Skip to content

החסידים, לא מה שחשבתם

"חסידים - לא רק שחור לבן" היא תערוכה חדשה ומסקרנת המעניקה הצצה נדירה לחצרות החסידים בארץ ובעולם. צלמת "מגפון", ציפי מנשה, הייתה בפתיחה במוזיאון ישראל בירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיי החסידים כפי שמעולם לא נראו – נחשפים בתערוכה חדשה המוצגת במוזיאון ישראל בירושלים. התערוכה, המוצגת במלאות 252 שנה לפטירתו של מייסד החסידות רבי ישראל בעל-שם-טוב, מציגה זוויות פחות מוכרות של התרבות החסידית ומעניקה הצצה נדירה לחצרות החסידים.

בתערוכה מוצגים, בין היתר, ה"טיש החסידי" המלווה במוזיקה ומדגיש את העוצמה הרגשית והאמונה החזקה, כל חצר והאדמו"ר הכריזמטי שלה, החסידים הכפופים לקודים קפדנים המלווים אותם בחיי היומיום, הנשים בחסידות וכמובן הילדים שמוכנסים לעולם החסידות מיום היוולדם.

התערוכה כוללת כ-300 חפצי יודאיקה – חנוכיות, כוסות לקידוש ופמוטים, וגם שמלות כלה ושטריימלים. בין המוצגים בתערוכה – כתר זהב, שהובא  במיוחד ממוזיאון ויקטוריה באנגליה.

הצלמים המציגים בתערוכה תיעדו במשך שנים את חצרות החסידים בארץ ובעולם: מנחם כהנא, גיל כהן-מגן וצחי אוסטרובסקי שתיעד בברוקלין את החצר של  הרבי מלובביץ'. הצילומים מתארים  את חיי החסידים ומנהגיהם במשך כל ימות השנה: הכנת חלות לשבת, אכילת מצווה משולחנו של האדמו"ר, תפילות, חתונות, חגים ועוד. הצתערוכה כוללת גם סרטונים המתעדים את מנהגי החסידים וגם חתונה חסידית, שהיא מופע מרתק בפני עצמו.

"התרבות  החסידית היא מקור השראה ועניין לרבים ברחבי העולם", אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל. אוצרת התערוכה, אסתר מוצ'בסקי שנפר: "רציתי לפתוח את עולם החסידות לקהל הרחב ולהראות חצרות רבות ומנהגים שונים. זה לא פשוט כי חצרות החסידים סגורות בפני מי שאינו חסיד או מי שאינו משתייך לאותה חצר, אבל לשמחתנו זכינו לשיתוף פעולה מלא".

התערוכה תהיה פתוחה עד ה-20 בנובמבר והיא מיועדת, כמובן, לדתיים ולחרדים, שמכירים פחות או יותר את עולם החסידות. אבל התערוכה אמורה לסקרן בעיקר את הציבור החילוני, שמוזמן להציץ לעולם רחוק ושונה, אפילו מוזר, שנמצא ממש קרוב, מעבר לפינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן