Skip to content

דו"ח מח' המחקר והמידע בכנסת: 53 אחוז יותר תקריות אנטישמיות בצרפת

בדיון בוועדת העליה והקליטה בכנסת השתתף גם שגריר צרפת, כריסטוף ביגו. "אתם אחראים על מיגור האנטישמיות במדינתכם", פנה אליו יו"ר ועדת העליה והקליטה, ח"כ דני דנון. "תעצרו את האנטישמיות לפני שיהיה מאוחר מדי" מאת צבי זינגר "אתם אחראים על מיגור האנטישמיות במדינתכם. אל תתנו לתופעות אלימות נגד יהודים להרים ראש – תעצרו את האנטישמיות לפני שיהיה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדיון בוועדת העליה והקליטה בכנסת השתתף גם שגריר צרפת, כריסטוף ביגו. "אתם אחראים על מיגור האנטישמיות במדינתכם", פנה אליו יו"ר ועדת העליה והקליטה, ח"כ דני דנון. "תעצרו את האנטישמיות לפני שיהיה מאוחר מדי"

מאת צבי זינגר

"אתם אחראים על מיגור האנטישמיות במדינתכם. אל תתנו לתופעות אלימות נגד יהודים להרים ראש – תעצרו את האנטישמיות לפני שיהיה מאוחר מדי". כך פנה ח"כ דני דנון, יו"ר ועדת העלייה והקליטה בכנסת, לשגריר צרפת בישראל, כריסטוף ביגו – שנכח בדיון על התגברות האלימות, על רקע אנטישמי, בצרפת.

שגריר צרפת בישראל, כריסטוף ביגו וח"כ דני דנון: זינוק בתקריות אנטישמיות בצרפת. (צילום: תומר כהן)
שגריר צרפת בישראל, כריסטוף ביגו וח"כ דני דנון: זינוק בתקריות אנטישמיות בצרפת. (צילום: תומר כהן)

בדיון נחשפו נתונים חדשים וקשים בנוגע לאנטישמיות בצרפת, שהוכנו במחלקת המחקר והמידע של הכנסת. מהנתונים עולה, כי מספר התקריות על רקע אנטישמי, שהתרחשו בצרפת בין החודשים ינואר-מאי 2012, עמד על 274 – והיה גבוה בכ-53 אחוזים ממספר התקריות מסוג זה (179) בתקופה המקבילה בשנה שעברה". הטבח בבית הספר היהודי בטולוז התרחש באמצע תקופה זו, ב-19 במרץ השנה.

לדברי דנון, "האנטישמיות בצרפת מרימה ראש ועלינו לגדוע אותה מהשורש. מדינת ישראל לא תעמוד מהצד בזמן שהעולם חוזר לפוגרומים של שנות ה-30".

שגריר צרפת בישראל כריסטוף ביגו השיב: "הטבח בטולוז הביא לעלייה של עשרות אחוזים במקרים אנטישמיים, ויש להילחם באנטישמיות מהשורש". הוא תיאר את פעילותה הענפה של ממשלת צרפת למיגור האנטישמיות, שהביאה לדבריו לירידה משמעותית במספר התקריות האנטישמיות מ-1000 תקריות בשנת 2002 לכ-300 בלבד בשנה שעברה. ביגו הדגיש, כי מעבר להגברת הפעילות, מול בתי המשפט והמשטרה – תפעל צרפת בתחום החינוך מהגיל הצעיר, למניעת תופעות אנטישמיות.

השגריר עמד על שיתוף הפעולה עם הארגונים היהודיים בצרפת: "צרפת גאה בקהילה היהודית הכי גדולה באירופה, החיה בקרבה ותורמת לתרבותה ולכלכלתה. הממשלה הנוכחית והקודמת רואות בביטחונה של הקהילה היהודית ערך חשוב של הרפובליקה".

הפיגוע בטולוז
האנטישמיות גברה אחרי הטבח בטולוז

בתגובה לדברי השגריר קרא ח"כ דנון להמשיך ולאבטח את  בתי הכנסת ובתי הספר היהודיים בצרפת. ביגו השיב: "500,000 אירו הושקעו בנושא ואני מקווה שנמשיך עם זה גם בשנה הבאה".

 פייר בסננו, נשיא המגבית היהודית בצרפת ומייסד ארגון עמ"י ישראל סיפר, כי ממשלת צרפת הקצתה תקציב גדול למיגור האנטישמיות, וחוקקה חקיקה מחמירה בתחום מעבר לכל יתר מדינות אירופה. הוא הדגיש: "זו תהיה קטסטרופה אם יהודי  צרפת יעלו לישראל מתוך בריחה ולא מתוך בחירה. חשוב לשפר את חינוך ילדי צרפת  ללחום בגזענות ובאנטישמיות, וחשוב ש-30 אלף ילדים יהודיים בצרפת יהיו מאובטחים כך שימשיכו ללמוד בבתי הספר היהודיים, בלי להצטרך להוריד את הראש ולהסתיר את יהדותם. באינטרנט קיימת בעיה אמיתית במסגרתה דוחפים את חופש הביטוי לקיצוניות".

ח"כ דניאל בן סימון (העבודה): "יש תחושה שמעמידים את צרפת לדין, במיוחד לאחר האירוע בטולוז. צרפת אפשרה ליהודים, יותר מאשר כל יתר מדינות אירופה, להרים ראש ולרכוש השכלה".

נציגת הסוכנות היהודית אריאל די פורטו,  גילתה כי מאז הטבח בטולוז לא חלו שינויים בהיקף העלייה מצרפת, העומדים על כ-2,000 לשנה, ובסוכנות מקווים שמספר זה יושג גם השנה. היא הדגישה שעליית יהודי צרפת אינה עליית מצוקה. יעקב חגואל, ראש המחלקה לאנטישמיות ופעילות ציונית בהסתדרות הציונית העולמית, אמר כי "לאחר אירוע טולוז שלחה ההסתדרות הציונית העולמית שליח צעיר לבית הספר בקהילה. אנחנו מחזקים את המוטיבציה של הקהילה שהתרסקה, ומעודדים את המשך החקיקה למיגור האנטישמיות בצרפת, כדי למנוע חזרה לתקופות החשוכות בהיסטוריה של העם היהודי".

ברנרד זנזורי, המנהל הפדגוגי של רשת "תקוותנו" בצרפת, ציין, כי יש לזכור שהיהודים בצרפת אינם מתלוננים על בדיחות, איומים וקללות שהם חווים יום-יום על רקע אנטישמי.

דב מימון, עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי, גילה כי "בדו"ח של המכון לתכנון מדיניות שהוצג בממשלה השבוע, עולה חשש כי אם לא תגובש מדיניות כוללת  למיגור האנטישמיות במדינות אירופה, ישחקו הקהילות היהודית, יסתגרו בתוך עצמן, יורידו פרופיל-יהודי וחלקן יהגרו. המגמות כתובות על הקיר".

עוד עלה מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כי כ-60% מכלל התקריות על רקע אנטישמי שהתרחשו במהלך החודשים מארס-אפריל 2012 בצרפת בוצעו במהלך עשרת הימים שלאחר תקרית הירי בבית-הספר "אוצר התורה" בעיר טולוז שבה נרצחו 4 יהודים. בנוסף, כ-55% מהתקריות האלימות על רקע אנטישמי שהתרחשו בין החודשים ינואר-מאי 2012 בצרפת היו פעולות רצח או ניסיון רצח, אלימות ופיגוע או ניסיון פיגוע.

יו"ר הוועדה דנון אמר כי הוא "מעריך את הפעילות החשובה שנעשית בצרפת, אך הנתונים שהתגלו הם קשים ביותר ולא יכולים להמשך. יש לפעול בצורה נחושה ועקבית על מנת לצמצם את התופעה. הוועדה תעקוב אחר נושא זה ותבחן  אם עד סוף שנה זו יחול שיפור בנתונים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן