Skip to content

אדוני ראש הממשלה, מאיפה אלך לבית הספר, מהספסל ברחוב?

פינוי מאהל התקווה עומד להיות קשה. בית המשפט אישר השבוע את הפינוי ועורר תסיסה ארצית בקרב פעילי המחאה. הבוקר נוספו שמונה אוהלים למאהל הקיים. מאות פעילי מחאה הודיעו שבכוונתם להגיע ביום ראשון הקרוב למנוע בגופם את הפינוי. משטרת ישראל נערכת בהתאם. מאת אליק מאור בתחילת השבוע, אישר בית המשפט השלום בתל אביב לעיריית תל אביב […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פינוי מאהל התקווה עומד להיות קשה. בית המשפט אישר השבוע את הפינוי ועורר תסיסה ארצית בקרב פעילי המחאה. הבוקר נוספו שמונה אוהלים למאהל הקיים. מאות פעילי מחאה הודיעו שבכוונתם להגיע ביום ראשון הקרוב למנוע בגופם את הפינוי. משטרת ישראל נערכת בהתאם.

מאת אליק מאור

בתחילת השבוע, אישר בית המשפט השלום בתל אביב לעיריית תל אביב לפנות את מאהל התקווה. אותו מאהל בדרך ההגנה, פינת גבעתי בתל אביב, שגרים בו 17 מבוגרים ועשרה ילדים. עיריית תל אביב הזדרזה ומסרה לדיירי המאהל צווי פינוי, כבר ביום שני. הפינוי נקבע ליום ראשון הקרוב. מהלך זה סתם למעשה את הגולל את כל ניסיונות ההדברות בין הרשות לאנשי המאהל. בזמנו הציעה הרשות פיצוי כספי שנע בין 6000 ₪   לבודדים ל-10000 ₪ למשפחה שיסכימו להתפנות מרצון מהמאהל. הכספים הוצעו מתקציב שהגיע ממשרדי הרווחה והשיכון.

עם היוודע מועד הפינוי הצפוי, חזרו הבוקר (יום רביעי), שמונה מחוסרי דיור עם שבעה ילדים, שהתפנו מרצונם בעקבות ההצעה הכספית והקימו מחדש שמונה אוהלים. העירייה מצידה הזדרזה ושלחה הבוקר את פקחי הסיירת הירוקה כדי לפנותם. מחלקת הרווחה הוזעקה אף היא למקום. ברגעים אלו מתנהל מו"מ להתפנות הדיירים שהגיעו מרצונם.

לוקחים להם את התקווה. (צילום: ליטל בר)

מאהל התקווה הכיל בימי הקיץ כמאה איש ואישה ועשרות ילדים. רובם הגדול מחוסרי דיור שאין ביכולתם לעמוד בתשלומי שכר דירה וההוצאות הכרוכות בכך. היה זה מחזה נפוץ שזוג הורים העובדים במקום עבודה מוסדר ושולחים את ילדיהם לבית הספר מהאוהל שהפך לביתם. 

אט, אט נוצרה במקום קהילייה תומכת, מגוננת וחובקת של אנשים מתרבויות ורקעים שונים. קהיליית המאהל יצרה ערבי תרבות, משחקייה והפעלת ילדים. כך, במסגרת המחאה שפרצה ביולי  2011. נוצרו מאהלים דומים ברחבי המדינה אליהם התקבצו גם שכבות מוחלשי החברה שתבעו דיור ציבורי. טענתם התבססה על צדק חברתי וזכותם לדיור הוגן במדינה, כשמגוריהם במרחב הציבורי מוצדקים מעצם היות המרחב הציבורי שייך גם להם. וועדת טרכטנברג שהוקמה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו לא נתנה פיתרונות של ממש והממשלה הסתפקה עד כה בטיעונים כללים לחוסר יכולתה לפתרון מערכתי שלם למחוסרי הדיור מחד, וההומלסים מאידך.

פינוי המאהלים הנרחב שביצעו הרשויות לקראת תחילת חורף 20011/12, התקבל בתחושות קשות. אחת מפעילות המחאה, נילי לרנר כתבה לחבריה והמשילה את העמידה על מניעת הפינוי למצדה של היום. "המאבק על המשך קיומו של מאהל התקווה הוא מאבק שנוגע לכולנו. לא רק לדרי המאהל, לא רק לתומכים, לא רק לפעילי המחאה. זהו מאבק שנוגע לכל אזרח בישראל שחפץ לשמר את הדמוקרטיה כאן, זו שהולכת ונכחדת כאן מדי יום", כתבה ברשת האנטרנט, אורלי בר לב, פעילת מחאה אחרת.  ילד בן עשר שגר במאהל עם הוריו פנה הבוקר למצלמת אחד הכתבים ואמר: "אדוני ראש הממשלה. פעם לא היה לנו כסף אז באנו לפה. עכשיו מאיפה אני אלך לבית הספר? מהספסל?".

קול קורא. (צילום: ליטל בר)

 באתר המחאה  J14  (יולי 14- פרוץ המחאה), נקראים פעילי המחאה להגיע בגופם למנוע את הפינוי. כשלוש מאות פעילים כבר נרשמו באירוע שנפתח בפייסבוק בשם "לילה שחור". והציבור נקרא שם להגיע במוצ"ש הקרובה, להקים מאהל ולקבל את הפינוי ביום ראשון יחדיו. מנהיגי המחאה דפני ליף וסתיו שפריר הודיעו שיהיו שם למניעת הפינוי.  משטרת ישראל, מחוז תל אביב נערכת גם היא לבקשת העירייה למניעת הפרעה לפקחיה ועובדיה לבצע את הפינוי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן