Skip to content

בסביבה של עודף נשים, יותר נשים יבחרו בקריירה רווחית

ההשערה האבולוציונית שהמחקר בחן והוכיח היא, שמכיוון שגברים יהיו פחות מחויבים לנשים במצבים שבהם היחס המספרי לטובתם, נשים ייאלצו לנקוט אמצעים אחרים שיאפשרו להן להיות עצמאיות יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתבתי לא מזמן על מחקר שבוחן את ההשלכות הכלכליות של אי שיוויון במספר הגברים והנשים, במיוחד מה קורה כשיש יותר מדי גברים, על פי התיאוריה האבולוציונית של הברירה המינית. בקצרה, עודף במספר הגברים או הנשים מוביל לתחרות מינית גדולה יותר, מפני שיש פחות בני זוג פוטנציאליים לבחור מהם. כשיש יותר גברים, התחרות חריפה במיוחד, כי נשים גם ככה בררניות יותר בבחירת בני זוג, ולכן גברים יעשו הרבה מאוד כדי להרשים אותן, כולל הוצאות כספים גדולות יותר וכניסה לחובות.

חשוב להבהיר שההשפעות האלה אינן מודעות. גברים ונשים אינם מחשבים את היחס הזה באופן מודע, ולכן הרציונליות אינה כלכלית גרידא. אנשים מגיבים לרמזים שונים מהסביבה שמלמדים על תחרות גדולה יותר. מתברר שהטרמה (priming) די פשוטה של יחס שונה של גברים ונשים מובילה לתוצאות מרחיקות לכת כשהמחקרים נעשים בצורה מבוקרת במעבדה.

נשים משתלבות בביזנס
נשים משתלבות בשוק העסקים (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

אותה קבוצת חוקרים שביצעה את המחקר הקודם שותפה גם למחקר הנוכחי. כאמור, המין שמכיל מספר קטן יותר של אנשים נהנה מיתרון במציאת בני זוג, כי יש לו מבחר גדול יותר של בני זוג לבחור ממנו. כשיש יותר נשים מגברים, לנשים יש בעייה במציאת בני זוג מתאים, במיוחד בגלל העובדה שבני אדם הם יצורים מונוגמיים, במידה חלקית לפחות, עם השקעה הורית גברית גדולה. נשים מעוניינות בבן זוג קבוע ונאמן, כזה שלא יבגוד בהן עם אחרות. כשיש הרבה נשים בסביבה, קשה יותר למצוא בן זוג כזה, מפני שגברים יותר אופציות לבחירת בת זוג.

מחקרים מראים שכאשר יש יותר נשים מגברים באוכלוסיה, אחוזים גבוהים יותר של זוגות מתגרשים, יש יותר בגידות מצד הגברים, ונשים יולדות יותר ילדים מחוץ לנישואין (כי יש לגברים עם מי לבגוד).

זה למעשה מה שקרה לנשים במשך תקופה קצרה בימי הביניים באירופה,
כשהיו הרבה יותר גברים מנשים בסביבה –
נשים נכנסו לשוק העבודה ועסקו בעבודות שמעולם לא עבדו בהן בעבר

מכיוון שלנשים קשה יותר להבטיח שגברים ישארו במערכת יחסים ארוכת טווח כשיש יותר נשים בשטח, הן צריכות לפנות לאסטרטגיה חלופית. ההשערה האבולוציונית שהמחקר הנוכחי בא לבחון היא, שמכיוון שגברים יהיו פחות מחויבים לנשים במצבים שבהם היחס לטובתם, נשים תאלצנה לנקוט באמצעים אחרים שיאפשרו להן להיות עצמאיות יותר ויספקו משאבים להן ולילדיהן העתידיים. כלומר, ביטחון כלכלי וקריירה מכניסה הופכים למרכיב חשוב יותר עבור הנשים. זה למעשה מה שקרה לנשים במשך תקופה קצרה בימי הביניים באירופה, כשהיו הרבה יותר גברים מנשים בסביבה – נשים נכנסו לשוק העבודה ועסקו בעבודות שמעולם לא עבדו בהן בעבר. מאוחר יותר, כשיחס הגברים לנשים הפך לשווה יותר, נשים ניסו פחות לעבוד בעבודות חדשות, חברותן באיגודי עובדים פחתה והן מילאו את התפקידים המסורתיים יותר של נשים בחברה.

ההשערה הבסיסית של המחקרים הנדונים במאמר היא שעם יחס נשים לגברים גבוה, נשים ייטו יותר לחפש עבודות וקריירות מכניסות, כאלו שיתמכו בהן ובילדיהן (הקיימים או או הפוטנציאליים), וזאת בשל החשש שבני זוגם לא יהיה שם לעזור להן כשמערכת היחסים פחות יציבה. כמו במחקר הקודם, המחקר הראשון הוא מחקר מתאמי שבדק מתאם בין היחס בין גברים לנשים ב-50 המדינות בארה”ב, לבין עשר העבודות המכניסות ביותר עבור נשים. ההשערה היא שבמדינות שיש בהן יותר נשים מגברים, נמצא שיותר נשים עובדות בעבודות המכניסות האלה. בנוסף, בגלל שלנשים יותר קשה למצוא בני זוג במדינות עם יחס מוטה לרעתן (מבחינת מציאת בני זוג, לא מספרית), אז נשים יילדו בגיל מאוחר יותר וגם מספר הילדים הכללי של כל אישה יהיה קטן יותר.

נתונים גלויים ממפקד האוכלוסין ומשרד העבודה האמריקני איפשרו לבדוק זאת, והתוצאות תמכו בהשערות: נשים אכן נטו לעבוד בשיעורים גבוהים יותר בשש מתוך עשר העבודות המכניסות ביותר במדינות שבהן הן היוו את הרוב. מקצועות כמו עריכת דין, מנהלת מערכות מידע, תיכנות או יועצת פיננסית היו פופולריים מאוד בקרב נשים במדינות האלה והמתאמים היו גבוהים למדי. כלומר, ככל  שהיחס היה גבוה יותר, כך יותר נשים בחרו בקריירות המכניסות יותר.

בנוגע לתכנון המשפחה, הנתונים תמכו בטענה שכאשר יש יותר נשים בסביבה, לידת הילד הראשון מאוחר יותר, והנשים גם יולדות פחות ילדים (מתאמים של 0.27- ו-0.49 בהתאמה). כל התוצאות  היו בהתאם לניבויים התיאורטיים, אבל מכיוון שמתאם לא בהכרח מעיד על סיבתיות, יש צורך בניסויים מבוקרים יותר, ולשם כך נערכו מחקרים נוספים במעבדה.

>>> עוד על מחקרי המעבדה בבלוג הומו סאפיינס 

לסיכום, עודף נשים משפיע בצורה ברורה על בחירות הקריירה של נשים, ובמיוחד אצל אלו שיש להן ערך זוויגי נמוך יותר ויתקשו עוד יותר למצוא בן זוג. עודף גברים או נשים משפיע בצורות שונות על גברים ונשים, בחירות שנובעות בצורה ישירה מתיאוריית הברירה המינית ומהאסימטריה בהשקעה ההורית של גברים ונשים, על כל המשתמע מכך. מכיוון שנשים משקיעות יותר ברבייה, הן יותר משקיעות בהבטחת הישרדות הילד. בחברה המודרנית זה יבוא לידי ביטוי בבחירות קריירה מכניסה יותר ובהסתמכות קטנה יותר על גברים כשהן מהוות מיעוט בסביבה.

שני המחקרים שהצגתי עקביים לספרות המחקרית בדבר אי שוויון מספרי בין זכרים ונקבות בטבע, כשזה כמובן בא לידי ביטוי בצורות שונות בהתאם לחיה ולסביבה. המחקר הספציפי הזה מבליט גם כמה מהקשיים הייחודיים שיש לנשים בחברה המודרנית בבואן לבחור קריירה, ועד כמה ההחלטות שלהן יכולות להיות מושפעות מתחרות תוך-מינית חריפה. הוא גם מראה שלמרות שינויים גדולים במעמד האישה בעשורים האחרונים, עדיין סטטוס וביטחון כלכלי מהווים גורם חשוב ביותר בבחירת בני זוג ובהבטחה של העתיד הכלכלי שלהן ושל ילדיהן.

צילום: FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן