Skip to content

פיטורים במעריב – זה רע לעיתונות

גל פיטורים נוסף במעריב יפגע ככל הנראה ב-30 עד 50 מעובדי העיתון, בהם עיתונאים ותיקים. נראה שהעיתון, בבעלות אי.די.בי של נוחי דנקנר, נמצא במדרון חלקלק ומחפש את מסלול ההישרדות שרע לעיתונות מאת אורה עריף כץ הפסדים כספיים מצטברים, שהגיעו מראשית שנת 2011 ועד סוף הרבעון הראשון השנה לסך של  יותר מ-130 מיליון שקל, ירידה שיטתית בהכנסות והזדקקות בלתי פוסקת לגיוס […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גל פיטורים נוסף במעריב יפגע ככל הנראה ב-30 עד 50 מעובדי העיתון, בהם עיתונאים ותיקים. נראה שהעיתון, בבעלות אי.די.בי של נוחי דנקנר, נמצא במדרון חלקלק ומחפש את מסלול ההישרדות שרע לעיתונות

מאת אורה עריף כץ

הפסדים כספיים מצטברים, שהגיעו מראשית שנת 2011 ועד סוף הרבעון הראשון השנה לסך של  יותר מ-130 מיליון שקל, ירידה שיטתית בהכנסות והזדקקות בלתי פוסקת לגיוס כספים, כל אלה עומדים מאחורי ההודעה שקיבלו עובדי מעריב השבוע ובה הבשורה כי העיתון עומד בפני קיצוצים כואבים. הודעה זו הייתה הקדימון לזימונים לשימוע לפני פיטורים, בהם פיטורי עיתונאים ותיקים ומוכרים.

בית מעריב (צילמה: שרית פרקול)
בית מעריב (צילמה: שרית פרקול)

 

רק לפני ימים ספורים נודע על גיוס עוד סכום שנע בין 25 ל-30 מיליון שקל מדסק"ש שבשליטת דנקנר לטובת העיתון מעריב, שהיקף הלוואותיו לדסק"ש מגיע לכמאתיים ושמונים מיליון שקל. התופעה צריכה להדאיג ולו משום שדיסקונט השקעות העניקה שורת הלוואות לגופים העלולים לעשות שוב תספורת על גב הציבור.

המצב הכלכלי של מעריב צריך להטריד את כל מי שחרד לפלורליזם התקשורתי, שכן כל החלשה של גוף עיתונאי יש בה כדי לפגוע בעקרונות חופש הביטוי, בעיקר בקרב עיתונאים שחרב הפיטורים מתנפנפת מעל ראשיהם ללא הרף. מאידך, ההתנהלות של הנהלת מעריב בנושאי שכר מדאיגה, ולו משום שבה בעת שעיתונאים מפוטרים, נשכר לחברה מנכ"ל חדש , טל רז שהיה מנכ"ל כלל פיננסים, ששכרו השנתי יעמוד על שני מיליון ש"ח. כמו כן, יש עיתונאים ובהם העורך הראשי ניר חפץ ששכרם החודשי עומד על עשרות רבות של אלפי שקלים.

לטל רז יש מוניטין של מי ש'יודע לפטר ולקצץ' והנה אנו עדים כבר להשראתו במעריב. לא יהיה מופרך לחשוד שנשכר למטרה זו. מינויו אף נושא בחובו מסר ברור של בעלי העיתון, שלפיו, התוצאות הכלכליות הן חזות הכל ושניתן 'לעשות עיתון' גם כשיש פגיעה בתוכן. התופעה הזו, יש לומר, אינה המצאה של מעריב. לא רחוק היום שבו נשמע איך המו"לים האחרים תופסים טרמפ על הגב של מעריב ועולים על גל הפיטורים. העיתונות בימינו מתנהלת בדרך שבה די להעסיק כותבים זוטרים וחסרי כישורים בשכר מעליב, או אפילו בחינם, כדי להוציא עיתון.
מה זה אומר על העיתונות? תקראו עיתונים ותתרשמו.

לאור הפרסומים, הוציאו עובדי מעריב המאוגדים בארגון העיתונאים החדש את המכתב הבא לעובדי העיתון:

עובדים יקרים

היום העברנו פנייה דחופה להנהלת מעריב בדרישה לקבוע פגישת עדכון ותיאום ראשונה לגבי גל הקיצוצים הצפוי במערכת, שהמנכ"ל טל רז הודיע עליו אתמול במכתב לעובדים.
את המכתב שלח היועץ המשפטי של ארגון העיתונאים בישראל, עו"ד אמיר בשה ממשרד בני כהן, ובמסגרתו ביקשנו מההנהלה לבוא בדברים עם ועד העיתונאים.
במכתב התבקשה ההנהלה גם להימנע מכל צעד חד-צדדי ובכלל זה להקפיא את כל הליכי השימועים עליהם כבר הודיעה ביומיים האחרונים עד אשר תתקיים ישיבה עם הוועד.
עותק של המכתב נשלח גם לעו"ד אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.
ועד העיתונאים מודע למצבו הכלכלי המורכב של העיתון, ועם זאת מאמין שיש דרכים נוספות לצמצם לויות ולמזער עד למינימום את הפגיעה בעובדים. אנחנו מאמינים שמסלול של הידברות והסכמה יוכל היטיב עם שני הצדדים, לטובת העובדים ולטובת העיתון.נבקש להזכיר עוד כי נוסף לייצוג כל עובדי המערכת בפני ההנהלה, הוועד יכול ורוצה גם לסייע פרטניתלעובדים שמרגישים צורך בכך. כל עובד מערכת שיזומן לשימוע יכול ליצור עמנו קשר, ואנחנו נדאג לליווי משפטי ולגיבוי. אנא עזרו לנו להפיץ בשורה זו בקרב כל עובדי המערכת.חברים, תקופה לא פשוטה עומדת בפנינו. בתקופה שכזאת יכולת העמידה שלנו יחדיו היא קריטית.

בהצלחה לכולנו ובברכת סולידריות,

ועד הפעולה הזמני במעריב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן