Skip to content

ברק: לעצור במדרון החלקלק שאנחנו עליו עוד מעסקת ג'יבריל הראשונה

בעקבות דוח שמגר, יו"ר הכנסת מתנגד לחקיקה שתגביל את הממשלה בעיסקאות חטופים."על הממשלה להיות חופשית בניהול ענייני החוץ והביטחון, ולכנסת ישנו תפקיד מפקח". ברק: חייבים להימנע מסוג המשא ומתן של עסקאות ג'יבריל וטננבאום.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות דוח שמגר, יו"ר הכנסת מתנגד לחקיקה שתגביל את הממשלה בעיסקאות חטופים."על הממשלה להיות חופשית בניהול ענייני החוץ והביטחון, ולכנסת ישנו תפקיד מפקח". ברק: חייבים להימנע מסוג המשא ומתן של עסקאות ג'יבריל וטננבאום.

מאת צבי זינגר

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, מתנגד לעגן בחקיקה את מסקנות דו"ח שמגר, באשר לטיפול בעיסקאות שבויים וחטופים. ח"כ ריבלין אמר זאת ביום רביעי, במהלך ביקור שערך במכללת אלקאסמי בבקה אל גרביה.
"סוגיית עסקאות שבויים היא עניין מובהק הנוגע למדיניות הממשלה, ולכן דו"ח שמגר צריך להתקבל כהחלטת ממשלה ואין לעגנו בחקיקה מחייבת של הכנסת", אמר ריבלין. "הכנסת איננה צריכה להגביל את הממשלה מלפעול בתחום סמכותה. עיגון דו"ח שמגר בחקיקה, שתשונה בכל פעם בהתאם לנסיבות ולחץ דעת הקהל, ויהפוך את חקיקת הכנסת לפלסתר. אסור לכנסת להיגרר לכך".
ריבלין הוסיף כי "יש להשאיר לממשלה את שיקול הדעת ביחס לעסקאות עתידיות, ולאפשר לה לאמץ את הדו"ח כמסמך מנחה. כל הגבלה של שיקול הדעת של הממשלה היא חמורה לדמוקרטיה הישראלית ומהווה פגיעה בהפרדת הרשויות. על הממשלה להיות חופשית בניהול ענייני החוץ והביטחון, ולכנסת ישנו תפקיד מפקח. הבאת כל דבר ועניין לכיכר השוק פוגמת בניהול המדינה. אסור לחוקק חוקים הצהרתיים, שישונו חדשות לבקרים בהתאם לנסיבות".
דו"ח שמגר, המשתרע על כמאה עמודים, הוגש ביום רביעי לשר הביטחון אהוד ברק. הדו"ח עצמו הוגדר כ"סודי ביותר". הוועדה מונתה ע"י השר ברק עוד ב-10.07.2008 – וכבר עם מינויה של הוועדה, סוכם כי מסקנותיה יינתנו רק לאחר שובו של גלעד שליט הביתה.

לא ניתן יותר. (צילום: ציפי מנשה)

"החייל גלעד שליט שב הביתה בחודש אוקטובר והגיעה העת להסדיר את כל נושא הטיפול בחטופים, בנעדרים ובשבויים, כדי לעצור את המדרון החלקלק שאנחנו מוצאים את עצמנו עליו בהדרגה, עוד מעסקת ג'יבריל הראשונה." אמר שר הביטחון.
"בעת שביו של גלעד שליט הייתי מבין השרים שתמכו בביצוע העסקה שתביא לשחרורו, הן בממשלה הקודמת כשהדבר עמד על הפרק והן בממשלה הזאת", אמר ברק. "לאתגר היו שותפים חלק גדול מראשי מערכת הביטחון וזאת בהעדר מודיעין ובהעדר דרך מבצעית בהירה שיכולה להביא להחזרתו. הבהרתי כבר אז שחיוני בעיניי לשנות, בבוא העת, את הכללים על מנת להימנע מסוג המשא ומתן של עסקאות ג'יבריל וטננבאום. היום לאחר חזרתו של גלעד, אנחנו נדרשים לבחון את התהליכים ועמדות היסוד להתמודדות עם חטיפות ומקרים דומים, אם יהיו בעתיד – ולשם כך אנחנו ניצבים היום עם הדוח של ועדת שמגר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן