Skip to content

יום שחור לישראל. מי אמר?!

הפרספקטיבה הישראלית לבחינת השינויים במצרים צרה, מוטה ובעייתית והיא מייצרת התבוננות מפוחדת על התהליכים החשובים שעוברים על האזור. במקום לקבל את דברי הפרשנים מזרי-האימים, לא כדאי יותר לבחון את דבריהם של המועמדים עצמם ולהתייחס למחויבותם לארצם ולהבטחותיהם?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפרספקטיבה הישראלית לבחינת השינויים במצרים צרה, מוטה ובעייתית והיא מייצרת התבוננות מפוחדת על התהליכים החשובים שעוברים על האזור. במקום לקבל את דברי הפרשנים מזרי-האימים, לא כדאי יותר לבחון את דבריהם של המועמדים עצמם ולהתייחס למחויבותם לארצם ולהבטחותיהם?

מאת הילאל עאדל

"זהו יום שחור לישראל", פסק הפרשן לענייני ערבים בערוץ 2, אהוד יערי. לא רק יערי השתמש במלים אלה ודומות להן בהתייחסות לבחירתו של ד"ר מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים במצרים, למשרת הנשיא. פרשנים רבים אחרים הגיבו כמו יערי, ובעקבותיהם גם רבים מתושבי המדינה.האמת היא שממש לא רלוונטי מה חושבים במדינה על מה שקורה במצרים. בחירתו של העם המצרי היא לא עניינה של ישראל, ממש כשם שאין זה עניינה של אף מדינה מיהו העומד בראש ממשלת ישראל. כשבנימין נתניהו נבחר לעמוד בראש ממשלת ישראל, אמר מחמוד עבאס (אבו מאזן), נשיא הרשות הפלסטינית "נתניהו הוא נבחר העם, ולכן הוא הפרטנר שלנו, לא חשוב אם הוא לטעמנו או לא". ראוי ללמוד משהו מעבאס. אין זו בושה ללמוד מערבי. במקרים רבים זו אף זכות.

בכל ראיון שהעניק במהלך קמפיין הבחירות שלו, לא אמר מוחמד מורסי ולו דבר אחד חריג או קיצוני. להיפך – הוא דיבר כפי שמצופה מנציג האחים המוסלמים ומפטריוט מצרי. הוא הבטיח שהוא דואג וידאג רק למצרים ויפעל למען עמו, בין אם יבחרו בו או לא. אבל ממשלת ישראל דאגה רק לדבר אחד: האם מורסי יהיה בובה שלה או לא? האם יפעל לפי האינטרסים שלנו או לא? מהתגובות הרשמיות עולה שעבור ישראל, 80 מיליון מצרים הם פיונים שלא חשוב מה יעלה בגורלם, כי לממשלה כאן ולתושביה חשוב יותר מה תקבל המדינה ממצרים ולא מה יקבלו המצרים מהנשיא הנבחר שלהם.

נשיא מצרים החדש, מוחמד מורסי (Wikimedia/Forcalgeria)
יפתיע ובגדול? נשיא מצרים החדש, מוחמד מורסי (Wikimedia/Forcalgeria)

דווקא לא פראי-אדם

האחים המוסלמים אינם פראי-אדם. תושבי ישראל רשאים לא לאהוב אותם, אבל יש ביניהם כמה מהטובים בבניה של מצרים, הזוכים לתמיכה ולגיבוי גם מחילונים רבים במצרים, תמיכה ששורשיה קודמים אפילו לסיבוב הראשון של הבחירות. רוב האנשים המתורבתים במצרים בחרו ותמכו במורסי כאיש, ובאחים המוסלמים כמפלגה. אתם יודעים למה? משום שלמעט מעורבותם של קיצונים נתעבים משורות התנועה בפעילות טרור נגד רשויות המדינה בעבר הרחוק, האחים המוסלמים לא הזיקו למדינה המצרית ולאזרחיה ומנגד, דווקא הצטיינו בדאגה רצופה לגורלה ולדמותה של המדינה ועל אורח חיים נכון ובריא של אזרחיה.

האחים המוסלמים ניצבו בחריפות רבה נגד כל ניסיון של השלטון המצרי ושל חלק לא מבוטל מהעם המצרי, לפתוח את מצרים לחיים "מערביים" מדי. כתבתי כבר בעבר, שלמרות שאני בעד מגמות של התפתחות ומודרניזציה בעולם הערבי, איני רואה בחיוב את החיקוי העיוור מהמערב. איני חושב שתרבות של שתיית אלכוהול מופרזת ולבוש מופקר ומשונה של בני נוער, הוא מה שנחוץ לאזרח במדינות ערב כדי להתפתח. בישראל אולי יראו בעמדה זאת כשמרנית ופרימיטיבית, אך אינני סבור שהיא כזו.

מעולם לא חסכתי ביקורת חריפה על העם המצרי ולא נמנעתי מביקורת חריפה נגדו, כאשר היה צורך בדבר. עם זאת, היום אין בלבי אלא שמחה עבור המצרים על ניהולה של מערכת בחירות חלקה, מסודרת ושקטה. יתרה מכך, המצרים בחרו באיש הנכון ובמפלגה הנכונה. התיעוב של מדינת ישראל לבחירתו של מורסי ולשלטון האחים המוסלמים, נובע מכך שכאן במדינה, יודעים טוב מאוד שהאחים המוסלמים ישרתו נאמנה את מצרים, ידאגו לאינטרסים של העם, יהיו פטריוטים מובהקים ולא יעסקו באים רואה אותם ממשלת ישראל. ימי שלטון מובארק תמו בלא שוב.

שנאת ממשל מובארק ותומכיו לאחים המוסלמים נבעה מהסיבה שהם תמיד טענו את האמת שמובארק רצה להסתיר. והנה, סוף סוף, קורה מה שהיה אמור לקרות במצרים מזמן. המשורר המצרי הידוע, אחמד פואד נגם, המכונה במצרים "משורר העם", בגלל שיריו שתמיד פנו ישירות לעם המצרי, והיה שנוא נפשם של הנשיאים עבד אל-נאצר, סאדאת וגם מובארק (ובשל כך בילה יותר משני עשורים בבתי הכלא שלהם) טען תמיד שאסור שגנרלים יהיו נשיאי מצרים מהסיבה שהם נעדרים את היכולת, האיכות והתרבות לנהוג כנשיאים לעמם. הסיבה לכך פשוטה: צבא הוא גוף כוחני ושתלטן, ואלו אינם יסודות שמהם אמור לצמוח נשיא. על הנשיא להיות אזרח ולא איש-צבא. נגם זה, אגב, הוא חילוני מובהק, ולמרות תמיכתו במפגלות החילוניות הוא הביע שמחה על בחירתו של מורסי.

האחים המוסלמים עוד יפתיעו

אני סמוך ובטוח שהאחים המוסלמים יפתיעו ובגדול. הבורות הישראלית משעשעת ומתמיהה אותי, שכן לישראלים מעט מאוד ידע על תורתה של תנועת האחים המוסלמים, שהאנשים הנמנים על שורותיה מגוונים ברקע שלהם ובהשקפותיהם. איש מהם לא הצהיר על כוונה להשמיד את מדינת ישראל או ליזום איתה מלחמה; הם מצהירים בריש גלי כי אין בכוונתם לחסל חשבונות או להפוך את מצרים לח'ליפות אסלאמית על חשבון הרפובליקה האזרחית הקיימת; הם מצהירים שהאחים המוסלמים באים לבנות ולא להרוס ועם זאת, הם בהחלט מצהירים כי אין בכוונתם לשמש ככלב השמירה של האינטרסים הישראליים.

עקבתי בעניין אחר קמפיין הבחירות של האחים ואחרי כמעט כל ריאיון שהעניקו בכירי הארגון ואני מרשה לעצמי לומר שמדינת ישראל ממש לא מעניינת אותם. אתם יודעים למה? כי מצרים הרבה יותר חשובה להם ממדינת ישראל, ואני אף אומר בזהירות רבה – היא הרבה יותר חשובה להם גם מהפלסטינים. בכיר ישראלי אחד אמר "אני לא מאמין למילה ממה שחברי האחים המוסלמים אומרים בתקשורת, אני חושש הרבה יותר ממה שאני חושב שהם אומרים בחדרי חדרים". תשובתי לכך היא פשוטה: האם התבטאויותיו הפומביות של נתניהו זהות לחלוטין לכל מה שהוא אומר וחושב בחדרי חדרים, בדיוני קבינט ובדיונים ביטחוניים אחרים? התשובה, כנראה, היא לא. אז אני שמח שכעת יודעים בישראל שבמצרים יש אנשים לא שונים מהאנשים שמנהלים את מדינת ישראל.

פתחתי את דבריי עם ציטוט של דברי אהוד יערי לגבי בחירת מורסי לנשיא מצרים ואני מבקש לשוב אליו: אין לי ציפיות גבוהות מפרשן לענייני ערבים שבזמן המהפכה המצרית הזכיר בכל משפט שני מקומות בילוי במצרים רק כדי להראות כמה שהוא בקיא ומכיר את מצרים. אין לי ציפיות גבוהות מפרשן לענייני ערבים שהבעת פניו החמורה עם הפה החתום לאחר כל פרשנות שלו ב"ענייני הערבים" כאילו אומרת שמדינות ערב חייבות להתיישר לפי רצונותיה מדינת ישראל. אין לי ציפיות גבוהות מפרשן לענייני ערבים שמגלה את בורותו בכל פעם מחדש, בכל רגע שבו מוזכרת המילה "אסלאם" בדיונים בהשתתפותו, שמהם עולה שדת האסלאם היא דת רקובה ורעה מיסודה שכל ענינה הוא בהשמדת העולם.

אם כן, אם בחירתו של מורסי היא יום שחור לישראל, אז אתם, הישראלים, יכולים להמשיך להתלונן ולבכות. רק דבר אחד אבקש להזכיר לכם: האחים המוסלמים בכל מדינה ערבית שהיא, הם התורמים הכי גדולים שמספקים כספים לצעירים כדי שיוכלו ללמוד באוניברסיטאות השונות. זה רע לישראל, ככל הנראה, אבל זה מצוין להם. אולי בגלל זה מודאגים בישראל.

לסיום, בסרטו הנפלא של רומן פולנסקי, "צ'יינה-טאון", באחת הסצנות הכי מפורסמות בתולדות הקולנוע, אפו של השחקן ג'ק ניקולסון ששיחק חוקר פרטי, נחתך קלות באולר קטן על-ידי שומר של מאגרי המים בסרט. היה זה מסר של "אל תכניס את האף שלך ותרחרח במקומות שאסור לך להתערב בהם". אני מאמין שהשלטון המצרי ידע איך לחתוך קלות את אפה של מדינת ישראל, כדי שתבין שאסור לה להתערב בעניינים לא שלה.

2 Comments

  1. יותם
    27 ביוני 2012 @ 10:24

    מעניין. רק תסביר לי בבקשה את התמונות האלו: http://www.youtube.com/watch?v=QI3wG3loKlA&feature=youtu.be
    אין ספק, חליפות אסלאמית שירושלים בירתה בהחלט אינה רעיון שעולה בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל והישראלים, גם אם מטרתו רק לגזור עוד כמה תשואות מההמון.

  2. צ'ארלס ארתור ג'יימס
    27 ביוני 2012 @ 10:22

    אני גם חשבתי שמורסי עדיף משפיק, אבל בוודאי שהאחים המוסלמים הם לא הטובים ביותר למצריים. האיסלם הוא לא הפתרון, כפי שטוענים האחים, אלא הסוציאליזם. הייתי הרבה יותר שמח לראות מועמד סוציאליסטי, דמוקרט, שיכוון את הכלכלה המצרית לכיוון של זכויות עובדים, ביטול הפרטות וקיצוצים וכו'… הייתי גם רוצה שמבחינה חברתית מצריים תהיה ליברלית: שוויון מלא לנשים, לא לרדיפה של הומואים ולסביות, שוויון לנוצרים ולמאמינים אחרים, חופש ביטוי, חוקה חילונית שמגינה על זכויות אדם, מערכת משפט עצמאית וכו'… יש סיבות טובות לחשוש שמורסי לא יהיה כזה.

    ובכל זאת, אולי הוא יפתיע לטובה. אני בכל מקרה אומר, במצרים ובישראל, הסוציאליזם הוא הפתרון. לא הדת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן