Skip to content

מצרים: התוצאות הסופיות של הבחירות לנשיאות תתפרסמנה היום

היום תיוודע זהות המנצח בבחירות לנשיאות, שעשויה לקבוע את עתידה הפוליטי של מצרים ושמעוררת מחלוקת בין המחנות הנצים. האם מדובר בקיצו של המשטר הישן או בהמשכו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום תיוודע זהות המנצח בבחירות לנשיאות, שעשויה לקבוע את עתידה הפוליטי של מצרים ושמעוררת מחלוקת בין המחנות הנצים. האם מדובר בקיצו של המשטר הישן או בהמשכו?

מאת גרשון גירון

המתח במצרים גובר לקראת פרסום תוצאות הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות המדינה בין מועמד האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, למי שכיהן כראש הממשלה האחרון במשטר מובארק, אחמד שפיק.

התוצאות אמורות היו להתפרסם ביום ה' האחרון, אך פרסומן התעכב על-ידי ועדת הבחירות המרכזית. במצרים חוששים כי פרסום התוצאות וצעדים נוספים שעשתה המועצה הצבאית העליונה כדי לבסס את שלטונה הביאו את מצרים לקיפאון ולחשש מפני אלימות אם המוני המפגינים לא יהיו מרוצים מבחירת הנשיא החדש.

שני המחנות טוענים לניצחון דחוק בבחירות שהתקיימו במהלך סוף השבוע שעבר, כך מדווחת רשת פראנס 24. ועדת הבחירות המרכזית דחתה את פרסום התוצאות הרשמיות מיום חמישי האחרון ועוררה שמועות שמפקדי הצבא אוחזים בחבריה כבני ערובה במשא ומתן חשאי שהם מנהלים עם האחים המוסלמים על חלוקת הסמכויות במדינה.

מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי במסיבת עיתונאים בקהיר ביום שישי האחרון (James Lawler Duggan/MCT via Getty Images)
"מהפכה חדשה" אם מורסי לא ייבחר. מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי במסיבת עיתונאים בקהיר ביום שישי האחרון (James Lawler Duggan/MCT via Getty Images)

אזרחים רבים במצרים התייצבו בימים האחרונים מאחורי מורסי, המסמל בעיניהם סיכוי אמיתי לשחרר את המדינה מהמשטר הישן, ואילו רבים אחרים תומכים בשפיק, כהימור הטוב ביותר לבלום את האסלאם הקיצוני ולהשיב את היציבות למדינה לאחר יותר משנה של הפגנות ענק, התפשטות הפשיעה ומשבר כלכלי קשה.

התוצאות שיפורסמו היום תקבענה סופית האם ישלוט במצרים נציג התנועה האסלאמית שדוכאה משך שנים רבות ובכך יקיץ הקץ על שלטון צבאי בן שישה עשורים, מאז מהפכת הקצינים הצעירים שהעלתה לשלטון את גמאל עבד אל-נאצר בשנת 1952, או שהיא תישאר מוגבלת במסגרת המשטר הקודם. בכל מקרה סמכויותיו של הנשיא הבא קוצצו עוד טרם ההכרזה על זהותו מאחר שהצבא נטל את מושכות השלטון לידיו דה-פקטו, למרות התחייבותו המפורשת למסור את השלטון לנשיא אזרחי ב-1 ביולי

קיימת גם אפשרות שלישית, שלפיה מצרים תיוותר באי-וודאות שלטונית, עם ועדת הבחירות תחליט לבטל את התוצאות ולקרוא לבחירות חדשות בחלק מאזורי הבחירה או בכולם, כתוצאה מטענות הנשמעות משני הצדדים על אי-סדרים נרחבים בתהליך ההצבעה.

מנהיגי האחים המוסלמים וקבוצות מהפכניות אחרות נשבעו ל"מהפכה חדשה" אם נציגם לא ייבחר, בטענה שהפסדו יהווה הוכחה לזיוף שארגן הצבא. ואילו הגנרלים מאשימים את האחים המוסלמים ביצירת מתיחות ומאיימים לפעול בתוקף נגד כל גילוי אלימות של כל מי שלא יהיה מרוצה מתוצאות הבחירות.

רשת CNN מדווחת ששר הפנים המכהן, מוחמד אבראהים, הורה לכוחות הביטחון לירות על-מנת להרוג בכל "מי שינסה לתקוף תחנות משטרה אחרי פרסום התוצאות". נוכחות כוחות הביטחון תוגברה באזור כיכר א-תחריר וסביב בנייני הממשל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן