Skip to content

אסד: סוריה נמצאת במצב מלחמה

יותר משנה אחרי ראשית ההתקוממות נגד שלטונו, הודיע אסד לחברי ממשלתו שיש לעשות את כל המאמצים כדי לנצח במלחמה. חמושים תקפו את תחנת הטלוויזיה הפרו ממשלתית, איחבריה, הרגו שלושה אנשים והחריבו את אולפניה. מתח גובר בין טורקיה לסוריה: אתמול הודיעה טורקיה על שינוי כללי הפתיחה באש של חייליה בגבול סוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יותר משנה אחרי ראשית ההתקוממות נגד שלטונו, הודיע אסד לחברי ממשלתו שיש לעשות את כל המאמצים כדי לנצח במלחמה. חמושים תקפו את תחנת הטלוויזיה הפרו ממשלתית, איחבריה, הרגו שלושה אנשים והחריבו את אולפניה. מתח גובר בין טורקיה לסוריה: אתמול הודיעה טורקיה על שינוי כללי הפתיחה באש של חייליה בגבול סוריה

מאת גרשון גירון

סוריה במצב מלחמה
סוריה במצב מלחמה

"אנו נמצאים במצב מלחמה אמיתי מכל הבחינות," אמר אסד לשרי ממשלתו החדשה שהושבעו אתמול, יום שלישי. "כאשר אנחנו שרויים במלחמה, כל שיקולי המדיניות וכל הצדדים וכל המגזרים מחויבים לעשות הכול כדי לנצח במלחמה." כך מדווח ה-BBC.

אסד ביקר את המדינות הקוראות לו להסתלק מהשלטון, ואמר שהמערב "לוקח ומעולם אינו נותן והדבר הוכח בכל השלבים." הוא הוסיף: "אנחנו מעוניינים ביחסים טובים עם כל המדינות, אך עלינו לפעול על פי האינטרסים שלנו."

לדברי האופוזיציה לשלטון אסד, ביום שלישי התחוללו בפרברי דמשק הקרבות הקשים ביותר עד כה, סמוך לבסיס של "משמר הרפובליקה." המשמר הוא יחידת עלית שתפקידה להגן על עיר הבירה, ומפקד עליה מהאר אסד, אחי הנשיא. לדברי כתבים, תקיפת בסיסי "משמר הרפובליקה" מצביעה על ביטחונם הגובר של המורדים במאבקם נגד שלטון אסאד.

בחלוף שעות אחדות תקפו חמושים את תחנת הטלוויזיה הפרו ממשלתית, איחבריה, הרגו שלושה אנשים והחריבו את אולפניה.

בינתיים נמשכת המחלוקת בין טורקיה לסוריה בנוגע להפלת מטוס הפנטום הטורקי ביום שישי. סוריה טוענת בתוקף, שהוא נורה מאחר שחדר לתחום האווירי שלה, ואילו טורקיה מתעקשת שהוא טס בתחום אווירי בינלאומי.

אתמול הודיעה טורקיה על שינוי כללי הפתיחה באש של חייליה בגבול סוריה. ראש הממשלה, רג'פ ארדואן, הודיע בפרלמנט שכוחות סוריים שיתקרבו לגבולות המדינה ייחשבו כאיום.

בכינוס שגרירי נאט"ו, שהתקיים אתמול לבקשת טורקיה, הובעה "סולידריות איתנה" עם אנקרה. ראש כוח משקיפי האו"ם המוצב בסוריה, הרווה לאדסו, הודיע שהמשקיפים לא ישובו למלא את משימתם מפאת האלימות הגוברת במדינה.

הכתב הדיפלומטי של ה-BBC, ג'ונתן מרקוס, כותב שכינוס שגרירי נאט"ו לדון בהפלת המטוס הטורקי מצביע על רצינות המצב, ומצד אחר הוא מהווה אות לכך, שלפחות בינתיים טורקיה מעדיפה תגובה דיפלומטית על פני פעולה צבאית חד-צדדית, העלולה להפוך את המשבר בסוריה למשבר אזורי.

הפלת המטוס הטורקי עלולה לבשר על מפנה כזה. מאז ראשית המשבר שוררת דאגה שמא תתפשט האלימות מחוץ לגבולות סוריה ותעורר התלקחות כלל אזורית. האלימות חלחלה כבר ללבנון, אולם החשש הוא שאם היא תגלוש מעבר לגבול, לטורקיה למשל, או אם יעודד המשטר הסורי את ארגון חזבאללה לתקוף את ישראל, המשבר כולו עלול לצאת מכלל שליטה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן