Skip to content

לקריאה ראשונה: החוק שיאפשר למבקר הפורש להשלים טיפול בדו"חות

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל: "כבר בימים הקרובים יושלמו הליכי החקיקה, ואז יתאפשר למבקר המדינה להשלים מספר דו"חות חשובים שעומדים לקראת סיום". החוק יועלה כבר היום במליאה לקריאה ראשונה. היועץ המשפטי של הכנסת טען כי החוק הוגש בחופזה לקראת סיום כהונת המבקר הנוכחי, והדבר יפגע באמון הציבור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל: "כבר בימים הקרובים יושלמו הליכי החקיקה, ואז יתאפשר למבקר המדינה להשלים מספר דו"חות חשובים שעומדים לקראת סיום". החוק יועלה כבר היום במליאה לקריאה ראשונה. היועץ המשפטי של הכנסת טען כי החוק הוגש בחופזה לקראת סיום כהונת המבקר הנוכחי, והדבר יפגע באמון הציבור

מאת צבי זינגר

הוועדה לביקורת המדינה אישרה היום לקריאה ראשונה את נוסח החוק, שיאפשר למבקר המדינה הגשת דו"חות גם בשלושת החודשים שלאחר סיום כהונתו – ובלבד שהגיש טיוטה שלהם עד שלושת החודשים לפני סיום כהונתו.

החוק אושר אתמול על ידי ועדת השרים לחקיקה. יו"ר הוועדה ח״כ אורי אריאל הדגיש בדיון כי "מדובר בחוק חשוב וראוי ביותר ולא הייתה שום סיבה שהוא יידחה על ידי הממשלה. עלינו לדאוג לשמור על מעמד מוסד הביקורת ויש לאפשר למבקר להשלים דו"חות אחרונים, בדיוק כפי שנוהגים השופטים". ח"כ אריאל אמר עוד, כי בימים הקרובים יושלמו הליכי החקיקה, ואז יתאפשר למבקר המדינה להשלים מספר דו"חות חשובים שעומדים לקראת סיום. החוק יועלה כבר היום במליאה לקריאה ראשונה.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, הקריא את חוות הדעת שלו, בה טען כי החוק הוגש בחופזה לקראת סיום כהונת המבקר הנוכחי, והדבר יפגע באמון הציבור. "בשנים האחרונות מוסד הביקורת פעל כראוי וחיזק את אמון הציבור, והעברת החוק בצורה הנמהרת הזאת תפגע באמון הציבור. המציאות שתיווצר תהיה כאילו שניים מולכים יחדיו והמציאות הזאת לא אפשרית", טען עו"ד ינון.

גם עו"ד שרית שפיגלמן, ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הסתייגה: "יש בהצעה קשיים משמעותיים, שלא עולות בקנה אחד עם חוק יסוד מבקר המדינה", טענה. "ההצעה פוגעת ברצף הכהונה, כאשר מבקר יוצא וחדש נכנס במקומו. לא ניתן להשוות לשופטים המסיימים כתיבת פסקי דין, כי המבקר עומד בראש מוסד ומי שאחראי על גיבוש הדו"חות הינו צוות רחב. הדבר נעשה בעבודת צוות ולא ע"י המבקר עצמו, לעומת השופטים, שם התיקים הם אישיים ויש זיקה אישית ברורה ומובהקת".

יוזם החוק, השר לשעבר פרופ' שמעון שטרית, חלק על עמדת משרד המשפטים וענה כי "טענת שני המלכים הינה טענה חלשה, משום שהמשפט כבר מכיר במצב של סמכויות מקבילות, כמו שמתרחש בבתי הדין לענייני משפחה או בתי הדין הרבניים. גם לשופטים יש עוזרים ומתמחים שכותבים את פסקי הדין, כך שלומר שהזיקה של השופטים לתיק היא יותר אישית – אין זה נכון. בסופו של דבר אף דו"ח מבקר לא יכול לצאת ללא חתימה ואישור של המבקר ולא על ידי אף אחד מצוותו".

ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד) הוסיפה: "כאשר יש טיוטה שהוגשה כבר למבוקרים, זה אך הגיוני שהוא ישלים את המלאכה. מבקר חדש צריך להכיר מערכת חדשה ופחות ראוי שהוא ישלים תיקים שכבר היו לקראת סיום". גם ח"כ שכיב שנאן (העצמאות) תמך בהצעת החוק ואמר, כי "אין מדובר כאן במצב בו המבקר החדש לא נכנס לכהונתו בזמן. החוק מתייחס למצב חריג, בו כבר קיימת טיוטה שניתנה למבוקרים, ולכן ראוי שהקברניט הישן ישלים את הדו"ח בזמן שהוא עושה חפיפה לקברניט החדש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן