Skip to content

מי יציל את רשות השידור מעצמה?

רשות השידור לא מצליחה להשתחרר מהתלות הפוליטית ומן המבוך הבירוקרטי בן עשרות השנים שמאיימים על קיומה. הגולם שקם על יוצרו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 רשות השידור לא מצליחה להשתחרר מהתלות הפוליטית ומן המבוך הבירוקרטי בן עשרות השנים שמאיימים על קיומה. הגולם שקם על יוצרו?

ו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, מאשים את הפוליטיקאים במצבה העגום של הרשות ותוקף את הנהלת רשות השידור על מסכת פיטורים לא עניניים.

בית הנהלת רשות השידור. לשעבר, בית החולים 'שערי צדק' (וולך) בירושלים.

תוך הבעת הזדהות עם עיתונאי ועובדי ערוץ 10, טוען זקן כי דחיית הסכמי הבראת רשות השידור ותביעת הממשלה כי הרפורמה ברשות השידור תמומן ממימוש נדל"ן יקר שנמצא בבעלות הרשות, עלולה להוביל לקריסה הסופית של ערוץ 1 וקול ישראל.
כידוע, ניאותה הממשלה למחוק חובות בסך 160 מיליון שקלים לרשות השידור, שלא עמדה בהתחייבותה להפקות מקור.

"בחודשים האחרונים החלה חרב הקיצוצים לפעול, הן בהפחתת שעות נוספות הן בעצירת הפקות והן בכוונה לפטר עובדים צעירים. בקרוב זה יחריף. המשבר הכלכלי והגירעונות יופנו אלינו העובדים במקום להביאם לפתחם של הפוליטיקאים, האשמים העיקריים במצבה של הרשות" כותב זקן בפניה לעובדי רשות השידור ( 4.1.12).

"על רקע זה תמוהה במיוחד התנהגות הנהלת הרשות העסוקה בעיקר בהדחות ועריפת ראשים לצד מינויים ומכרזים שהנבחרים בהם לרוב נקבעים מראש. ניסינו בתמימותנו להיות ענייניים, מחינו על ההדחות, שלחנו נציגים למכרזים אבל ההנהלה בשלה, לא משנה מה נתוני המועמדים או כישוריהם, בסוף רק מי שההנהלה חפצה ביקרו ימונה"

הכרזתו של זקן על ההתייצבות לצד ערוץ 10 לא מצביעה בהכרח על הדרך שבה ינהגו החברים מערוץ 10 אם רשות השידור תהייה מאויימת בסגירה. החלטת הכנסת שלא לאשר דחייה של תשלום חובות הערוץ המסחרי, בד בבד עם ההחלטה למחוק את חובות רשות השידור היא מקוממת ומכעיסה. קשה גם שלא לתהות על הטרוניה של זקן נגד התביעה כי רשות השידור תממש נדל"ן שבבעלותה למימון הסכמי הרפורמה, אבל טענותיו של זקן הן רק קצה הקרחון לתיאור חולייה הקשים של רשות השידור, המנותבת ונשלטת בידי פוליטיקאים, מאז ומעולם.

כשמוטי קירשנבאום מונה לתפקיד מנכ"ל רשות השידור הוא אמר שצריך להיות הרקולס כדי לנהל את המוסד הזה. אף אחד לא קם. אף הרקולס שצלח במשימתו. והבשורה האחרונה מבית המדרש של לשכת ראש הממשלה באה עם שורת מינויים ובראשן מינוי יוני בן מנחם לתפקיד המנכ"ל. רוחות המלחמה הרוחשות ברשות, השמועות על מינויים והדחות, אווירת ציד המכשפות, הם אלה המבאישים את ריחה של הרשות שבאופן פרדוקסלי ומפתיע מצליחה להפיק תכניות משובחות, בצל התדמית הבעייתית והתחרות הבוטה מכוון הערוצים המסחריים.
הבירוקרטיה והניוון הניהולי הם אלה ההורסים כל חלקה טובה ברשות שמעסיקה עיתונאים מובילים שנחטפים על ידי המתחרות. יואב לימור שלא הורשה להשתתף בפנל בכינוס הארצי של העיתונאים באילת עשה כבר את דרכו החוצה. דליה מזור שהוצאה לגימלאות בטרם עת, מצאה גם היא את מקומה לצידו של לימור בתכנית הבוקר של קשת.
נותר רק לתהות: עד מתי יישארו שם עודד שחר, עודד גרנות, אורן נהרי, יעקב אחימאיר, קרן נויבך, גאולה אבן (שלדברי עובדים בערוץ 1 'הורידו אותה כתה' כשהעבירו אותה לשעת שידור פחות אטרקטיבית) ועוד שורת אנשים מצויינים, יוצרים ומפיקים של תכניות תעודה מרתקות ואנשי חדשות מקצוענים.

4 Comments

  1. שרה
    9 בינואר 2012 @ 23:14

    הסיכוי היחיד של ערוץ 1 הוא לפטר את כל העובדים, לסגור אותו ואז לפתוח אותו מחדש ולהעסיק רק את העובדים המצוינים שאינם בוחשים בפוליטיקה של הרשות. זכורים לנו ימים של החשכת מסך ע״י טכנאים, נהגם, סבלים ומי לא, שלא בחלו בשום אמצעי כדי להרוס את המעיין ממנו שתו. הגיע הזמן לנקות את האורווה הזו ואין הזדמנות טובה מעכשיו.

  2. חגי קמרט
    8 בינואר 2012 @ 12:48

    לדעתי יש לראות את הבעיה במקרו למצוא את נקודות התורפה ולפתור אותן. פתרונן יביא ממילא לשינויים רדיקליים בכל המגזרים בכל ענפי התעסוקה. אך ברור שמהפכה שכזאת היא בבחינת אוטופיה לימינו ,כאשר מדובר במדינה מיומנת בתככים בשחיתויות ב" שמור לי ואשמור לך" שעוברים בירושה מדור לדור.הבעיה שמה שקובע היום את התהליכים ומשפיע עליהם היא בראש ובראשונה הכלכלה. לצידה הפוליטיקה לרבות ההתנצחויות בין המפלגות, הפערים הגדולים בין השכבות החברתיות עשירים למעמד בינוני לעניים.
    בתוך כל זה נופלים הכשרונות האמיתיים, ולא אחת עולים אל מרומי הסולם בעלי כספי, לפעמים חדלי אישים קטני שכל, אינטרנסנטים שחושבים רק על עצמם וכיסיהם.
    אם המדינה תצליח לנקות את העשבים השוטים מראשיה ולהתחיל ברפורמה חינוכית חדשה אולי נזכה בעוד כך וכד שנים שאנשים כמו יואב לימור המוכשר ואחרים יגיעו בצדק ובכבוד למקום שבאמת מגיע שיהיו בו. הבעיות תפתרנה גם ברשות השידור, גם אצל הרופאים, המורים וכד'

    • שרה
      9 בינואר 2012 @ 23:23

      חגי, זה לא רק ״שמור לי ואשמור לך" יש לנו בעיה רצינית של חוסר יעילות, עובדים לא אכפתיים, שכר עלוב עבור ״עבודה״ עלובה יותר. כל זה קורה במגזר הציבורי. כבר 63 שנים. למה זה לא קיים במגזר הפרטי? מי שלא יעיל מפוטר…תראה מה קורה ברכבת ישראל. בעיה קשה, ופתרונות אין

  3. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    5 בינואר 2012 @ 15:25

    […] למגלומניה של הדובר/ת?)  ערוץ 1 הנאבק על קיומו באווירת פוליטיזציה בוטה, מעריב של נוחי דנקנר וניר חפץ, ישראל היום, חוק לשון הרע […]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן