Skip to content

המשבר מתקרב: קפריסין מבקשת סיוע פיננסי מאירופה

טרם ידוע מהו הסכום שתבקש מדינת האי הקטנה, שהמשק שלה פגיע מאוד למשבר המתחולל ביוון. בינתיים הפחיתה חברת הדירוג פיץ' את הדירוג שהיא מעניקה לקפריסין ופרסמה דו"ח ממנו עולה כי החוב הממשלתי יזנק אל על בעבות חילוץ הבנקים הקפריסאיים מהמשבר מאת אורי קציר המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את יוון לא פסח גם על בת חסותה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טרם ידוע מהו הסכום שתבקש מדינת האי הקטנה, שהמשק שלה פגיע מאוד למשבר המתחולל ביוון. בינתיים הפחיתה חברת הדירוג פיץ' את הדירוג שהיא מעניקה לקפריסין ופרסמה דו"ח ממנו עולה כי החוב הממשלתי יזנק אל על בעבות חילוץ הבנקים הקפריסאיים מהמשבר

מאת אורי קציר

המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את יוון לא פסח גם על בת חסותה מקפריסין. ניקוסיה הודיעה היום על כוונתה לפנות למדינות אירופה ולבקש סיוע מקרנות החילוץ של היורוזון.

חשיפה למשבר היווני. הבנק המרכזי של קפריסין (מקור תמונה: ויקיפדיה).

בהצהרה שפורסמה היום מסרה קפריסין כי הודיעה לאיחוד האירופי שבכוונתה לבקש "סיוע כלכלי חיצוני" ממנגנון היציבות הפיננסית האירופי. "מטרת הבקשה היא להכיל את הסיכונים לכלכלת קפריסין", נאמר בהצהרה. סיכונים אלה נובעים מידרדרות הסקטור הבנקאי, בעיקר בשל החשיפה הגדולה שלו לכלכלת יוון.

צעד זה הופך את קפריסין, אי ים תיכוני שלו בדרך כלל, למדינה האירופיתצ החמישית הפונה בבקשה לקבל סיוע חילוץ. קדמו לה יוון, אירלנד ופורטוגל, שלכולן כבר הוזרם סיוע חירם מקרן החילוץ. ספרד, שביקשה לאחרונה סיוע לבנקים שלה, מצויה גם היא בתהליך דומה, ובימים אלה היא נושאת ונותנת על חבילת סיוע שתתבטא בהלוואה בסך 100 מיליארד יורו.

קפריסין, שאוכלוסייתה עולה במקצת על מיליון נפש, היא המדינה האירופית הקטנה ביותר שעד כה פנתה לעזרת קרן החילוץ. אלא שבקשתה עלולה לעורר דאגות ביחס למשאבים שעל אירופה להקצות לצורך המאבק במיתון ההולך ומשתלט על חלקים ממנה. הממשלה הקפריאסאית לא פירטה מהו גובה הסכון שתבקש כהלוואה, אבל מומחים העריכו שמדובר לפחות בארבעה מיליארד יורו. יוון, למשל, קיבלה עד כה שתי חבילות סיוע ששווי כל אחת מהן כ-100 מיליארד יורו.

אתמול הפחיתה חברת הדירוג הבינלאומית פיץ' את הדירוג שהיא מעניקה לקפריסין מ-BBB ל-+BB. פיץ' הודיעה כי ההפחתה משקפת חשיפה גוברת של הבנקים הקפריסאיים למשקי בית ולעסקים יווניים. מעריכים כי שלושת הבנקים הקפריסאיים הגדולים יזדקקו לארבעה מיליארדי יורו נוספים, שבהתאם לנתוני פיץ' הם שווי ערך לרבע מגודלה של כלכלת המדינה. "הבנקים הקפריסאיים יזדקקו להזרמת הון משמעותית במטרה להבטיח את האמון במסוגלותם הפיננסית", נאמר בדו"ח של פיץ'.

בינתיים, עושה ממשלת קפריסין מאמץ ללוות כספים בשיעורי ריבית סבירים בשוק אגרות החוב. בפיץ' מעריכים כי העלות של חילוץ הבנקים בקפריסין עשויה להגיע לשישה מיליארד יורו, מה שיעמיד את החוב הממשלתי על 100% מהתוצר – בהשוואה לתחזית הקודמת של פיץ', שהעמידה אותו על 88% מהתוצר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן