Skip to content

ריבית בנק ישראל לחודש יולי 2012 תרד ב-0.25 נקודות אחוז לרמה של 2.25%

ריבית בנק ישראל לחודש יולי 2012 תרד ב-0.25 נקודות אחוז לרמה של 2.25%. התחזית לצמיחת התוצר ל-2012 לא השתנתה ונותרה ברמה של 3.1%. התחזית לצמיחה בתוצר בישראל לשנת 2013 ירדה מעט, מ-3.5% בתחזית הקודמת ל-3.4%.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התחזית לצמיחת התוצר ל-2012 לא השתנתה ונותרה ברמה של 3.1%. התחזית לצמיחה בתוצר בישראל לשנת 2013 ירדה מעט, מ-3.5% בתחזית הקודמת ל-3.4%.

מאת עמי אטינגר

הערב הודיע בנק ישראל על הפחתת הריבית לחודש יולי ברבע אחוז מרמה של 2.5% לרמה של 2.25%. במקביל עידכנה חטיבת המחקר של הבנק את התחזית המאקרו כלכלית לשנים 2012-2013. התחזית למשתנים העיקריים עודכנה כלפי מטה, אם כי במידה מועטה בלבד. התחזית לצמיחת התוצר ל-2012 לא השתנתה ונותרה ברמה של 3.1%. בהינתן ההרעה בתחזית הצמיחה בעולם, התחזית לצמיחה בתוצר בישראל ל-2013 ירדה מעט, מ-3.5% בתחזית הקודמת ל-3.4%.

"מבחינת בנק ישראל המרחב להורדת ריבית נפתח לאחר שציפיות האינפלציה ירדו משמעותית לאחר פרסום מדד אפריל ובהמשך גם לאחר פרסום מדד מאי. ברקע, ירידה משמעותית במחירי הסחורות ובראשן הנפט. בנוסף, התגברו הציפיות בעולם להותרת הריביות בארה"ב ובאירופה נמוכות, למשך זמן ממושך אף יותר", אומר בתגובה אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים.

מה היו הגורמים העיקריים להחלטה להוריד את הריבית לפי בנק ישראל?

"אינפלציה – לא ניכרים לחצים אינפלציוניים וצפיות האינפלציה של החזאים ושל השוק עודכנו באופן משמעותי כלפי מטה, גם על רקע ירידה חדה במחירי הסחורות.

צמיחה בישראל – מרבית האינדיקטורים שנוספו החודש מצביעים על המשך קצב צמיחה מתון. תחזית חטיבת המחקר לצמיחת התוצר ל-2012 נותרה ברמה של 3.1% והתחזית ל-2013 עודכנה ל-3.4%.

צמיחה בעולם – נתוני המקרו בעולם הצביעו החודש על האטה נוספת בצמיחה ורמת הסיכון מהעולם נותרה גבוהה.

מדיניות ריבית של בנקים מרכזיים בעולם – שיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים והודעה של הפד על הארכת תוכנית טוויסט, שמטרתה להאריך את משך החיים הממוצע של ניירות הערך המוחזקים על ידי הפדרל ריזרב.

שקל – מאז החלטת הריבית לחודש יוני נחלש השקל מול רוב המטבעות המובילים בעולם, ביניהם היורו והדולר. החלשות זו מצד אחד ייתרה את הפחתת הריבית, אך מצד שני התרחשה, להערכתנו,בציפיה אליה.

מדד מחירי הסחורות (CRB) – במונחים שקליים ירד מאז תחילת חודש מאי ב-9.7%.

מדד ת"א 100 – ירידה של כ-8% במדד ת"א 100 בחודשיים האחרונים".

מה תחזית ריבית לחודש אוגוסט?

"בהתאם לנתונים כיום אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר את ריבית אוגוסט על כנה (2.25%), אך ימשיך להוריד את הריבית פעם נוספת עוד השנה לרמה של 2.00%. ברמת ריבית של 2.00% יעדיף להערכתנו בנק ישראל להמתין עד לקבלת אינדיקטורים כלכליים נוספים. הן לגבי סביבת המחירים במשק והן לגבי היציבות הכלכלית בעולם והמדיניות המוניטארית בארה"ב ובאירופה. השיקולים העיקריים להמשך הפחת הריבית יהיו להערכתנו:
· המדדים נמוכים יחסית בפרסומים הקרובים, במיוחד לאור הירידה במחירי התקשרות והדלק.
· המשכות אי הוודאות מאירופה שלא צפויים להעלם בשבועות הקרובים, גם לאחרפסגת ראשי המדינות באירופה ביום חמישי הקרוב.
· אנו רואים סבירות גבוהה להודעות חדשות בנושא המדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנק המרכזי באירופה (יתכן בנושא רכישות אג"ח נוספות) ובארה"ב מעריכים כי הפד עדיין לא אמר את המילה האחרונה שלו בנודע לתוכנית QE3.
· הירידות האחרונות בשוק המניות מדאיגות להערכתנו את בנק ישראל, כשהוא ציין בהחלטת הריבית הקודמת כי יתן לשוק הנכסים משקל בהחלטות הריבית הבאות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן