Skip to content

מטפיסיקה סינית: כשהשמיים, האדמה והאדם נפגשים

לפי ידע סיני עתיק, חיי אדם מורכבים משילוש קוסמי: המטען הפיזי והרוחני איתו נולד, המודעות האישית שפיתח במהלך חייו והשפעת הסביבה עליו (פנג שואי). רק איזון בין השלושה יוביל לחיים טובים ומספקים יותר. שובו של הטאו    מאת זהר אהליאב תורת הנסתר הסינית רואה את החיים עלי אדמות כמורכבים משלושה סוגי מזל המכונים "השילוש הקוסמי": […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפי ידע סיני עתיק, חיי אדם מורכבים משילוש קוסמי: המטען הפיזי והרוחני איתו נולד, המודעות האישית שפיתח במהלך חייו והשפעת הסביבה עליו (פנג שואי). רק איזון בין השלושה יוביל לחיים טובים ומספקים יותר. שובו של הטאו   

מאת זהר אהליאב

תורת הנסתר הסינית רואה את החיים עלי אדמות כמורכבים משלושה סוגי מזל המכונים "השילוש הקוסמי": מזל השמיים, מזל האדם ומזל האדמה. חייו של האדם הם שקלול של שלושת סוגי מזל אלו, שכל אחד מהם הוא רכיב עצמאי המצוי ביחסי גומלין עם שני הרכיבים האחרים ומהווה שליש מהכוחות המשפיעים על גורלו של האדם.

מזל השמיים 

גורם זה מכיל את המטען הפיזי והרוחני שהאדם מביא עימו לחיים אלה. בתורות רבות מכונה מטען זה קארמה, או גורל. מזל השמיים הוא קבוע ובלתי ניתן לשינוי או שליטה, אלא אם כן האדם נעזר בטכניקות מסוימות של התפתחות אישית, מודעות ופנג שואי, באמצעותן ניתן לשפר מצב מולד קשה.

דרקון
דרקון, הסמל המסורתי של הפנג שואי (צילם: זהר אהליאב)

את הגורל השמיימי ניתן לזהות ולגלות בטכניקות מוכרות כמו אסטרולוגיה, כירולוגיה, נומרולוגיה, תקשור ושיטות נוספות מעולם המיסטיקה. שיטות אלה מאפשרות לאדם הצצה וגילוי של התכונות המולדות שלו ושל האנרגיה הקוסמית העומדת לרשותו בכל זמן נתון.

מזל שמיימי יש גם למבנים. תאריך הלידה של המבנה קובע את איכות אנרגיית החיים (הצ'י)  שבו ואת אופן זרימתה.

על פי ידע הפנג שואי ניתן לכמת את גורל האדם והבית על ידי שימוש בשתי טכניקות עיקריות: האחת היא "ארבעת עמודי הגורל", שעוסקת בבני אדם וגורלם, על פי תאריך לידתם המדויק. הטכניקה השנייה, המוכרת בשם המקצועי "כוכבים מעופפים", קובעת את איכות הצ'י וגורל הדיירים במבנה מסוים, על פי תאריך הלידה של המבנה.

פני השטח בתפישה הסינית זו החומרה, בעוד שממד הזמן ביחס לפני השטח זו התוכנה.

מזל האדמה 

מזל האדמה עוסק במערכת היחסים שבין מבנים לבין היקום, והוא מוכר יותר בשמו העממי "פנג שואי", שפירושו רוח ומים, שהם שני כוחות הטבע שמניעים את אנרגיית החיים, הצ'י.

 הסינים, בדומה לעמים קדומים אחרים במזרח הרחוק, ניחנו ביכולת התבוננות מרשימה בטבע והבנת החוקיות שבו, הנובעת מהתנועה המחזורית של אנרגיית החיים וכוחות הטבע השונים שהיא מייצגת.

לקח לסינים אלפי שנים, עד שהצליחו להבין את יחסי הגומלין בין האדם והטבע. ידע זה היה גם נחלת העברים הקדמונים, האינדיאנים של צפון אמריקה, ההודים ותרבויות נוספות באגן הים התיכון ובאפריקה. על פי אותו ידע קדום, המבוסס על קריטריונים מסוימים שהתייחסו לאיכות הצ'י, לטיב האדמה, לזמן התחלת הבנייה ולגורמים נוספים, נבנו באותן תרבויות עתיקות מבנים בתחומי דת, תרבות, מסחר ומגורים.

הפירמידות במצרים, הפירמידות באמריקה הלטינית, שבעת פלאי תבל ועוד מבנים בעולם העתיק, נבנו על פי קריטריונים שלקחו בחשבון את מערכת היחסים שבין אדם לזמן/מרחב. ידע זה נעלם במרבית התרבויות, אך במשך 3000 שנה נשמר בקרב המעמד השולט בסין ושימש אותו כדי להשיג תוצאות מיטיבות בתחום הכלכלי, הדתי והחברתי.

על פי ידע עתיק זה, כאשר מבנה בנוי לפי קריטריונים נכונים, איכות האנרגיה שהוא מפיק תביא לתוצאות שניתן לנבאן מראש בתחומי חיים שונים. מבנה כזה מנהל יחסים הרמוניים עם היקום שמסביבו. הוא מאפשר לאנרגיה הקוסמית לזרום בתוכו בצורה הרמונית, למנוע אסונות וצרות מאנשי המקום ולהביא שפע, צמיחה והצלחה לבעליו.

מזל האדמה הוא מורכב ומכיל מספר רבדים שניתן לדמותם למערכת טבעות הנמצאות אחת על גבי רעותה. כאשר הן מולבשות בהתאמה נוצר ביניהן תיאום שפועל כיחידה אורגנית אחת, המייצרת אנרגיה ברוכה ושופעת. 

מזל האדם

 מזל האדם עוסק במודעות אישית. בניגוד למזל השמיים, שהוא מולד וקבוע, מזל האדם הוא תוצר של הניסיון שרוכש האדם במהלך חייו, וסך כל מערכות האמונה שהוטבעו בו מאז לידתו. אדם שנולד בסביבה טובה ולמשפחה טובה הוא בעל סיכויים טובים יותר להצלחה בחיים, מאשר אדם שנולד לתנאים בסיסיים קשים והטמיע מערכות אמונה של חוסר ומחסור.

שלושת החכמים הסינים (צילום: זהר אהליאב)

הקוסמולוגיה הסינית מייחסת חשיבות רבה למודעות האישית ורואה בה כלי חשוב לזרימה נכונה עם החיים, כשהמטרה היא להגיע למצב שבו המודעות האישית של האדם נמצאת בסינכרוניזציה עם התודעה הקוסמית. זהו תהליך הנמשך לאורך כל החיים, ובמהלכו יכול האדם לרכוש ידע וכלים להבנה עצמית ולשליטה טובה יותר על חייו. אצל הסינים תהליך ההתפתחות האישית נעשה באמצעות אחת משלוש הפילוסופיות, שיצרו את האומה הסינית: בודהיזם, טאואיזם וקונפוציוניזם.

שלוש פילוסופיות גדולות יצרו את האומה הסינית: הטאואיזם, הבודהיזם והקונפוציוניזם. הטאו רואה בשילוב בין מזל האדמה (טבע וסביבה) לבין מזל  האדם (התנהלות ) את חזות הכול וגורס שהאדם יוצר את המציאות שלו.

הבודהיזם רואה בחמלה, עשיית צדקה ונתינה, כמעלות המשפיעות רבות על חייו של האדם ומשפרות את צמיחת הטוב בחייו. הבודהיזם מדגיש במיוחד את מזל השמיים ומתייחס פחות למזל האדמה ולכן התפתחו בו מושגים כמו קארמה, דהרמה וכו'.

הקונפוציוניזם, שעוסק בתורת המוסר האזרחי והאישי, מתייחס אך ורק למזל האדם, אבל בניגוד לטאואיזם ולבודהיזם, שמתייחסים ליקום, הקונפוציוניזם מתייחס יותר לקיסר ולמדינה. הקונפוציוניזם דורש צייתנות טוטאלית של היחיד לחברה ולשליט, ובמשך מאות בשנים מנע בכך מהאדם את האפשרות להתבונן פנימה, ולהבין שהחיים מורכבים ממערכת יחסים דינמית בין הקולקטיב לפרט ובין הפרט ליקום.

כיום, בעידן הניו-אייג', המגמה הטאואיסטית חוזרת, ומיליוני אנשים ברחבי העולם מנסים לגלות מי הם, מה הם ומה מניע אותם, במטרה להגיע לשליטה טובה יותר על חייהם ולהפוך ליוצרי מציאות במקום לנתינים פסיביים שלה. במהלך הדורות פותחו תורות וטכניקות שונות המאפשרות לאדם להגיע למודעות עצמית גבוהה. הידוע מכולם הוא ספר התמורות הסיני, אי-צ'ינג  (I-Ching), שעוזר לאדם לנהל דיאלוג עמוק, מהותי ורציני עם התת מודע שלו ולהבין מגמות ושינויים בחייו.

חוכמת הטאו, פילוסופיה רוחנית-מנטלית שנחשבת לגבוהה ביותר בכדור הארץ, עוזרת להגביר את המודעות האישית על ידי הבנה של 81 חוקי היקום ושל האופן שבו הם מיושמים בחייו של האדם. בנוסף, ישנן טכניקות, פיזיות במהותן, כמו הצ'יקונג והטאי-צ'י, שעל ידי שימוש בתרגילי נשימה במדיטציה ובתזונה נכונה, עוזרות לאדם להגביר את השליטה העצמית ולהביא בכך איזון לחייו.

  • זהר אהליאב הוא חוקר, מורה ויועץ לפנג שואי ותורת הנסתר הסינית
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן