Skip to content

המונרכיה הסעודית זקנה וחולה ולא ברור אם יציבותה תימשך

המונרכיה הסעודית זקנה וחולה ולא ברור אם יציבותה תמשך. גם דור הבנים זקן וחולה, למרות זאת ההמשכיות השלטונית לא מועברת לדור הנכדים, בטענה שהם חסרי ניסיון. כשנפטר החודש יורש העצר נאיף, בן 79, מונה במקומו סלמן, בן 77, שגם הוא לא בריא. המלך עבדאללה, בן 89, שנותח בגבו כמה פעמים, כמעט ולא יוצא מארמנו.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גם דור הבנים זקן וחולה, למרות זאת ההמשכיות השלטונית לא מועברת לדור הנכדים, בטענה שהם חסרי ניסיון. כשנפטר החודש יורש העצר נאיף, בן 79, מונה במקומו סלמן, בן 77, שגם הוא לא בריא. המלך עבדאללה, בן 89, שנותח בגבו ובריאותו רופפת, כמעט ולא יוצא מארמונו 

מאת עמי אטינגר

מותו החודש של נסיך הכתר הסעודי, נאיף בן עבד אל עזיז, בן ה-79,  העלה שוב על פני המים את בעיית ההמשכיות השלטונית של המונרכיה המזדקנת והחולה בסעודיה. "מותו של נאיף לא בא בהפתעה, שכן בשנים האחרונות היה חולה מאוד. נאיף הוכתר לנסיך הכתר רק בחודש אוקטובר 2011, לאחר מותו של

יורש העצר הסעודי נאיף בן עבד אל-עזיז (Flickr/Sultan As-Sultan)
מותו לא בא בהפתעה. יורש העצר הסעודי נאיף בן עבד אל-עזיז (Flickr/Sultan As-Sultan)

הנסיך סולטן והמלך עבדאללה, במהלך מהיר שנועד למנוע חיכוכים מיותרים בצמרת ולשדר יציבות והמשכיות, מינה יורש עצר חדש, את סלמן, בן 77, אחיו של נאיף, בפעם השנייה בתוך תשעה חודשים", כותב יואל גוז'נסקי, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, בגיליון מבט מס' 346 של המכון.

לדברי גוז'ינסקי, אוכלוסייתה של סעודיה צעירה יותר מאשר הממוצע העולמי. "אך גילה של הנהגת הממלכה אינו מלמד על כך. בראש הפירמידה המלכותית של סעודיה עומדת הנהגה מבוגרת מאוד, ולהזדקנות ההנהגה עשויות להיות השלכות גיאו-פוליטיות. בפרט, גילו המתקדם ובריאותו הרופפת של המלך עבדאללה צריכים להעלות חששות ביחס לעתיד יציבותה של ענקית הנפט אל מול איראן הנקמנית והזעזועים הפוקדים את העולם הערבי".

לא בריא אבל "נמכר" כאדמיניסטרטור מעולה

גוזינסקי טוען, כי "אפילו בריאותו של הנסיך סלמן רחוקה מלהיות מושלמת: הוא עבר ניתוח בעמוד השדרה בארצות הברית (בשנת 2010), לקה בשבץ אחד לפחות, ואחת מזרועותיו אינה מתפקדת בצורה מלאה (למרות טיפולי פיזיותרפיה). התקשורת הסעודית הרשמית עסוקה לאחרונה בהכשרת הקרקע לעלייתו של סלמן לשלטון, מתוך רצון להדגים המשכיות שלטונית ו"מוכרים" אותו כאדמיניסטרטור מוכשר, שיוכל לשמש מתווך ליישוב מחלוקות בין בני המשפחה וכן לטפל במדיניות החוץ".

אין שקיפות

בסעודיה אין שקיפות בכל הקשור לזהות יורשו של המלך עבדאללה בן ה-89, אשר אינו עובד על בסיס יומי זה שלוש שנים לפחות, שעבר שלושה ניתוחי גב בפרק זמן של שנה, המגיח אל מחוץ לארמונו רק לעיתים נדירות, ופגישותיו הקצרות עם מבקרים נועדו בעיקר למטרות צילום לצרכי כלי התקשורת הממלכתית הסעודית, המזוהים עם השלטונות.

מאבקים קשים מאחורי הקלעים 

"נושא ההמשכיות השלטונית אינו נטול סיכונים, ולו רק בגלל שרוב בניו החיים של אבן סעוד סובלים מבריאות רופפת, בעוד שכל יתר המועמדים הם חסרי ניסיון בניהול הממלכה. כמו כן, תהליך העברת השלטון מלווה במאבקים קשים, המתרחשים לרוב מאחורי הקלעים, ומקשים לנבא כיצד ייראו פניו של המשטר הסעודי בשנים הקרובות", מדגיש גוז'נסקי.

מראית עין של יציבות

לדעתו של גוז'ינסקי, בטווח הקצר, מותו של נאיף אינו צפוי לעורר שינויים גדולים במדיניות הנפט והחוץ הסעודית. "עם זאת, אפילו מראית עין זו של יציבות איננה בטוחה עוד, בהתחשב בגילם המתקדם של השליטים ובסכנה שהתחלופה הצפויה של המשמרת השלטונית הנוכחית תחתור תחת היציבות. המקרה הסעודי ייחודי רק במובן זה שהמקומות הקדושים לאסלאם נמצאים בגבולותיו, הוא נושא הדגל של המחנה הערבי הסוני, והוא המחזיק בעתודות הנפט הגדולות בעולם".

מאגר מזדקן של יורשים

עד כה, השמירה על יציבות שלטונית הייתה מקושרת להעברת השלטון מאח לאח, ולאו דווקא מאב לבן; מצב זה הבטיח בחירה ביורש בעל ניסיון בניהול הממלכה, אך גם יצר מאגר מזדקן של יורשים אפשריים. כפועל יוצא מכך, הוחלט כבר בשנת 1992, בחוק היסוד של הממשל, כי אפשר יהיה לבחור יורש גם מבין נכדיו של אבן סעוד. אבל, "העברת השלטון עשויה להיות מסובכת כאשר הכתר ידלג דור נוסף, לאחד מנכדיו של אבן סעוד, כי איזון בין האינטרסים של אגפי המשפחה השונים, ילדי המלכים הקודמים ושל הנסיכים, צפויה להיות משימה עדינה. מבין הנכדים הבולטים ניתן להזכיר את שמותיהם של מושל מכה, הנסיך חלאד אל-פייסל, בנו של המלך פייסל המנוח, ואחיו של שר החוץ. עם האחרים נמנים מושל המחוז המזרחי, הנסיך מחמד בן פאהד, ראש המשמר הלאומי, הנסיך מיטב בן עבדאללה, וסגן שר הפנים, הנסיך מחמד בן נאיף".

האיזון מול איראן תלוי ביציבות משפחת המלוכה 

גוזינסקי מסכם ואומר, כי "יכולתה של סעודיה לשמש משקל נגד לעלייתה של איראן ומשענת של כוח למדיניות האמריקנית באזור, קשורה בקשר הדוק ליציבותה של משפחת המלוכה, ולצורך לנהל את חילופי הדורות בשלטון בצורה חלקה. העובדה כי גם המלך עשוי למות בעתיד הקרוב עלולה לקרוא תיגר על מוסדות חדשים, שנועדו לשמור על ההמשכיות השלטונית. האתגרים הניצבים בפני הממלכה מחייבים העברת הכתר לנסיך מהדור השלישי, שיפעל להתאמת הקצב והכיוון של הרפורמות הפוליטיות והחברתיות הנדרשות, באופן שיאזן בין מסורות אסלאמיות שמרניות לבין הצרכים הגדלים והולכים של אוכלוסיה צעירה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן