט והיום, שלישי, קבע בית המשפט ש"גילאני פסול מחברות בפרלמנט החל מיום הרשעתו." כך מדווחת רשת אי.בי.סי.

"הוא חדל גם מלכהן כראש ממשלת פקיסטן," הוסיף נשיא בית המשפט, איפטיקהאר מוחמד צ'ודהורי.

גילאני הורשע בזילות בית המשפט, מאחר שסירב לפתוח מחדש חקירה במעשי נשיא המדינה, עלי זרדרי, חברו ומורו של גילאני.

בזמנו טען גילאני, שהוא אינו יכול לפתוח את החקירה מחדש כי חוקי המדינה מגנים על נשיאה מתביעה. בית המשפט העליון חלק על דעתו והרשיע אותו בזילות, צעד שהביא למאבק בין הרשות השופטת לפרלמנט של המדינה, שהגיע לשיאו בהדחה היום.

בית המשפט קרא לזרדרי לכנס את הפרלמנט לבחירת נשיא אחר. מפלגת השלטון, "מפלגת העם של פקיסטן," אמורה למנות את היורש.

זרדרי - הלבין כספים
זרדרי - הלבין כספים

הפסיקה מהווה מבחן קשה לדמוקרטיה בפקיסטן. משקיפים חוששים שהיא עלולה להשקיע את המדינה במשבר פוליטי קשה, שיכפה על הצבא להתערב בנעשה, כשם שעשה בעבר. שלוש הפיכות צבאיות התחוללו בפקיסטן מאז עצמאותה בשנת 1947.

מצד אחר, מקורות צבאיים טוענים שלדברי מפקד הצבא, גנרל אשפאק פרבז קיאני, אין לו שום כוונה להתערב והוא יניח להליך הדמוקרטי לעשות את שלו.

עולה גם שאלת התזמון. בנו של השופט צ'ודהורי עלה לכותרות, אחרי שצצו טענות שהוא קיבל כסף מטייקון נדל"ן פקיסטני, כדי להשפיע על כמה פקידים בכירים, לרבות אביו.

הרקע לפרשה: הנשיא זרדרי ואשתו המנוחה, בנאזיר בהוטו, הורשעו בשנת 2003 בבית משפט שוויצרי בהלבנת כספים. בשנת 2007 חנן הנשיא דאז, הגולה היום, פרבז מושראף, את זרדרי, בהוטו ואלפי פוליטיקאים ופקידים אחרים וממשלת פקיסטן ביקשה מהרשויות בשוויץ להניח לתיק.

בשנת 2009, אחרי רצח בהוטו וסילוקו של מושראף, פסק בית המשפט העליון של פקיסטן כי החנינה מנוגדת לחוקה, והורה לממשלה לפעול לפתיחה מחודשת של התיקים הללו, לרבות זה של זרדרי. הממשלה לא עשתה זאת ובית המשפט איבד ככל הנראה את סבלנותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן